hisingisland hisingisland skrev:
Möjligen med en huggmejsel och en liten slägga..?
Inga studieskulder va?

• Haha
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
matildaaaaaaaaa matildaaaaaaaaa skrev:
Här har ni en bild på ”eländet”. Mitt ögonmått svek mig, det är närmare 5-6 mm utstick.

Vad jag kan se sitter den inte i en sån kopp. Så tror inte det blir rätt produkt. Någon som har något annat tips?
Det där bryter man upp hur lätt som helst oavsett cylinder. Bryta bort plasten, vrida med rörtång, öppet!

• Gilla
Knuten26 och 3 till
  • Laddar…
Ser ut som att det är en Hörmanport . Fråga Hörman åf om lösning. För det finns!
Cylindern ska inte sticka ut mer än 2mm.
Förmodligen får du en reducerad ersättning fr försäkringsbolaget vid inbrott. Har motordriven port så låser elen porten då är det svårt att bryta upp

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
matildaaaaaaaaa
Det låter som att jag är tillbaka i ruta ett här. Kanske kan vara värt att be låssmeden komma hit och göra om och göra rätt i sånt fall. Om det då finns ett rätt sätt att göra denna lösning.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Har man anlitat fackman för en sak tycker jag att man har rätt att få det korrekt utfört
Det har du väl betalat för?

Man får distansera låskistan på insidan så cylindern kommer längre in.
Vanligtvis på äldre portar iaf sitter bara en kortare 5 stifts cylinder, kommer då längre ut om man sätter dit en 7 stifts om man tex vill ha samma nyckel som till huset.

Det lär sitta förlängningsdelar bakom den cylindern. Troligen var montören lat eller inte hade rätt mått med sig. Det ser inte snyggt ut håller jag med om, men det är noll säkerhet i de där portarna ändå.

Hej!

Har haft en låssmed över för att byta lås samt att installera nytt lås. Det har krånglat från start och arbetet tog flera gånger så lång tid om han hade offererat. Till slut blev det halvbra och jag var nöjd bara personen var klar och åkte härifrån.

Men nu till frågan. En av cylindern till låset sticker ut ca 7-8 mm. Jag ifrågasatte om det var rätt installerat för att jag tyckte det såg konstigt ut men han försäkrade mig om att det var okej och jag tänkte inte mer på det. Det är en certifierad låssmed.

Nu några månader senare får jag information till mig att den max får sticka ut 2 mm.

Hur blir ansvarsfördelningen här? Om jag får inbrott kan jag hänvisa till att jag har anlitat en certifierad låssmed eller kommer försäkringsbolag vara på mig för att jag har ett ej godkänt lås?
Det kan inte ha varit en riktigt låssmed.
En sådan cylinder kan man vrida sönder m skiftnyckeln på 2sec. Reklamera skitet då han monterat med fel delar..

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Ta bort cylindern och skaffa en elstyrning av porten

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
matildaaaaaaaaa
Nu har jag fått många svar, tack för det!

Det var en godkänd och auktoriserad låssmed, så jag antog att det skulle går rätt till men får nog bita i det sura äpplet och reklamera detta.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Nu har jag fått många svar, tack för det!

Det var en godkänd och auktoriserad låssmed, så jag antog att det skulle går rätt till men får nog bita i det sura äpplet och reklamera detta.
Om detta skall bli bättre (bra lär det aldrig bli) så bör handtaget bytas till godkänt utförande för stt kunna monterad låscylinder på ett bättre sätt.
om garageporten skall uppfylla "godkända låskrav".
Kontakta försäkringsbolaget och kolla vilka krav ni har (troligtvis inga alls)
Så det år enbart en estetisk fråga

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
D Dacker skrev:
Så det år enbart en estetisk fråga
Man kan ha önskemål om en säker låsning även om det inte finns krav i försäkringsvillkoren.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
På en dylik port så blir nog ingenting säkert hur man än gör eller hur än låset ser ut......

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
På en dylik port så blir nog ingenting säkert hur man än gör eller hur än låset ser ut......
Så kanske det är. Min poäng var dock att man kan ha egna krav även om försäkringsbolagen inte har det.

Går det att fixa motordrivning av porten så välj det alla gånger i veckan.

• Gilla
Knuten26
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.