Satsuki KristinaRT skrev:
Precis!
Vi rollade tätskikt för snart 20 år sedan - när det torkat såg man en ljusgrön nästan genomskinlig hinna på väggen, det var allt. Tvivlar på att man sett det om man bara rivit en platta och lämnat fixet på väggen.

Titta bakom tex dörrkarmar eller under en tröskel och se om ni hittar något!
fast rollat tätskikt från 2009 är mer synligt. En tjock gummiliknande beläggning.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Pia Rademacher skrev:
Det är kakel.
Köpte från JM och Peab byggde.
Knackiga bilder men skulle bli förvånad om det saknades , det blå är nog tätskiktet, svårt att se vad det annars skulle vara
 
  • Gilla
Paplap och 3 till
  • Laddar…
Som sagt. Vad är det blåa annars?
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
T
S Stefan1972 skrev:
Som sagt. Vad är det blåa annars?
Det blåa är en typ av rörmanschett som ska täta in/utgående rör och ledningar, I detta fall så lär det ha suttit runt elkabeln om det var en kontakt du tog bort. Men har inte mäklaren friskrivnkngsklausul så skulle jag också gått på mäklaren som dolda fel. Det är mäklarens ansvar att ta fram vederbörande dokumentation som bland annat våtrumsintyg eller information vilket företag som badrummet byggdes av, och det företaget kan man kolla upp om det finns registrerat på bland annat säkra vattens hemsida, GVK eller BKR eller rent av kontakta firman. Ansvaret kan också ibland läggas på säljaren också från fall till fall.
 
  • Gilla
Paplap och 1 till
  • Laddar…
T Tarzan1507 skrev:
så skulle jag också gått på mäklaren som dolda fel.
13 år senare?

Välkommen hit!
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
T
Alfredo Alfredo skrev:
13 år senare?

Välkommen hit!
Tack för välkomnande, men titta på inlägget jag svarade på, inlagt idag klockan 09
 
Är föreningen inte äldre än 13 år borde denna ha en del dokumentation kanske.
 
T
T Tarzan1507 skrev:
Tack för välkomnande, men titta på inlägget jag svarade på, inlagt idag klockan 09
Förlåt.. Jag är lite disträ , på jobbet. Jo så att de.. Det kan ialla fall läggas på mäklaren som dolda fel, och/eller säljaransvar
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
T Tarzan1507 skrev:
Det kan ialla fall läggas på mäklaren som dolda fel, och/eller säljaransvar
Kan man verkligen få någon ersättning av en mäklare eller en säljare för ett fel som uppdagas/påtalas för första gången 13 år efter affären? Jag tror det är ganska tvärkört.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T Tarzan1507 skrev:
Förlåt.. Jag är lite disträ , på jobbet. Jo så att de.. Det kan ialla fall läggas på mäklaren som dolda fel, och/eller säljaransvar
Nej, inte ens när det gäller hus så har säljaren ansvar för dolda fel i mer än 10 år. När det gäller lägenheter är det två år när säljaren är en privatperson.

Mäklaren har aldrig något ansvar för att ta fram någon dokumentation.
 
  • Gilla
esah och 4 till
  • Laddar…
Men jag fattar mig ändå inte på det fula hålet. Om man skulle ta bort ett eluttag, varför har man då knackat bort halva kakelplattan? Om det nu var för att kolla om det fanns tätskikt eller inte så var det väl ett märkligt sätt att göra? Det finns ju flera förslag i tråden innan man går igång och knackar bort kakel...
Men som flera sagt - om du lägger upp lite fler och skarpare bilder kan du säkert få lite hjälp här, annars blir det bara vilda killgissningar :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
S
Det här är ju inte ens en diskussion, TS badrum TS ansvar
 
Nissens
Pia Rademacher skrev:
Jag har köpt ett helt ny bostadsrätt. Det är 13 år sedan vi har flyttat in. I duschrummet hade vi en duschkabin men nu skulle vi ha mera anpassningsbar för vår ålder. Den anlitade entreprenören skulle börja jobbet då upptäckte de att tätskikt saknades. Arbetet avstannat direkt. Min fråga vem ska man ställa till svars. Byggfirma som byggde den, den som sålde den eller besiktningsmannen?
Är den buggfusk ? Detta är definitivt en dold fuskbygge.
Det var väl inget fel när det stod en duschkabin där. Då blev det ju ingen fukt. Ställer ni tillbaka kabinen så är det ju bra igen.
Det är ingen annans ansvar än ditt ansvar att bostaden är i skick. Att hålla någon säljare ansvarig efter 13 år är inte möjligt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Det var väl inget fel när det stod en duschkabin där. Då blev det ju ingen fukt. Ställer ni tillbaka kabinen så är det ju bra igen.
Det är ingen annans ansvar än ditt ansvar att bostaden är i skick. Att hålla någon säljare ansvarig efter 13 år är inte möjligt.
För 13 år sen var det inte tillåtet att bygga ett badrum utan tätskikt bara för att det skulle stå en duschkabin i det.
 
  • Gilla
anekar
  • Laddar…
Självklart är någon ansvarig för att tätskikt saknas (om det nu är så att det saknas). Men att ställa någon till svars efter 13 år är tyvärr ganska utsiktslöst.
Så i praktiken blir det ganska meningslöst att försöka hitta denna ansvarige.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.