273 459 läst ·
2 949 svar
273k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Har aldrig tyckt att klyvtiden varit ett problem 😉 Förstår att du hade en fin dag i solen 👍.M Mikko58 skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Nä, fälla, frakta och kapa tar tid
Jag har haft en annan billig tidigare men den gav upp efter ca +-15 år. Så jag vet vad jag ger mig inpå. Visst yxan är snabbare om det är lätthuggen ved men så fort man har svårhuggen ved så går det betydligt fortare även med en långsam klyv.Tokslut skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
När jag ser den typen av säkerhetsdetaljer på småklyvar undrar jag hur mycket skador som faktiskt undviks av dessa åtgärder.
För egen del kör jag en enhandsmanövrerad trefasklyv och tänker att den är säker nog. Redan de tvåhandsreglerade klyvarna får en ju att vilja modda handtagen eller leder till att man står två personer och gör ett enmansjobb – en med klabbarna och en med reglagen.
Vad tror ni andra, leder alla dessa säkerhetsdetaljer till säkrare arbete?
För egen del kör jag en enhandsmanövrerad trefasklyv och tänker att den är säker nog. Redan de tvåhandsreglerade klyvarna får en ju att vilja modda handtagen eller leder till att man står två personer och gör ett enmansjobb – en med klabbarna och en med reglagen.
NejNötegårdsgubben skrev:
När jag ser den typen av säkerhetsdetaljer på småklyvar undrar jag hur mycket skador som faktiskt undviks av dessa åtgärder.