L Lasrberglund skrev:
Men självcirkulation i 1/2 till 5 raddar??
Jag skulle aldrig bygga ett sånt system och kunna säga att det kommer garanterat funka, annars bygger jag om det gratis.

Någon här som kommer garantera det?
Aldrig talat om garantier. Tvärs om skrev jag och jag upprepar det nu för andra gången -"
Intet Intet skrev:
Är termostaterna på max och TS har hög temperatur i tankarna kan det cirkulera relativt bra utan pumt.
Nudå?

Intet Intet skrev:
Aldrig talat om garantier. Tvärs om skrev jag och jag upprepar det nu för andra gången -"

Nudå?
Ok.
En sista fråga innan jag lägger denna tråd till handlingarna; vad menar du med relativt bra? Hålla värmen i ett hus på vintern eller det snurrar och fryser iaf inte?

L Lasrberglund skrev:
Ok.
En sista fråga innan jag lägger denna tråd till handlingarna; vad menar du med relativt bra? Hålla värmen i ett hus på vintern eller det snurrar och fryser iaf inte?
Vad menar du att jag skall svara på det, med den nästan obefintliga information vi har om TS hus 😁. Det beror bland annat på panntemperatur. Ju varmare, desto bättre. Isolering, yttertemperatur, sol/skugga, vind etc. Du vill ha svar på en fråga som du vet att jag inte kan besvara. Så -varför ställer du den i alla fall?

Hur som helst. Eldar TS på rejält så kommer vattnet att cirkulera även utan pump om än i långsammare tempo.
Det var tredje gången jag upprepade samma sak.

Jag kommer använda cirkulationspump i normalfallet men skulle vara bra med självcirkulation i nödfall om de blir längre strömavbrott, att veta att jag kan hålla huset hyfsat varmt så de iallafall inte fryser sönder.
Sedan skulle såklart grövre rör till elementen vara att föredra men de sitter redan på plats sedan många år. det jag gör nu är att sätta in ackumulatortankar och slutet expansionskärl samt laddomat 21.
alla rör som är dragna till övervåning 1 och 2 lutar upp och returen ned utan undantag, och jag ska försöka göra så att allt lutar rätt i källarplanet med.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
V Värmlänning skrev:
Jag kommer använda cirkulationspump i normalfallet men skulle vara bra med självcirkulation i nödfall om de blir längre strömavbrott, att veta att jag kan hålla huset hyfsat varmt så de iallafall inte fryser sönder.
Sedan skulle såklart grövre rör till elementen vara att föredra men de sitter redan på plats sedan många år. det jag gör nu är att sätta in ackumulatortankar och slutet expansionskärl samt laddomat 21.
alla rör som är dragna till övervåning 1 och 2 lutar upp och returen ned utan undantag, och jag ska försöka göra så att allt lutar rätt i källarplanet med.
Du skulle kunna förbereda lite när du ändå gör rördragningar runt tankarna så du kan få till så pass självcirkulation det går. Det som är avgörande att du kan få anslutning direkt mot tanktopp för tilloppet och returen till botten. Alltså sätt ventiler så du kan få den direktkopplingen förbi normala vägen med shunt, pump mm. Minsta del som tar tex en bit neråt blir en effektiv spärr mot självcirkulation så tar du dig rätt med en nödkopplingsmode med lämpliga ventiler är chansen stor att du får till något användbart om det krisar oberoende dimensionerna. Lätt gjort när du ändå är på gång och jobbar där.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du skulle kunna förbereda lite när du ändå gör rördragningar runt tankarna så du kan få till så pass självcirkulation det går. Det som är avgörande att du kan få anslutning direkt mot tanktopp för tilloppet och returen till botten. Alltså sätt ventiler så du kan få den direktkopplingen förbi normala vägen med shunt, pump mm. Minsta del som tar tex en bit neråt blir en effektiv spärr mot självcirkulation så tar du dig rätt med en nödkopplingsmode med lämpliga ventiler är chansen stor att du får till något användbart om det krisar oberoende dimensionerna. Lätt gjort när du ändå är på gång och jobbar där.
Såhär ser tankarna ut . de kommer inte kopplas så med shunter, cirkulationspump mm som på bilden utan som på ritningen .
Men menar du att jag inte ska använda ingångarna som är tänkt, de med flänsar. Utan istället ta framledningen från toppen ? det är mindre dimension där, men är de ändå bättre ?

• Två stora tankar med rörkopplingar och en cirkulationspump i ett rum med vitmålat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg inte ner en massa tid och energi på att få självcirkulationen att fungera, det kommer inte fungera bra ändå. Koppla istället panna, laddomat och cirkpump med kontakt. Köp sedan en inverter så du kan köra allt på 12v

dof dof skrev:
Lägg inte ner en massa tid och energi på att få självcirkulationen att fungera, det kommer inte fungera bra ändå. Koppla istället panna, laddomat och cirkpump med kontakt. Köp sedan en inverter så du kan köra allt på 12v
Och vad gör man när 12v batteriet tagit slut ?
( köp ett elverk ) ja men när dieseln till de tagit slut då?
Måste ju va bra mycket bättre att ha ett system som fungerar i kris oberoende av tillgång till bränsle ?

dof dof skrev:
Han kan ju välja båda alternativen de är varken dyra eller komplicerade så har man något att falla tillbaka på om det behövs.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
V Värmlänning skrev:
Såhär ser tankarna ut . de kommer inte kopplas så med shunter, cirkulationspump mm som på bilden utan som på ritningen .
Men menar du att jag inte ska använda ingångarna som är tänkt, de med flänsar. Utan istället ta framledningen från toppen ? det är mindre dimension där, men är de ändå bättre ?
Anslutningarna mot tankarna är bra det är vad du ska använda för både normal och förbikopplad drift.

V Värmlänning skrev:
Och vad gör man när 12v batteriet tagit slut ?
( köp ett elverk ) ja men när dieseln till de tagit slut då?
Måste ju va bra mycket bättre att ha ett system som fungerar i kris oberoende av tillgång till bränsle ?
Förslagsvis laddar det med tex bilen eller annat lämpligt.
Har själv ett system som fungerar med självcirkulation. 2" stammar till elementen, 1" till elementen och tjocka stora element. Grejen är den att det går inte så bra att reglera utan ström. O utan ström kan jag inte elda i pannan heller så då spelar det ingen roll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.