Om ni hoppar fram till 46 minuten (15.46) i länken nedan finns ett exempel på modern vedhantering;)
Lyssna färdigt på hela samtalet för det finns även en beskrivning hur man kapar ved.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1837718

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Där ligger även att ett regeringsparti aktivt vill med alla medel att dels ska Sverige men även EU förbjuda vedeldning..
Nu kanske det kan bli skillnad, får vi se en annonskampanj från Boverket om att komplettera luftvärmepump uppvärmningen med en modern katalytisk kamin innan elen kostar konsumenten 6kr/kWh?

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Nu kanske det kan bli skillnad, får vi se en annonskampanj från Boverket om att komplettera luftvärmepump uppvärmningen med en modern katalytisk kamin innan elen kostar konsumenten 6kr/kWh?
Tror nästa regering väljer annan väg för elpriset.. samt stadgar dess produktion..

hsd
:rofl::rofl::rofl::rofl:
Fet chans

P
hsd hsd skrev:
:rofl::rofl::rofl::rofl:
Fet chans
:crysmile::crysmile:sarkasm..
Och hoppet..
Vad ska man annars leva på?
tron att det blir bättre?
Nä då skulle jag vara troende... ;)

Undrar hur länge sedan det är som vi hadde någon toppolitiker/partiledare som eldade med ved och kunde koka sitt kaffe på egenklyvd ved åtminstånde såhär på lördagmiddag?

• Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P

ställde mig och gjorde tändved..
Så härligt ljud när man yxar sönder veden.. (y)

Maskintok skrev:
[video]
ställde mig och gjorde tändved..
Så härligt ljud när man yxar sönder veden.. (y)
Vettigt sätt att använda aspen om man inte kan sälja den som bastulavar eller tändsticksvirke

• Gilla
1
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Vettigt sätt att använda aspen om man inte kan sälja den som bastulavar eller tändsticksvirke
Jajemän
Jag eldar mycket asp.. säljer med..

P
Hög med nysågad ved på snötäckt mark bredvid en tom vit behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev en del på några minuter.. (y)

Här ger den tydligen bra betalt som massaved. Men som jag förstod det så var det inte mer än något bruk som körde asp.

D Daniel 109 skrev:
Här ger den tydligen bra betalt som massaved. Men som jag förstod det så var det inte mer än något bruk som körde asp.
Går det att få över 400 för aspmassan?

P
D Daniel 109 skrev:
Det är få bruk som vill ha asp..
Men som spisved i säck så här torr säljer jag den för 80 kr per säck 60L.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Går det att få över 400 för aspmassan?
Blir nog kämpigt...

Maskintok skrev:
Blir nog kämpigt...
Det är vad som behövs om den inte ska gå till vedtillverkning...

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.