Hansson28

Har läst om vikten, skall bli intressant att baxa ut den gamla kombipannan och se hur man skall lyckas få den på plats.

Men jag antar att med lite god hjälp och en pall lyft så skall det nog gå vägen... hoppas jag... :)

Mvh
Reine

Hansson2

Hur länge får du vänta på elektriker förresten?

Hej
Dedden, tryckkärlet bör anslutas till botten av tankarna och placera gärna kärlet så högt det går.

danso

Är det för att få så låg temp som möjligt i tryckkärlet?

Mvh
Reine

Danso:

Ja, jag tänkte nästan det, tack för tipset!

Frågar ihop med Reine, är det för att ha så låg temp som möjligt, eller har det med trycket att göra (påverkar ju varandra iofs)???

Om man ansluter expkärlet i botten på acktanken så slipper man isolera expkärlet som om den vore en del av acktanken, och därmed tillhörande värmeförluster.

Blev det lättförstått ???

roli

Jajjamän! :)

Om man har ett slutet expkärl (vilket bör undvikas) så håller det längre om det är kallt. Säkerhetsventilen ska fortfarande sitta på pannans högsta punkt.

Tack för alla svar!

Kolla bilden nedan, skulle detta vara en bättre inkoppling???

varme2.gif

Nu är alltså det slutna exp-kärlet kopplat på nedre delen av ack-paketet, dessutom returledningen till dito.

Är det rätt att koppla returen på detta vis???

Det ser bra ut om man bortser från att säkerhetsventilen är kopplad på en låg punkt. Det går absolut inte. Om pannan kokar så har inte ångan någonstans att ta vägen förrän den har tryckt ut allt vatten ur systemet. Innan systemet är tömt via säkerhetsventilen så har du för länge sedan fått alldeles för högt tryck i systemet.

Säkerhetsventilen ska sitta på pannans högsta punkt eller åtminstone högre än pannan och med obruten stigning från pannan till säkerhetsventilen. Den förra placeringen av säkerhetsventilen var mycket bättre.

Edit: Jag ser vid närmare anblick att du har två säkventiler. Den vid expkärlet gör ingen större nytta om den är kopplad till botten av tankarna. Koppla den till toppen av någon tank. Dessutom kan du sätta en avstängningsventil på expansionsledningen till expansionskärlet så slipper du tömma hela systemet om du ska byta eller serva det.

Tjena Sveno!

Jag hänger inte riktigt med...
Vilken säkerhetsventil är det du menar, den som sitter intill exp-kärlet eller den som sitter ovanför pannan?

Ge gärna förslag vart den siter bäst ::)

Se "Edit:" i mitt förra inlägg...

Aha, jag förstår!

Tack för hjälpen!

Ungefär vid vilket tryck brukar de lösa dessa ventiler?

Hmm, eller är det temp?

Exakt vid 1,5 bar, inte ungefär. ;) Det finns såna för 2,5 bar, men det är vad jag vet ganska ovanligt i villor. Orsaken till att man skulle få mycket högre tryck om ventilen sitter på en låg punkt är att ett par kubikmeter vatten tar lite tid på sig att rinna ur ur en 22mm säkerhetsventil. Jämför med hur lång tid det tar att tappa upp ett badkar. Det är iofs lite tunnare ledningar, men bara ett par hundra liter vatten. På den stunden hinner den kokande pannan producera ganska mycket ånga som bygger upp trycket....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.