273 388 läst ·
2 949 svar
273k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Det får bli lite grövre björk också och det är gött med hydrauliken till hjälp . Men detta får en bekant elda upp nästa vinter.
Vi får se hur han vill göra , själv kapar jag veden hängande i gripen och man kan ju lyfta kubbarna på klyven också så man inte behöver skrota ryggen .🤔🤔
Vi får se hur han vill göra , själv kapar jag veden hängande i gripen och man kan ju lyfta kubbarna på klyven också så man inte behöver skrota ryggen .🤔🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev en liten tur till skogen idag och tog med Stihlen . Tänkte att björken och de andra träden var kanske i grövsta laget för den men sågen funkade kanon. Verkligen en fin såg att jobba med och gött för kroppen att inte behöva använda tyngre såg än som behövs.
Logga in
Skapa konto
Även en liten Stihl gör mycket😀galento skrev:
Citerar mig självSkogspromenix skrev:
Är det någon som har tips på en vettig budgetsåg?
Kommer ej längre överens med min motorsåg från Cocraft (Clas Ohlson?).
Den dör vid horisontellt läge hur mycket jag än plockat isär den och gör rent och minutiöst ställer in förgasaren..
Tittat på Jula som ju har Scheppach på rea.
Är Stiga ett vettigt motorsågsmärke?
Tips mottages
Var till den lokala Husqvarna handlaren och frågade efter en såg till någon snål som en smålänning.
Så nu är en bättre begagnad Jonsered CS2152 bokad som blir min efter genomgång och 1500:-
Ja det där var fin ved och lämpligt grov. Är det en elsåg?galento skrev:
Min X25:a är så glad för idag fick den en lillebror!
Ser kanske lite sliten ut, men efter 7 år och kanske 50-60 kubik är den fortfarande grym. Bästa klyvyxa jag haft haft. Var lite tveksam till plastskaft när jag köpte den, men under kådan är det som nytt.
Ser kanske lite sliten ut, men efter 7 år och kanske 50-60 kubik är den fortfarande grym. Bästa klyvyxa jag haft haft. Var lite tveksam till plastskaft när jag köpte den, men under kådan är det som nytt.
Logga in
Skapa konto
Fiskars gör bra grejjor. Jag använder också fiskarsyxor. Den där timmerkroken har jag ingen erfarenhet av. Är den bra?J johan_p skrev:
Använder du den för att hugga fast och lyfta upp knubbarna på huggkubben?
Så nyköpt så bara använt nån timma än, men ja, jag tror vi kommer bli riktigt goda vänner.R roke skrev:
Har ett helt gäng timmersaxar med, men de använder jag inte när jag hugger, de har andra användningsområden
Okej. Ja den där XA22 huggkroken verkar vara ett väldigt användbart verktyg.J johan_p skrev:
Redigerat: