1 967 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
vedpanna slutet expansionskärl
Hej alla. Jag har vedpanna med slutet expationkärl.nu när jag skulle starta upp det. Såg jag att expationkärl ligger på 0.2 bar. När vattnet är kallt och system trycket ligger samma..
Huset är 7 meter högt till högsta punkten. Förtrycket på expationkärl 1 kg. Ventilen tätt och kommer inget vatten ur ventil till blåsan. Har nog lite luft i systemet. Kan det orsaka trycket? Jag har stängt av kranen till expationkärl och tömt ur vatten. Sätt på kranen igen. Men den går upp till 0.2 bar igen.
Vad är felet någon som vet?
Huset är 7 meter högt till högsta punkten. Förtrycket på expationkärl 1 kg. Ventilen tätt och kommer inget vatten ur ventil till blåsan. Har nog lite luft i systemet. Kan det orsaka trycket? Jag har stängt av kranen till expationkärl och tömt ur vatten. Sätt på kranen igen. Men den går upp till 0.2 bar igen.
Vad är felet någon som vet?
Vad jag mäter? Jag mäter väl inget när expationkärl står på 0.2 bar. När vattnet är kallt. Det jag skrev vad jag mätt är förtrycket.
Jo när jag fyller på vatten så stiger den något. Får väl prov elda som det blir mer tryck och lufta elementen då
Du ska ha ca 0,6 bar i kärlet vid tomt kärl och sedan fylla på till ca 1 bar, då kommer det att justera sig självt till max 1,5 bar.när du eldar , mina 1500liter varierar mellan 0,6 - 1,3 bar vid kalla eller varma tankar Ditt hus är ca 7 meter och ett min arbetstryck är då strax över 0,7 bar från höjden på mataren. sitter den 1 meter upp blir det 0,6 barjens.anita skrev:
Klicka här för att svara
