D09
L larka742 skrev:
Men om TS börjar renovera boden nu, gör om den helt och hållet - så det finns inget kvar av den gamla boden.
Typ, river allt men sparar ett litet hörn för att klara bygglovsreglerna och sedan bygger nytt.

Den gamla boden är borta. Vad ska TS då kunna bli stämd för?
Värdet? Boden skulle ändå rivas!

Egenmäktigt förfarande? Eller nåt sådant, fine - bättre ta det än dras genom rättegångar och allt möjligt...
Renovera/byt ut två väggar och taket.

Om grannen får rätt och får då riva de två äldre väggarna som grannen fortfarande äger och sedan ts bygger upp igen =P
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Eftersom boden stått så länge har strandskydd säkert inte diskuterats som du säger. Det jag beskriver är hur det kan gå till när strandskyddsdispens beviljas och hur svårt det kan vara att få ny. Eftersom det diskuteras kring att riva boden ville jag förklara detta, och förtydliga hur dumt jag tycker det är att riva boden, varför är det inte relevant?
Jag tycker det i högsta grad är relevant. Må hända att TS kan låta ett flertal fastighetsmäklare värdera såväl sin som grannens fastighet med resp utan sjöbod. Ifall det då visar sig att TS fastighet tappar i värde utan sjöbod medan grannens fastighet absolut inte förlorar något på att boden finns kvar så kanske TS kan försöka få berörd myndighet( kommunen?);att vägra rivningstillstånd utifrån argumentet att TS lider avsevärd ekonomisk skada när boden rivs medan grannens skäl ej kan anses uppfyllt. I slutändan gäller givetvis att få fastslaget vem som verkligen äger boden så inte striden tas upp igen av senare generationer.
 
Jag tror att man kan argumentera för att grannen tjänar på att boden försvinner. Men det bygger ironiskt nog huvudsakligen på att boden inte är grannens...

För det första gäller som sagt strandskyddet, så försvinner boden kommer inget nytt få byggas där. Grannen får då en bebyggd grannfastighet mindre vid vattnet.

För det andra snyggas omgivningarna till och man slipper fundera på vad det är för hillbilly-granne som finns vid sjön (nästan samma som det första iofs).

För det tredje, om man tänker att grannen faktiskt tror sig äga boden men vet att bevisläget är svagt kan det vara skönt att bli av med frågan för att slippa ramla tillbaka till ett eller två.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Jag tycker det i högsta grad är relevant. Må hända att TS kan låta ett flertal fastighetsmäklare värdera såväl sin som grannens fastighet med resp utan sjöbod. Ifall det då visar sig att TS fastighet tappar i värde utan sjöbod medan grannens fastighet absolut inte förlorar något på att boden finns kvar så kanske TS kan försöka få berörd myndighet( kommunen?);att vägra rivningstillstånd utifrån argumentet att TS lider avsevärd ekonomisk skada när boden rivs medan grannens skäl ej kan anses uppfyllt. I slutändan gäller givetvis att få fastslaget vem som verkligen äger boden så inte striden tas upp igen av senare generationer.
Ja, pengarna och tiden att gå via domstol...
De tusenlappar de kunna lagt på boden hade de fått de igen garanterat om de sagt till ev köpare.
"Boden där borta har vi tillgång till och kan bada och fiska från, grannarna är jättesnälla"

Nu
"vi har en rättsprocess med grannarna - grannarna är hemska
Men flytta gärna hit, det är jättetrevligt här"
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Något stämmer inte, sur-grannen tjänar inget på att bråka. Antingen tänker dom med fel del av hjärnan eller så bluffar dom ang stämning.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För det första gäller som sagt strandskyddet, så försvinner boden kommer inget nytt få byggas där.

För det tredje, om man tänker att grannen faktiskt tror sig äga boden men vet att bevisläget är svagt kan det vara skönt att bli av med frågan för att slippa ramla tillbaka till ett eller två.
Kan man spetsa till det att TS söker strandskyddsdispens och rivningslov. Byter ut existerande sjöbod med en ny,fräschare, och därmed har på papper såväl att byggnaden fysiskt finns på TS fastighet samt är uppförd av TS!?! Kostar givetvis pengar men billigaste friggeboden kan vara överkomlig. Långsökta skott i blindo men möjligen en lösning som kommer vara permanent och tids nog verkar trilskande granne försvinna. Nya grannar kanske visar sig intresserade att hyra byggnaden så en del pengar går att få igen!?
 
Boden är kanske så ful att dom vill riva den för att höja värdet på sin fastighet inför försäljningen?
 
B
TS bör se till att sköta underhåll av boden, och dokumentera detta om hen anser sig äga den..
 
useless useless skrev:
Boden är kanske så ful att dom vill riva den för att höja värdet på sin fastighet inför försäljningen?
Boden må vara ful men det är en subjektiv faktor, finns det objektiva fakta som stöder deras subjektiva skäl att riva boden?
Eller är det enbart något de fått för sig ...

Då varken TS eller grannen egentligen verkar ha behov att nyttja byggnaden kanske TS kan skapa en efterfrågan hos tredje- part(?) , kontakta lokala föreningar( pensionärer, scouter) turistbyrå och erbjud dem att använda boden för att uppleva genuin traditionell sjöbod med lokalhistoria sedan länge, gör så det finns ett samhällsintresse att bevara sjöboden:-))Löser inte ägarfrågan men kanske förhindrar rivning för tillfället
 
useless useless skrev:
Boden är kanske så ful att dom vill riva den för att höja värdet på sin fastighet inför försäljningen?
Så kan det säkert vara, men då har grannen inte förstått värdet av boden som underlag för eventuell ansökan av strandskyddsdispens i framtiden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Undrar så smått vad alla har för en bild av denna sjöbod, eller vad det är för vatten den står vid...avstånd.

En friggebod ståendes vid stranden, som man kan ha båt, bord och stolar i och att allt är nära vattnet.
Ser ni framför er en fin strand, brygga, möjlighet att anlägga båtar osv.

Eller.

Är det ett litet snedfallet ruckel 35m från stranden där man förvarat vissa fiskeredskap över vintern.
Men utan praktisk nytta eller glädje för en ny ägare.

Vad vet vi?
 
Vi vet just ingenting, men jag ser framför mig ett båthus med nylagd altan där man kan sitta 10 pers och se solnedgånen över Västerhavet... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hapazard och 3 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Undrar så smått vad alla har för en bild av denna sjöbod, eller vad det är för vatten den står vid...avstånd.

En friggebod ståendes vid stranden, som man kan ha båt, bord och stolar i och att allt är nära vattnet.
Ser ni framför er en fin strand, brygga, möjlighet att anlägga båtar osv.

Eller.

Är det ett litet snedfallet ruckel 35m från stranden där man förvarat vissa fiskeredskap över vintern.
Men utan praktisk nytta eller glädje för en ny ägare.

Vad vet vi?
Nåt mitt emellan tänker jag mig. Lite åt Saltkråkan hållet kanske?
 
S Sommarvittring skrev:
Min släkt äger en fastighet sedan 1800 talet. Jag, min mor, hennes föräldrar och farföräldrar är uppvuxna i boningshuset. Min mors farfar var en känd fiskare i trakten och hans finns omskriven i en artikel samt en bild på honom där han beskriver fisket. Han avled på 70 talet.Till detta hus som är ett sk gammal soldattorp fanns mycket mark dvs fastigheter utspritt över ett stort område. På 80 talet såldes huset men en fastighet styckades av som vi fortfarande äger. På den fastighet står en sjöbod som har stått där så länge vi kan minnas dvs sedan 40 talet. Vår fastighet gränsar till en annan fastighet som varit ett sk särbhus länge. Innan dess bodde några bröder där och den sista av dem avled på 80 talet. Ingen av dem var fiskare vad vi vet. Efter deras död var huset ett särbhus. På nittotalet tog några släktningar till de avlida bröderna över huset men de har inte bott i huset endast varit där ett par gånger per år och "skött om huset och tillhörande lada". Vi har alltså aldrig störts av dem. Vi har varit osäkra på vart exakt gränsen går mellan deras och vår fastighet men vi har inte tyckt det varit något problem eftersom de aldrig varit där utan tänkt att vi får bekräftat i en fastighetsbestämningen vem som äger sjöboden. Nu har en sådan fastighetsbestämning gjorts och då visar det sig att hela sjöboden står på vår fastighet. Grannen hävdar att det är deras och så har alltid varit och de har för avsikt att riva den för de vill sälja sin fastighet. Vi har dock sagt att boden är vår eftersom den står på vår fastighet och min mors farfar var fiskare. Grannarna har nu stämt oss och de hävdar att sjöboden är deras då vi aldrig krävt att få nyttja boden under vår livstid. De finns inget arrendeavtal inget servitut. De visar på ett foto med personer som sitter framför sjöboden och i en eka i vattnet framför sjöboden som är deras släkt. Min fråga är vem har rätt till sjöboden och vem betraktar man som ägare?
Du har PM.
 
U under_construction skrev:
Grundprincipen borde väl ändå vara att man äger det som står på ens mark.
Nej, faktiskt inte. Man kan faktiskt också få bygglov på annans fastigheter utan att ägaren vet något, men det är ju klokast att vara överens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.