Hej hopp
Detta blev en himla massa frågor på en gång! Finns det någon som kan hjälpa till med allt eller delar så är jag jättetacksam.

Vår tomt är avstyckad utan hänsyn till befintlig mur.
Vår tomtgräns ligger i ena änden innanför muren och i andra änden precis mitt i muren. Tomtgränsen "klyver"/tangerar alltså muren. Muren ej helt rak medan tomtgränsen är det...

vem äger muren? Framförallt vem har ansvar för murens underhåll osv.
Får grannen fästa ett gigantiskt staket i muren?
Vi pratar alltså höjd på 3.30 meter. (Bygglov finns inte - vi vet att det inte är ok utan. Grannsämjan är dock ömtålig. Det behöver vi inte ta här just nu.... Det är en helt annan fråga.)

Vi har lagt massor som sluttar ner mot tomtgränsen, slutar ca 30 cm innan muren. kan dessa massor göra att muren kollapsar? Hur mycket trycker massor som inte har direkt kontaklt med muren?

Tack för all hjälp jag kan få.
//Saren

Den som har muren på sin fastighet äger den.

Lycka till! :) :) :)

Ja men i det här fallet så ligger den ju tydligen delvis på 2 tomter. Blir det ungefär samma regler som när ett hus visar sig stå mitt på en tomtgräns (då har jag för mig att en part kan begära rivning)?

Ok... ;)

Lite tydligare, den del av muren som ligger på ens egen fastighet är tillbehör till den fastigheten.

Lycka till! :) :) :)

Är muren gammal? Kolla först om den är utsatt på tomtkartan och om det finns några bestämmelser avseende muren.

Jag har själv mur på tomten; den är skyddad vilket innebär att jag måste vårda den delen som finns på min tomt (muren fortsätter längs fem fastigheter). Lite kinkigt eftersom det växer träd och sly mitt i muren.

saren2 skrev:
Får grannen fästa ett gigantiskt staket i muren?
Vi pratar alltså höjd på 3.30 meter. (Bygglov finns inte - vi vet att det inte är ok utan. Grannsämjan är dock ömtålig. Det behöver vi inte ta här just nu.... Det är en helt annan fråga.)
Staket på 3.30 meter!!! Lycka till när höststormarna a la Gudrun kommer igång. Vem är då ansvarig för förödelsen staketet åstadkommer...?

saren2 skrev:
Får grannen fästa ett gigantiskt staket i muren? <br>Vi pratar alltså höjd på 3.30 meter. (

!!!!
3.30 staket vad i herrans namn skall han ha så högt staket för? Pratar vi om kumla bunkern eller?

/S

ASLJediknight skrev:
[quote author=saren2 link=1130318149/0#0 date=1130318149]Får grannen fästa ett gigantiskt staket i muren? <br>Vi pratar alltså höjd på 3.30 meter. (

!!!!
3.30 staket vad i herrans namn skall han ha så högt staket för? Pratar vi om kumla bunkern eller?

/S[/quote]

såg du inte att det var en ömtålig grannsämja! :-?
Visst blir man nyfiken ::)

För övrig så får han väl sätta ett sådant staket på sin tomt med bygglov.
Dock så tror jag inte att han kan få fästa den på muren utan ert tillstånd.

Tar upp denna tråd igen eftersom vi har ett likanande fråga (se länk:   http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=27427 ) och vi inte fick svaret helt klart för oss.

Gäller detta även om det är grannfastigheten som har byggt muren en gång i tiden men delar har kommit in på grannens mar? aI vår fall går halva muren på vår sida i ca 5 m och resten står i tomtgränsen.

Om vi äger den del som står på vår sida måste vi sköta om muren på den sida som vätter mot grannen?

Kan vi måla muren på vår sida även om den står i tomtgränsen? Kn vi ställa krav på att grannen skall underhålla muren mot vår sida.

Många med oss måste har murar i tomtgränsen där grannsämjan inte är den bästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.