17 702 läst ·
71 svar
18k läst
71 svar
Vedpriser i Stockholm?
Ledsen men fastbränslepannor 2 år , olja, gas .4 år
Min sotare kommer var tredje år och sotar min braskamin, kostar 320 spänn tror jag. Brandskyddsbesiktning görs var 8:e år och kostar några hundralappar per gång (detta i Stockholmsområdet). Eldar man mycket ska man sota varje år, men det är ändå 320kr per gång, inte en tusing, inte hos mig i alla fall.
Jag har tillgång till gratis ved, men även gratis ved kostar pengar i form av bensin och service på motorsågen, diesel till traktorn som drar hem timmret från skogen, el till vedklyven, diesel och andra bilkostnader för att dra hem släplassen med ved till
Stockholm och ölen som ska drickas när man jobbat klart med veden. Nog för att jag tycker det är kul att fälla träd och köra motorsåg och traktor, men klyva och stapla ved och göra rent braskamin är sådär så min fritid är inte helt gratis den heller.
Jag kör med Luft/luft-värmepump så länge temperaturen är över nollan eftersom en Luft/luft går väldigt billigt när det är lagom kallt(varmt). De är väl optimerade att gå som bäst vid 7 grader om jag minns rätt så det blir inte många ören per Vattenfall-levererad kilowatttimme sålänge det är hyfsat varmt. När det blir kallare än så brukar jag stödelda i braskaminen morgon och kväll.
Har man någon form av värmepump så tycker jag en bra kompromiss mellan eget arbete och ekonomi att köra VP så länge den inte behöver stöd med elpatron och är någorlunda effektiv för att sedan stödelda när det är kallare.
Jag har tillgång till gratis ved, men även gratis ved kostar pengar i form av bensin och service på motorsågen, diesel till traktorn som drar hem timmret från skogen, el till vedklyven, diesel och andra bilkostnader för att dra hem släplassen med ved till
Stockholm och ölen som ska drickas när man jobbat klart med veden. Nog för att jag tycker det är kul att fälla träd och köra motorsåg och traktor, men klyva och stapla ved och göra rent braskamin är sådär så min fritid är inte helt gratis den heller.
Jag kör med Luft/luft-värmepump så länge temperaturen är över nollan eftersom en Luft/luft går väldigt billigt när det är lagom kallt(varmt). De är väl optimerade att gå som bäst vid 7 grader om jag minns rätt så det blir inte många ören per Vattenfall-levererad kilowatttimme sålänge det är hyfsat varmt. När det blir kallare än så brukar jag stödelda i braskaminen morgon och kväll.
Har man någon form av värmepump så tycker jag en bra kompromiss mellan eget arbete och ekonomi att köra VP så länge den inte behöver stöd med elpatron och är någorlunda effektiv för att sedan stödelda när det är kallare.
Kollade vad som gällde angående brandkollen ska nog kunna få 4 år tycker jag
Värme-, varmvatten-, varmlufts- och ångpannor
5 § Om eldning sker med fasta bränslen eller tung eldningsolja skall
kontrollfristen vara två år. Om eldning med sådana bränslen sker i mycket
begränsad omfattning eller om pannan ingår i en värmecentral som står
under kontinuerlig övervakning av personal med driftingenjörsutbildning
eller av annan kvalificerad driftledare skall kontrollfristen vara fyra år. Sker
eldningen med annat bränsle skall kontrollfristen vara fyra år.
Jag har varit i samma situation som du och kört l/lvp och 2 braskaminer + kakelugn men det blir ett jäkla spring o elda och är man borta blir det kallt. Har även kört direktel och det är inte heller kul.... Nu gv i 2 plan och vedpanna äntligen ett system som ger tillräckligt med värme. Visst kostar det att kapa med motorsåg (bensin) men att klyva med yxa kostar inte mycket. Service på motorsågen? det gör du väl själv...diesel till traktorn ja det kostar ett par hundringar.
Bergvärmen tar 10-12000kwh per år, ingen tillsatsel.silversmeden skrev:Frihet=att kunna välja, göra egen ved av gratis stock eller köpa ved. Maskinerna i garaget? de måste man inte använda, det finns motorsåg och yxa, cirkpump och fläkt till panna ja, men det är inte ens 1kWh om dan. Bergvärme slukar en del energi när det börjar bli kallt, eller går pumpen utan el? Jo jag bor en bit ut på landet 3,8 mil från Sthlms stadshus, har plats så mitt val va enkelt.![]()
Jag menade bara att de flesta av oss är elberoende oavsett uppvärmningssätt. Men nej, man måste inte använda maskinerna, TVn, radion, kylskåpet osv.
