303 328 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Tycker det är riktigt härligt att handklyva. Men det gäller såklart bara när man vet att mängden är begränsad...galento skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Ja. Ek tar kanske lite längre tid på sig att torka?
Jag har förstått att ek är energirik och att det kan vara bra att elda den med försiktighet.
Eller blanda den med annan ved. Beror kanske lite på vad man eldar i. Men jag har eldat med ek. Jag eldar med all ved jag får tag i.🙂
Jag har förstått att ek är energirik och att det kan vara bra att elda den med försiktighet.
Eller blanda den med annan ved. Beror kanske lite på vad man eldar i. Men jag har eldat med ek. Jag eldar med all ved jag får tag i.🙂
En gammal man som eldat ved länge gav mig rådet att låta ek-stockarna ligga ute i utan regnskydd i ett år, därefter barka dem (barken luktar surt, korrosiv? Den släpper lätt när de legat ute i ett år), för att sedan klyva, torka i veden 2år och sedan låginblanda med annan ved...Norrtull skrev:
kanske överdrivet försiktig, men å andra sidan så har man ju ved för ett par år hemma i alla fall så jag brukar följa hans råd.
ek brinner fint i alla fall, rejält med värme får man
Så vart det typ med några Ekar jag hade här. Men jag tog hand om barken också, vart nog en kubik halvtravad Ekbark. Vart varmt av det med :OB BSOD skrev:En gammal man som eldat ved länge gav mig rådet att låta ek-stockarna ligga ute i utan regnskydd i ett år, därefter barka dem (barken luktar surt, korrosiv? Den släpper lätt när de legat ute i ett år), för att sedan klyva, torka i veden 2år och sedan låginblanda med annan ved...
kanske överdrivet försiktig, men å andra sidan så har man ju ved för ett par år hemma i alla fall så jag brukar följa hans råd.
ek brinner fint i alla fall, rejält med värme får man