Den äldste i byn reste för typ 60 år sedan en smedja.
Det är hans arbete och bygge.
Han reste den dock mitt emellan två olika fastigheter, som inte tillhör honom eller mig (byn var en gång i tiden en enda stor familj, min mark är din mark tänk).

Han har sagt att jag får nyttja hans smedja, men den står varken på min eller hans mark.
Och smedjan skär två andra fastigheters gränser.

Jag har en vilja att rusta upp timmerbyggnaden ( 1700-tal), rädda den och få den att fungera som en smedja igen. Smedjan ligger endast 20 meter från min fastighet.

Men...Vem äger den?
Vem har nyttjanderätt?

Det finns väl en risk att jag lägger ner arbete på den och sen tas ifrån min sagda nyttjanderätt av nån av markägarna.

Knepigt läge.

Jag vill rädda den mycket gamla timmerbyggnaden, återställa och nyttja den. Men känner att jag riskerar hela arbetet till någon annan.

Tankar om det hela?

• Karta som visar smedjans placering mellan två fastigheter märkt "Granne 1" och "Granne 2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ägaren är personen som byggde upp den, jfr med någon som parkerar sin bil på din fastighet, det är fortfarande dennes bil, inte din.

Ska man reglera detta så bör man ju skriva avtal med nuvarande fastighetsägare om rätten till att nyttja marken.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ägaren är personen som byggde upp den, jfr med någon som parkerar sin bil på din fastighet, det är fortfarande dennes bil, inte din.

Ska man reglera detta så bör man ju skriva avtal med nuvarande fastighetsägare om rätten till att nyttja marken.
Aha...intressant.

Då kan det finnas bäring i det hela.

Läs på om byggnad på ofri grund så kan du nog få lite kött på benen om hur du kan gå vidare.
Men att säkra upp att den får stå kvar där den står är nog ett bra första steg. :)

• Gilla
Cole123 och 1 till
  • Laddar…
Hur tror du han ställer sig till att sälja smedjan till dig?

• Gilla
Cole123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.