24 228 läst ·
135 svar
24k läst
135 svar
Vedskjul / Vedbod
Detta hakade jag upp mig på , nu när vi vet mått på byggnaden är det lite lättare att föreslå div olika lösningar .F fribygg skrev:
En 45 x 145 C24 regel är för klen , det behövs antingen grövre virke eller stöd på mitten .
Att spika fast panel på 45 x 45 regel där avståndet är 2400 - 2500 mm mellan stolpar
Tomture61 skrev:
Då hakade du upp dej helt i onödan då jag inte föreslagit den dim eller kvalitén, jag har dessutom föreslagit 2x3" som spikregel till panelen.Tomture61 skrev:
Jag undrar varför strävorna inte går mellan mellan främre stolpen och bakre? Tre fästpunkter borde bli stadigare.D Danielka skrev:
Belastningen på väggarna kommer också från insidan (veden) så det kan i vilket fall vara bra med panel både på utsidan och insidan men då väldigt gles sådan.
Fast designinsataen för ett vedskjul är i vilket fall som helst imponerande.
Borde bli stadigare eller vet du att allt blir stadigare? Är det inte bättre att ha ett stag i varje sektion?Z z_bumbi skrev:Jag undrar varför strävorna inte går mellan mellan främre stolpen och bakre? Tre fästpunkter borde bli stadigare.
Belastningen på väggarna kommer också från insidan (veden) så det kan i vilket fall vara bra med panel både på utsidan och insidan men då väldigt gles sådan.
Mycket, jag hoppas att de kompletta ritningarna och mtrl listan kommer fler till nytta nu när TS gjort ett sånt jobbZ z_bumbi skrev:Jag undrar varför strävorna inte går mellan mellan främre stolpen och bakre? Tre fästpunkter borde bli stadigare.