För mig är nog frihet något mer än att kunna välja hur man inte fryser ihjäl.....
Inte så mycket spring för mig. En brasa på morgonen och en på kvällen, hämta ved en gång om dagen. På helgen lite mer då man kan elda hela dagen. Är jag inte hemma blir det inte kallare för det för då får VP:n göra jobbet.silversmeden skrev:Jag har varit i samma situation som du och kört l/lvp och 2 braskaminer + kakelugn men det blir ett jäkla spring o elda och är man borta blir det kallt. Har även kört direktel och det är inte heller kul.... Nu gv i 2 plan och vedpanna äntligen ett system som ger tillräckligt med värme. Visst kostar det att kapa med motorsåg (bensin) men att klyva med yxa kostar inte mycket. Service på motorsågen? det gör du väl själv...diesel till traktorn ja det kostar ett par hundringar.
Allt kostar, många bäckar små. Lite bensin här, en kedjefil där, skyddsutrustning, en bilresa med släpet, kanske byggs något extratak för veden, en sotning om året istället för var tredje år, köpa fuktmätare osv, osv. Slår man ut alla kostnader som man har för veden på antal kWh man får ut så blir det en del ändå. Händer sen någonting, t.ex. en punktering på släpet för en tusenlapp när man är ute och hämtar ved på andra sidan stan så blir just det vedlasset kanske dyrare än direktel om man slår ut kostnaden på vad man får ut i energi. Så ser jag på det med en braskamin, Luft/Luft och FTX och tillgång till skog. Andra har andra förutsättningar som naturligtvis kan ge en annan kalkyl.
Redigerat av moderator:
Tillbaka till detta med priserna. Priser kring 700-1000kr kubiken för stjälpt mått är standard på blocket i stockholmsområdet, det brukar ju avse 25cm klyvd björkved. Inte sjutton är det någon som eldar för uppvärmning i vedpanna med sådant? Används väl bara till braskaminer.
Långved måste väl även i stockholm ha andra priser köpt i rejäl mängd.
Långved måste väl även i stockholm ha andra priser köpt i rejäl mängd.
Om man eldar med köpt ved i vedpanna tror inte jag att man köper 25 cm ved för 700-1000 spänn kubiken,
Rätt borde väl vara en 40-50 cm och dryga 500 för björk hemkört och momsat med faktura, Men köper man 1-2 kubik då blir det dyrt ca de priser du skriver, tror vedpanne ägare som köper ved (känner ett par) köper sådär en 40-50 kubik och då blir det lite bättre ekonomi, men det kostar som sagt.
Rätt borde väl vara en 40-50 cm och dryga 500 för björk hemkört och momsat med faktura, Men köper man 1-2 kubik då blir det dyrt ca de priser du skriver, tror vedpanne ägare som köper ved (känner ett par) köper sådär en 40-50 kubik och då blir det lite bättre ekonomi, men det kostar som sagt.
Jag köpte 4 själpta kubik nyhuggen björkved för 2900kr av Stockholms vedlager i våras. De levererades i två säckar och skulle vara 30cm ved. Nåja de flesta var väl runt 30cm men intervallet var 15-45cm och jag fick kompletteringshugga en del som var väldigt grovt. Detta köps inte för att det skulle vara det billigaste sättet att värma huset. Huset värmer jag med pellets. Veden är till myseldning i öppen spis och köksspis. Samt till backupeldning i köksspisen om det till äventyrs skulle bli ett långt strömavbrott. Det längsta avbrottet de 12 år jag bott här var några timmar. Jag kommer antagligen inte göra av med mer än en kubik på ett år. Om jag eldar flitigt (med mina mått mätt) skulle jag kunna gör av med två kubik på ett år. Vad gör det då att veden kostar drygt 700kr per kubik. Om jag verkligen var tvungen att elda i köksspisen dygnet runt så skulle jag antagligen göra av med en kubik i veckan.
Redigerat:
Det som fascinerar mig är att vedpriserna är hyffsat samma i hela Sverige man kunde tro att i Norrland tex skulle en kubik kosta ca 250 spänn stjälpt, hugget,transporterat,momsat men nu är det inte riktigt så det är faktiskt nästan samma pris. Visst kollar man finns det ved i Stockholm för 1500 kr men letar man lite kan man komma ner till en 500-600.