B ByggarFreddy skrev:
Tackar för svar, tanken har slagit mig med att köpa en begagnad., då Rörmokarn menar att vår nuvarande 35kw gamla pjäs blir för liten för vårt nya system med 3.000 liter ackumulatortankar och ett större hus på nu över 200 kvm. Utbudet av 50kw+ pannor är dock sjukt begränsat begagnat. Kikat ett tag över hela Sverige utan vettiga priser. Därför landade jag in mot thermostahl. Men frågan är ju om ett kvalitetsmärke på 35kw är sämre än en budget panna på 50kw…
35 kW är alldeles för liten mängden vatten 3 m3.Du får elda ihjäl dig. Så en 50kW och 35 rör till tank är vad som du behöver. En ny 35:a ger om du har tur ca 27 - 33 kW, beronde på lågtryck/högtryck ute och vedkvalitet. Med en 50 så får du nog ut min 40 - 45 kW , såen beg,sådan är bättre.

Nu har väl ändå inte effekten på pannan så mycket att göra med ackstorleken, det är ju mer vedvolymen som bestämmer det.

• Gilla
Majgårdarna och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
35 kW är alldeles för liten mängden vatten 3 m3.Du får elda ihjäl dig. Så en 50kW och 35 rör till tank är vad som du behöver. En ny 35:a ger om du har tur ca 27 - 33 kW, beronde på lågtryck/högtryck ute och vedkvalitet. Med en 50 så får du nog ut min 40 - 45 kW , såen beg,sådan är bättre.
Den 'översta' kubiken vatten blir nog lika varm oavsett om acktanken är 1,5 eller 3 kubik och det skadar knappast att ha ordentligt volym om man nån gång har tid/ lust att lagra mer energi.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Många svar många bud.. systemet som vi har idag inkluderar en vedpanna av märket vedolux 35kw och 200 liter ved. Pannan fungerar sådär men är främst för att den bara är kopplad till 500 liters ackumulatortank. Därutöver finns även en luftvattenvärmare och möjlighet att koppla in 2 el patroner. Nu blir det ju 5 ytterligare 500 liters tankar, då vi har platsen och vill kunna magasinera mer så man kan elda något mer sällan alternativt smart styra lite elpatron..

Tanken är att vedeldningen ska vara det som ger oss värme och varmvatten primärt under höst till vår. Men är det fruktansvärt kallt eller tid mellan eldningen kör ju luftvattenvärmaren också.. soliga delen av året kan gott luftvattenvärmare eller elpatron jobba då elen överlag brukar bli billigare, och det även finns solceller på huset. I huset finns även 2 kaminer.. som kan avlasta värmebehovet när det är fruktansvärt kallt..

Men när jag räknar så har jag svårt att se ekonomin i att sätta in en ny panna, som är 15 kW mer, och då alltså 50kw eller mer, då jag ser de generella priserna som de ligger på. Strax under 100.000 för att elda lite mer sällan låter som en dålig affär, det får man en hel del el för som kan ge värme..
Är däremot en panna som thermostahl 50kw något att ens överväga för kring 30.000, så är ju det ett alternativ..

Har ni en 500l tank till en vedolux 35?

3m3 tank ska inte vara några som helst problem. Din vedolux rymmer 100liter ved om jag läst rätt. Då bör du kunna bränna 3 pannor på raken om du vill.
Jag har själv utökat från 2,3m3 till 3,9m3 och upplever bara fördelar.

• Gilla
ByggarFreddy och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Har ni en 500l tank till en vedolux 35?
Det blir 5X 500 liter till, enligt # 19

Ja blir ja , men nu undrade jag om de verkligen eldade mot en enkel 500l tank i dagsläget. Det måste ju vara snudd på meningslöst.

dof dof skrev:
Ja blir ja , men nu undrade jag om de verkligen eldade mot en enkel 500l tank i dagsläget. Det måste ju vara snudd på meningslös
dof dof skrev:
Ja blir ja , men nu undrade jag om de verkligen eldade mot en enkel 500l tank i dagsläget. Det måste ju vara snudd på meningslöst.
Stämmer bra! Funkar sådär.. inte vi som installerat det så.. så nu eldas det bara de dagar som det är ordentligt kallt, annars luft vattenvärmare. Men nu är det ju bara 80kvm som värms upp fram till vi kopplar in tillbyggnaden.

B Bjober skrev:
3m3 tank ska inte vara några som helst problem. Din vedolux rymmer 100liter ved om jag läst rätt. Då bör du kunna bränna 3 pannor på raken om du vill.
Jag har själv utökat från 2,3m3 till 3,9m3 och upplever bara fördelar.
Stämmer bra, upplever det som att ett ilägg efter att fått värme i pannan räcker till 500 liters tanken och hela systemet för att det ska bli väldigt varmt, så känns rimligt att 3 borde ge lagom effekt på de tankarna. Tar det för dig tid att få upp tankarna i stort i temp med 3,9m3?

B ByggarFreddy skrev:
Stämmer bra, upplever det som att ett ilägg efter att fått värme i pannan räcker till 500 liters tanken och hela systemet för att det ska bli väldigt varmt, så känns rimligt att 3 borde ge lagom effekt på de tankarna. Tar det för dig tid att få upp tankarna i stort i temp med 3,9m3?
Nu har jag iofs en dubbelt så stor panna som dig så jag laddar den på 2 inlägg. Men som jag ser det kan man knappast ha för stor tank även om man har en liten panna. Man "måste inte elda som en tok" för att få den full. Man eldar när man vill och då är det en fördel att kunna elda rejält när man vill.
Jag upplevde stor förbättring även när tanken är i princip tom, 4 kubik ljummet vatten värmer länge det också.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.