N Niq skrev:
En korg ved är en korg ved oavsett storlek på vedklabbarna
Som flickan sa…. 😅

• Haha
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
galento
Det får bli lite grövre björk också och det är gött med hydrauliken till hjälp . Men detta får en bekant elda upp nästa vinter.

Vi får se hur han vill göra , själv kapar jag veden hängande i gripen och man kan ju lyfta kubbarna på klyven också så man inte behöver skrota ryggen .🤔🤔
Skogsmaskin lastar avverkade trädstammar på en timmervagn i ett skogsområde med lite snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
själv kapar jag veden hängande i gripen och man kan ju lyfta kubbarna på klyven också så man inte behöver skrota ryggen .🤔🤔
[bild]
Bruka jag också göra, veden har inget på backen att göra 😎

Trädlyft med kran, person vid arbete, fyrhjuling, släpvagn, ved, öppet landskap, dystra färger, molnig himmel.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Bruka jag också göra, veden har inget på backen att göra 😎

[bild]
Jäklar vilka fina och bra grejjor ni har!👍

• Älska
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
galento
Blev en liten tur till skogen idag och tog med Stihlen . Tänkte att björken och de andra träden var kanske i grövsta laget för den men sågen funkade kanon. Verkligen en fin såg att jobba med och gött för kroppen att inte behöva använda tyngre såg än som behövs.

Avverkade björkstammar och en motorsåg i en skog. Höstlöv på marken. Trädavverkning eller skogsarbete.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
N
galento galento skrev:
Blev en liten tur till skogen idag och tog med Stihlen . Tänkte att björken och de andra träden var kanske i grövsta laget för den men sågen funkade kanon. Verkligen en fin såg att jobba med och gött för kroppen att inte behöva använda tyngre såg än som behövs.

[bild]
Även en liten Stihl gör mycket😀

• Gilla
galento
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Är det någon som har tips på en vettig budgetsåg?

Kommer ej längre överens med min motorsåg från Cocraft (Clas Ohlson?).
Den dör vid horisontellt läge hur mycket jag än plockat isär den och gör rent och minutiöst ställer in förgasaren..

Tittat på Jula som ju har Scheppach på rea.
Är Stiga ett vettigt motorsågsmärke?

Tips mottages
Citerar mig själv
Var till den lokala Husqvarna handlaren och frågade efter en såg till någon snål som en smålänning.

Så nu är en bättre begagnad Jonsered CS2152 bokad som blir min efter genomgång och 1500:-

• Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
N
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Citerar mig själv
Var till den lokala Husqvarna handlaren och frågade efter en såg till någon snål som en smålänning.

Så nu är en bättre begagnad Jonsered CS2152 bokad som blir min efter genomgång och 1500:-
Låter som ett bra köp

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:

[bild]
Ja det där var fin ved och lämpligt grov. Är det en elsåg?

Min X25:a är så glad för idag fick den en lillebror!

Ser kanske lite sliten ut, men efter 7 år och kanske 50-60 kubik är den fortfarande grym. Bästa klyvyxa jag haft haft. Var lite tveksam till plastskaft när jag köpte den, men under kådan är det som nytt.
Yxor på stubbe, vedstapel, snö, vinternatur.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J johan_p skrev:
Min X25:a är så glad för idag fick den en lillebror!

Ser kanske lite sliten ut, men efter 7 år och kanske 50-60 kubik är den fortfarande grym. Bästa klyvyxa jag haft haft. Var lite tveksam till plastskaft när jag köpte den, men under kådan är det som nytt.
[bild]
Fiskars gör bra grejjor. Jag använder också fiskarsyxor. Den där timmerkroken har jag ingen erfarenhet av. Är den bra?
Använder du den för att hugga fast och lyfta upp knubbarna på huggkubben?

R roke skrev:
Fiskars gör bra grejjor. Jag använder också fiskarsyxor. Den där timmerkroken har jag ingen erfarenhet av. Är den bra?
En gallringssax är perfekt att lyfta upp klabbarna med och nära till hands i huggarbältet.

M Mikko58 skrev:
En gallringssax är perfekt att lyfta upp klabbarna med och nära till hands i huggarbältet.
Aha. En gallringssax?
Är det en sån här du menar?
Verktyg med två krokiga blad och rödsvart handtag, troligen för beskärning eller greppande syften.
Skapa konto

R roke skrev:
Så nyköpt så bara använt nån timma än, men ja, jag tror vi kommer bli riktigt goda vänner.
Har ett helt gäng timmersaxar med, men de använder jag inte när jag hugger, de har andra användningsområden

J johan_p skrev:
Så nyköpt så bara använt nån timma än, men ja, jag tror vi kommer bli riktigt goda vänner.
Har ett helt gäng timmersaxar med, men de använder jag inte när jag hugger, de har andra användningsområden
Okej. Ja den där XA22 huggkroken verkar vara ett väldigt användbart verktyg.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.