S sandstrom skrev:
Har läst tråden och velar som tusan nu.
Effektskillnaden tror jag spelar mindre roll i detta fallet. Men 35 liter större vedmagasin däremot.
Andra stora skillnader är vikten.
Brännkammaren i keramik kontra plåt.

S sandstrom skrev:
Angående tändluckan, kan man stoppa vedutrymmet fullt och tända via lilla luckan då? Annars får man fylla litegrann, tända på och "slutfylla" när det har tagit sig om man är utan tändlucka??

Ja, precis. Kolla på Youtube efter pannor som ETA, Hargassner och Fröling. Där ser man hur det är tänkt att fungera. I ett sådant val som du står i hade jag även tagit in offerter på motsvarande pannor från den trion.

S sandstrom skrev:
Får känslan av att en del värme kommer gå till spillo i huvudtanken med satsladdning, när ht börjar komma ned i temp. Kanske mest bara blir när det är stilleståndsförluster, typ vår sommar?!
Så är det ju, men det här är väl förluster som man ändå fått med fler uppstart av pannan mm.
Det är ju naturligtvis viktigt att få till en bra isolering, speciellt runt den stora tanken.
Vi har ett par elpatroner i tekniktanken och det är väl tveksamt om det är lönsamt att elda på sommaren, men svårt att veta var gränsen går.
Senaste åren har vi fått upp solfångare och då har behovet att elda minskat ännu mer.

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Effektskillnaden tror jag spelar mindre roll i detta fallet. Men 35 liter större vedmagasin däremot.
Andra stora skillnader är vikten.
Brännkammaren i keramik kontra plåt.

Ja, precis. Kolla på Youtube efter pannor som ETA, Hargassner och Fröling. Där ser man hur det är tänkt att fungera. I ett sådant val som du står i hade jag även tagit in offerter på motsvarande pannor från den trion.
Såg lite smidigare ut att tända via tändlucka.
Enda negativa hittills angående baxin var att man inte kunde styra en shunt med innegivare via pannans inbyggda styrning.
Annars tycker jag internet modulen econet verkar intressant, att på distans kunna gå in och kolla på acktankstemp eller dylikt

Fick faktiskt en offert ifjol på en Fröling 40kw, och priset var dubbla baxipannan... .Antar att ETA och Hargassner ligger ungefär likt.

Angående vikt och keramik, en panna med mindre keramik får fortare en fin förbränning medan den med mer tar igen det senare under processen. Baxin och effectan ligger nog ganska lika i effektiviteten. Baxin får helt klart pluspoäng för större vedutrymme och tändluckan

Jag har haft en Effekta Woody 35kW som jag trivdes mycket bra med. Har flyttat ifrån den nu.

Lärdomar av erfarenheten är:

Skaffa rejäl ackumulatortank, uppemot 3 kubik och helst inte så små tankar, minst 750, helst större.
Isolera tankarna extra utöver den (ofta) medföljande PUR isoleringen. Glöm inte alla rör.
Att satsladda in till huset lät bra. Isolera även där.

35kW skulle kunna fungera med skillnaden att det blir mer än ett inlägg om dagen.

Att tända en sådan panna brukade jag göra enligt följande.
Lägg två halvstora vedträ längst ner över springan. du kan lägga några till på var sida så att det blir som en skål i mitten. På med bös, tänd ovanpå. Dra på fläkten först när det tagit eld. Vänta tills du är säker på att det blinner ordentligt. Lägg fullt.
Om du inte har tid att vänta på ett helt inlägg innan nästa kan du börja med ett halvt ilägg. Fyll på senast när det är ett par dm glödbädd längst ner.

Lycka till!

S sandstrom skrev:
Enda negativa hittills angående baxin var att man inte kunde styra en shunt med innegivare via pannans inbyggda styrning.
Varför skulle man inte kunna det? Det benämns "rumstermostat" i manualen.

Kulvertstyrning verkar också finnas.

ylven ylven skrev:
Fyll på senast när det är ett par dm glödbädd längst ner.
Ett par decimeter?!

Fick det svaret tidigare när jag pratade med en kille på Baxi, tyckte de lät lite konstigt ska dubbelkolla, även kulvertstyrningen som du säger

Vart hittade du det förresten?? Känns som jag läst allt men missat de.

Nu hittade även jag de i manualen! Ska höra med dom imorgon!

Redigerat:
Nu är pannan beställd! :)

Blev en Baxi excellent 50 lambda!
1:a mars skulle en rejäl prishöjning göras så de va inte så mycket att fundera på...
Är det nån som är sugen på pannbyte är det idag som gäller...

Angående shuntstyrning med innegivare va man tvungen att välja till "ecosteer" typ en liten surfplatta som speglar pannans skärm, denna skulle då funka som innetermostat(som jag förstod det).

Får se om jag köper till den eller om jag kör med en separat shuntstyrning, ska ha två grupper, en i garaget och en i bostadshuset.

Både och de där, smidigt att ha allt till pannan och bara strömsätta den vid strömavbrott. Men händer det nått med pannan blir man ju ståendes... Man kan ju alltid handshunta iofs.

• Gilla
Stenolofanders och 2 till
  • Laddar…
Då finns väl kulvertstyrning färdigt i pannan också?

Då finns väl kulvertstyrning färdigt i pannan också?

Lite osäkert, dom verka inte riktigt veta själv vad som finns och går att utnyttja via pannans styrning, får lite olika bud beroende på vem jag pratat med....

Annars har jag en kulvertstyrning 31, från termoventiler liggandes.

Baxi har tagit fram en variant av kulvertstyrning som jag tyckte verka smidig.
Behövs ingen kabel imellan husen, är uppbyggd med en termisk ventil som stryper igen flödet i kulverten när tempen är den inställda i botten på tekniktanken och till det en tryckstyrd pump. Ska se om jag hittar igen bilden, och ta mig friheten att lägga in den här :)

Det blir säkert bra med det du har som kulvertstyrning. Annars kan jag rekommendera hemmabyggd variant: en cirkulationspump, en elektrisk termostat och ett elektriskt tidur. Termostaten öppnar när temperaturen i toppen av tekniktanken sjunker under inställt värde. Tiduret håller kretsen öppen så att pumpen går under inställd tid; kortare tid än det tar att fylla tekniktanken. En lampa lyser rött när det laddar.

• Gilla
sandstrom och 1 till
  • Laddar…
Tänkte jag skulle försöka få in en vattenburen aerotemper i garaget i samband med förnyelsen.

Finns det nån här som har erfarenhet av hur man ska styra denna ?

Tänker mig en shuntad slinga på huvudtanken som styrs mot innetempen, men hur gör man med fläktstyrning och eventuellt start/stopp av pump ??

Styrning aerotemper: En kompis gjorde det enkelt för sig och satt en 230v termostat (floureon från wish) på väggen och styr pump, fläkt och eventuellt en magnetventil med den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.