M Mikko58 skrev:
Är det inte på fritiden du står och hugger med fiskarsyxan då?
Du kan förmodligen använda Fiskarsyxan även på arbetstid om du har ett sånt jobb och inte vill vänta på långsamma vedklyvar.

galento
M Mikko58 skrev:
Första dagen på vedbacken i strålande sol gnistrande snö och några minusgrader så klabbarna spricker så fort klyven kommer halvvägs. Ni som jagar sekunderna på vedklyven borde klyva när det är kallt ute 😊
Har aldrig tyckt att klyvtiden varit ett problem 😉 Förstår att du hade en fin dag i solen 👍.

Nä, fälla, frakta och kapa tar tid

• Gilla
galento
  • Laddar…
Fälla och frakta och kapa hinner man vanligtvis göra under vintern när det finns litet tid. När man kommer så långt som till klyvandet är det redan vår och brottom med mycket annat.

Tog hand om en massa spillvirke i söndags. Såg att en påse tändved gick på 70 spänn. Känns rätt bra att ha ett lager.

Två svarta sopkärl och en blå IKEA-väska fyllda med ved mot grusig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har aldrig tyckt att klyvtiden varit ett problem 😉 Förstår att du hade en fin dag i solen 👍.
Ja bättre väder än så här kan man inte få. Blir inte ens svettig fast jag står och klyver metersved.

• Gilla
galento
  • Laddar…
N
Köpte en ny leksak igår.
Ny vedkap med vagn och svart mottagningsbana, varumärke AXA och HARJU synligt.
Skapa konto

Specifikationer för en ny vedklyv på vit bakgrund: effekt, kapacitet, modellstandarder och garantitid.
Skapa konto

Duger åt mig. Ni förstår säkert tillräckligt av texten.

N Niq skrev:
Köpte en ny leksak igår.
[bild]
[bild]
Jag trodde också en sådan skulle duga, men fuck va sakta det gick. För din skull hoppas jag du har mindre bokstäver än mig ;)

Blå vedklippare i skogsmiljö med nyligen sågade trädstammar och en Thule-trailer i förgrunden.
Skapa konto

Tokslut Tokslut skrev:
Jag trodde också en sådan skulle duga, men fuck va sakta det gick. För din skull hoppas jag du har mindre bokstäver än mig ;)

[bild]
Men du slipper hugga🙂🙂

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
N
Tokslut Tokslut skrev:

[bild]
Jag har haft en annan billig tidigare men den gav upp efter ca +-15 år. Så jag vet vad jag ger mig inpå. Visst yxan är snabbare om det är lätthuggen ved men så fort man har svårhuggen ved så går det betydligt fortare även med en långsam klyv.

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag har haft en annan billig tidigare men den gav upp efter ca +-15 år. Så jag vet vad jag ger mig inpå. Visst yxan är snabbare om det är lätthuggen ved men så fort man har svårhuggen ved så går det betydligt fortare även med en långsam klyv.
Härligt, är avis :D
J jonaserik skrev:
Men du slipper hugga🙂🙂
jag åkte på att köpa en snabbare, där andra steget nästan är för snabbt ist :O 😚

Vedkapningsutrustning i garage med kluven ved och vedträn.
Skapa konto

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
En orange motorsåg vilar på en hög av avkapade björkstammar i utomhusmiljö.
Skapa konto

Rastar 242an

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Köpte en ny leksak igår.
[bild]
[bild]
De svarta plåtarna ovanpå ser ut att krångla till det, men bör vara enkelt att ta bort.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
När jag ser den typen av säkerhetsdetaljer på småklyvar undrar jag hur mycket skador som faktiskt undviks av dessa åtgärder.

För egen del kör jag en enhandsmanövrerad trefasklyv och tänker att den är säker nog. Redan de tvåhandsreglerade klyvarna får en ju att vilja modda handtagen eller leder till att man står två personer och gör ett enmansjobb – en med klabbarna och en med reglagen.

Vad tror ni andra, leder alla dessa säkerhetsdetaljer till säkrare arbete?

• Gilla
OramaC
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När jag ser den typen av säkerhetsdetaljer på småklyvar undrar jag hur mycket skador som faktiskt undviks av dessa åtgärder.

För egen del kör jag en enhandsmanövrerad trefasklyv och tänker att den är säker nog. Redan de tvåhandsreglerade klyvarna får en ju att vilja modda handtagen eller leder till att man står två personer och gör ett enmansjobb – en med klabbarna och en med reglagen.

Vad tror ni andra, leder alla dessa säkerhetsdetaljer till säkrare arbete?
Nej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.