Tomture61 Tomture61 skrev:
45 x 145 C24 har max spännvidd på ca 2000 mm i snözon 2-2,5
Jag har inte föreslagit den dim och kvalitén

Tomture61
F fribygg skrev:
Ja, sätt diagonaler i gavlar och bakvägg och plocka bort mittstolpen i gavlarna, det är nog bättre att använda virket till en mellanvägg eller spara ett par hundra.
Detta hakade jag upp mig på , nu när vi vet mått på byggnaden är det lite lättare att föreslå div olika lösningar .
En 45 x 145 C24 regel är för klen , det behövs antingen grövre virke eller stöd på mitten .
Att spika fast panel på 45 x 45 regel där avståndet är 2400 - 2500 mm mellan stolpar :D

Detta hakade jag upp mig på , nu när vi vet mått på byggnaden är det lite lättare att föreslå div olika lösningar .
En 45 x 145 C24 regel är för klen , det behövs antingen grövre virke eller stöd på mitten .
Att spika fast panel på 45 x 45 regel där avståndet är 2400 - 2500 mm mellan stolpar :D
Då hakade du upp dej helt i onödan då jag inte föreslagit den dim eller kvalitén, jag har dessutom föreslagit 2x3" som spikregel till panelen.

D Danielka skrev:
Ny version för att visa strävor: [länk]

plus bild
Börjar se bra ut, men varför så klena strävor?

Vem föreslår 45x45mm som spikregel till fasaden?

F fribygg skrev:
Börjar se bra ut, men varför så klena strävor?
Ni får inte bli arga på varandra. Jag ritar det ni säger och det är en massa olika åsikter... Vilket är ditt förslag?

F fribygg skrev:
Vem föreslår 45x45mm som spikregel till fasaden?
Ett tips I tråden kan man säga. Spiktläkt är annars tunnare och blir svårare att fasad på med dessa avstånd? Tips?

D Danielka skrev:
Ett tips I tråden kan man säga. Spiktläkt är annars tunnare och blir svårare att fasad på med dessa avstånd? Tips?
Jag har föreslagit 2x3" som spikläkt

D Danielka skrev:
Ny version för att visa strävor: [länk]

plus bild
Jag undrar varför strävorna inte går mellan mellan främre stolpen och bakre? Tre fästpunkter borde bli stadigare.
Belastningen på väggarna kommer också från insidan (veden) så det kan i vilket fall vara bra med panel både på utsidan och insidan men då väldigt gles sådan.

Fast designinsataen för ett vedskjul är i vilket fall som helst imponerande.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mått i millimeter vore tacksam

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Danielka skrev:
Mått i millimeter vore tacksam
50x75mm ohyvlat eller 45x70 hyvlat

Z z_bumbi skrev:
Jag undrar varför strävorna inte går mellan mellan främre stolpen och bakre? Tre fästpunkter borde bli stadigare.
Belastningen på väggarna kommer också från insidan (veden) så det kan i vilket fall vara bra med panel både på utsidan och insidan men då väldigt gles sådan.

Borde bli stadigare eller vet du att allt blir stadigare? Är det inte bättre att ha ett stag i varje sektion?

Z z_bumbi skrev:

Mycket, jag hoppas att de kompletta ritningarna och mtrl listan kommer fler till nytta nu när TS gjort ett sånt jobb

F fribygg skrev:
Mycket, jag hoppas att de kompletta ritningarna och mtrl listan kommer fler till nytta nu när TS gjort ett sånt jobb
Ok då kör vi en sträva över två sektioner

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.