Hej

Vi gjorde ett avtal med en husleverantör där dom levererar fritidshuset och vi skulle hitta ett företag som stod för grundarbetet. Vi hittade ett företag som har varit väldigt hjälpsamma hela vägen igenom men tyvärr inte finns längre. Vi fick en plintplan från husleverantören och ett annat företag gjorde beräkningar på plintarna och bärlaget. Allt blev gjort professionellt och överdimensionerat. Huset blev levererat 2019 och allt var bra tills olika problemen började komma. Vi påpekade problemen och ena besiktningsmannen påpekade också att huset kanske inte va i lod. Husleverantören har fixat nästan alla problemen som har uppstått men när dom var här senast mättade dom höjden på plintarna och där var stor skillnad särskild på den ena. Vi är övertygade om att plintarna har varit så från början men har ingen bevis för där var ingen som kontrollerade att plintarna hade samma höjd efter gjutningen. Husleverantören efterfrågade inte detta och inte heller vår kontroll ansvariga. Jag misstänkte detta från början eftersom jag byggde vår altan precis efter leveransen och såg att fönsterblecket inte var rakt mot altanen som är i lod. Jag har också bild bevis på att plinten är lägre än dom andra dock är bilden tagit 4-5månader efter leveransen av huset.
Så frågan är : Om plintarna hade olika höjd när husleverantören placerade huset är det då deras ansvar att dom inte har kontrollerat och fixat det med distansbrickar?
Om plintarna har sjunkit vet vi att det är vårt eget ansvar eftersom företaget som gjutade plintarna inte finns längre.

Så vem har ansvaret: Husleverantören, byggherren(Vi), grund entreprenören eller kontroll ansvariga?

Mvh

I Immeln77 skrev:
Hej

Vi gjorde ett avtal med en husleverantör där dom levererar fritidshuset och vi skulle hitta ett företag som stod för grundarbetet. Vi hittade ett företag som har varit väldigt hjälpsamma hela vägen igenom men tyvärr inte finns längre. Vi fick en plintplan från husleverantören och ett annat företag gjorde beräkningar på plintarna och bärlaget. Allt blev gjort professionellt och överdimensionerat. Huset blev levererat 2019 och allt var bra tills olika problemen började komma. Vi påpekade problemen och ena besiktningsmannen påpekade också att huset kanske inte va i lod. Husleverantören har fixat nästan alla problemen som har uppstått men när dom var här senast mättade dom höjden på plintarna och där var stor skillnad särskild på den ena. Vi är övertygade om att plintarna har varit så från början men har ingen bevis för där var ingen som kontrollerade att plintarna hade samma höjd efter gjutningen. Husleverantören efterfrågade inte detta och inte heller vår kontroll ansvariga. Jag misstänkte detta från början eftersom jag byggde vår altan precis efter leveransen och såg att fönsterblecket inte var rakt mot altanen som är i lod. Jag har också bild bevis på att plinten är lägre än dom andra dock är bilden tagit 4-5månader efter leveransen av huset.
Så frågan är : Om plintarna hade olika höjd när husleverantören placerade huset är det då deras ansvar att dom inte har kontrollerat och fixat det med distansbrickar?
Om plintarna har sjunkit vet vi att det är vårt eget ansvar eftersom företaget som gjutade plintarna inte finns längre.

Så vem har ansvaret: Husleverantören, byggherren(Vi), grund entreprenören eller kontroll ansvariga?

Mvh
Då husleverantören hade inte hela ansvaret utan det var uppdelat så hamnar väl ansvaret på byggherren att kolla upp om varje entreprenör gör jobbet korrekt. Lite sent påtänkt att fixa detta när lastbilen står och väntar på att lossa väggarna. Kontrollansvarig kollar nog att det är enbart utfört och inte hur.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Som sagt, gentemot husleverantören så är du ansvarig för att plintarna är korrekta. Men om det fritar montörerna för ansvar om de monterat huset på felaktiga plintar är väl kanske lite intressant fråga.

men frågan blir väl lite akademisk. För du kan inte bevisa att plintarna var olika höga när huset monterades.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Och hur mycket skiljer det då i höjd?

Kan det gå att lyfta och lägga emellan, ovanpå de värst felande plintarna?

Förutsätter då att det går att komma åt inunder huset.

Redigerat:
  • Gilla
Immeln77
  • Laddar…
Huset är rakt nu det gick lyckligtvis enkelt att fixa. Men eftersom det var snett så pass länge behöver golvet att läggas om och vi har haft store problem med två stora fönsterpartier med skjutdörrar. Så vi är såklart jätte oroliga för framtiden. Där står ingenstans i någon kontrakt att plintgrunden ska va innanför någon specifik gräns eller tolerans. Jag vet att husleverantören idag vill att man ska lämna en ritning på avvikelser som alltid vill finnas när man har med beton att göra så att dom kan ha med distans brickor.

Huset är nu lika mycket i lod som tidigare.
Golvets läge i våg påverkas troligen.

Härligt att det löste sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.