Gränsen fortsätter alltså från tomtröret ner till vattnet och tomtröret utgör alltså inte den definitiva gränspunkten mellan fastigheterna?

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Verkar så, men vad står det i akten?

• Gilla
petersthlm
  • Laddar…
B
J Johank_86 skrev:
Gränsen fortsätter alltså från tomtröret ner till vattnet och tomtröret utgör alltså inte den definitiva gränspunkten mellan fastigheterna?
Ser så ut. Varför sitter den inte i hörnet ?
Är det avstyckningsförrättningskartan som vunnit laga kraft vi ser?
Borde stå i akten om det är hörnet eller om det fanns hinder att sätta röret utanför hörnet och om vatten ingår i tomten?
Jag har en tomt avstukad ur min fastighet 1984 som är en uppgrundad ö då som inte fanns på laga skiftes kartan
Men som avstyckades ur min fastighet år 1984. KLm som ändrar laga kraft avstyckningar ändrar dock inte denna i registerkarta trots att den iså fall liksom alla andra tomtavstyckningar är gjorda ur fel fastighet och dåskullevaranulliteter och avföras till stor oreda och skada för alla sommarstugägare....

B nord123 skrev:
Ser så ut. Varför sitter den inte i hörnet ?
För att man då slipper mäta in den gamla gränsen exakt, och så blir det billigare förrättning.

• Gilla
Lappen 1
  • Laddar…
Vilken akt ska jag leta efter?

J Johank_86 skrev:
Samma som kartan kom ifrån, det skall finnas textsidor också.

B
J Johank_86 skrev:
Avstyckningsakten för tomten

T
Om det är du som äger stranden och du har ett händelse fattigt liv så ska du sätta upp staket längst med din tomtgräns.

T TechChad skrev:
Om det är du som äger stranden och du har ett händelse fattigt liv så ska du sätta upp staket längst med din tomtgräns.
Känns ju väldigt konstruktivt :)

B nord123 skrev:
Avstyckningsakten för tomten
Det står inget om vem som äger strandremsan, inte heller något om servitut för bryggor. Det enda som finns är kartan och koordinater för rören.

Är det den heldragna linjen från rör till sjön som innebär att marken efter tomtröret närmast sjön inte tillhör min fastighet?

B
J Johank_86 skrev:
Det står inget om vem som äger strandremsan, inte heller något om servitut för bryggor. Det enda som finns är kartan och koordinater för rören.

Är det den heldragna linjen från rör till sjön som innebär att marken efter tomtröret närmast sjön inte tillhör min fastighet?
Finns arealuppgift eller koordinater

tommib
Jag skulle säga att det är avsaknaden av gräns mot vattnet som gör att jag tycker att stranden då utgör fastighetsgränsen, i kombination med att man tydligt på kartan ser att röret inte sitter i strandlinjen utan att det finns en liten snutt fastighetsgräns ner till stranden som dessutom är fetmarkerad (=fastighetsgräns, jfr övriga gränslinjer).

Edit: Jag tycker att kartan är tydlig. Strandlinjen är fastighetsgränsen. Röret står en bit från strandlinjen vilket tydligt syns på kartan. Man ser också att fastighetsgränsen (fet linje) följer strandlinjen (streckad).

Det kan inte bara finnas en karta, det måste finnas en avstyckningsakt som förklarar vilken fastighet B kommer från och när den styckades av.

• Gilla
Pergoteborg och 2 till
  • Laddar…
B
Registreringskarta med markerat område som visar avstyckad fastighet och omgivande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna tomt är helt avstyckad helt ur min näringsfastighets tillhöriga ö och vattenområde vilket bevisar att jag även äger vatten området söderut samt uppgrundade öar, tvärtemot vad dagens KLm hittar på..i en registerkarta som saknar giltighet

Redigerat:
Nej, det bevisar den inte och för övrigt handlar inte tråden om dig.

• Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Sluta tjata, vattnet är samfällt och tillhör Skellefteå Östanbäck s:8.:rolleyes: Du har en egen tråd, ta det där.

• Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.