Hej
Har en pool på väg och behovet att slippa elda på sommaren ökar så solfångare är ett måste.
systemet ser ut såhär just nu V33 (sidouttag med möjlighet till pellets) med 4st 500liters tankar (källaren klarade inte större tankar) ingen solslinga.
Poolen skall kunna värmas via värmeväxlare med högsta temperaturen.
Dock funderar jag på bästa sätt att koppla in allt då jag vill ha varmvatten på sommaren och värma poolen.
Det blir ju 2st värmeväxlare och en del pumpar bara använda en 500liters tank känns lite lite utan vill ha möjlighet att koppla in fler vid behov (automatiskt)
Funderar på att styra allt via tex Deltasol BX + den borde ha tillräckligt med funktion för det.
Första problemet är hur mycket vakuumrör skall man skaffa ? dom skall klara en 3x6m pool med Pooltak och varmvatten så en 15m2 behövs nog iaf och då är en 500l lite liten alltså vill jag att systemet skall klara att öppna upp till en eller flera tankar vid behov,vill dock inte ha flera värmeväxlare till flera tankar samt den skall klara att styra tempen i poolen.
Tänker mig åxå att styrningen kan klara starta pelletsbrännaren vid behov
Någon som har en liknande anläggning ??
Hur bra blir det om man öppnar till nästa tank med en ventil utan att pumpa skiktningen borde funka ändå och solfångarna får kallare vatten att jobba mot eller skall man ha flera inkopplade samtidigt ??
om man seriekopplar värmeväxlarna på pannsidan och kör någon sorts prioriteringsventil mellan solvvx och poolvvx så kan man styra om solvärmen skall gå till poolen eller till tanken/arna och bara får en cirkpump och inkopplingen av poolvvx borde styras av någon temp på avsuget i poolen ?? frågan är då hur jag kan köra maxtemp till poolen, eftersom det då blir solfångarnas temp som jag bara kan nyttja.
Vad tror ni om det ??