273 366 läst ·
2 949 svar
273k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Medlem
· Västmanland
· 1 906 inlägg
Om man skippar allt runtomkring så ser min vedresa ut så här. Allt "manuellt" utan automatik.Alfredo skrev:
Du har nog rätt. Börjar det bli mycket mer än tio har man nog en superineffektivt upplägg. Fast pratar vi en grov bit så blir det väl ofta ett flertal olika lyft innan den är färdigkluven...
- 1 Bära/lyfta stock till vagn
- 2 Bära/lyfta stock från vagn till sågbock
- 3 Stockbit till skottkärra
- 4 Stockbit till klyv
- 5 Vedträd till skottkärra
- 6 Trava vedträd
- 7 Lasta vedträd i korg/påse
- 8 Bära in påse
- 9 Lägga vedträd i brasa
Sen vet jag att det finns skördare, vedprocessorer, transportband och en massa andra sätt att minska lyftantalet men nog stämmer det att ved värmer mer än en gång för hobbyeldaren.![]()
1. Fälla, kvista, adaptera.
2. Lunna.
3. Lasta timmerkärran.
4. Lasta av timmerkärran.
5. Kapa med 900mm klinga.
6. Klyva med hydraulisk klyv, kast i säck.
7. Flytt av 1,5m3 säckar till torkplatsen.
8. Flytt och tömning av säckarna i vedbon.
9. Hämtning med traditionella vedkorgar.
10. Det brinner!
Dock inte varje år eftersom jag brukar bygga lager med 18 st 1,5 m3 säckar plus två vedboar med ca 9 m3 vardera.
Det värmer absolut många gånger och tar man det som ett nöje så ger det både motion naturvistelse och frisk luft
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Behövde en klyvyxa. Blev en Hultafors Kly RA. Ut o köra lite julaftonsklyvning. Tyvärr gick skaftet redan efter typ 20 kubbar, längst med hela skaftets i fibrernas längdriktning
så det är kluvet i två.
Inga katastrofala träffar som föranlett det hela men nog vart det lite flisigt....
Nog bör man kunna förvänta sig mer av en yxa i den prisklassen? Visst, skaft är förbrukningsvaror men tycker nog det gick lite väl fort.....
så det är kluvet i två.
Inga katastrofala träffar som föranlett det hela men nog vart det lite flisigt....
Nog bör man kunna förvänta sig mer av en yxa i den prisklassen? Visst, skaft är förbrukningsvaror men tycker nog det gick lite väl fort.....
Produkter som diskuteras: "klyvyxa Hultafors"
Klyvyxa Hultafors
Skaft av hickory
688 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Har du inga skador på skaftet så är det bara att reklamera.B boohoo skrev:Behövde en klyvyxa. Blev en Hultafors Kly RA. Ut o köra lite julaftonsklyvning. Tyvärr gick skaftet redan efter typ 20 kubbar, längst med hela skaftets i fibrernas längdriktning
så det är kluvet i två.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var tvungen att kolla hur stort träd man kan fälla med en batterisåg. 60cm gran funkar med ett 10" svärd, men är inte att rekommendera. Man når ju inte ens igenom fast man kör från alla håll. Men för att kapa till kubbar använder jag bensinsåg, så kul var det inte
Hade den klarat ett 14" svärd tror du?Kalle B skrev: