Vedpanna 2018 ??

5k läst  55 svar

  1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej !

    Bor med sambo och ett barn i gammalt enplanshus på 125kvm, utanför Umeå.

    Huset står inför en utbyggnad och renovering(för närvarande spånholk) men tyvärr verkar värmesystemet bestående av en 30 år gammal diom vedpanna komma först på tur(kan nog inte lita på pannan så många vintrar till...)

    Med egen skog och intresse skulle jag gärna vilja modernisera vedeldningen kontra värmepump.

    Har pannrum med panna och en 500l ack i garagebyggnad, 15m kulvert in till hus och ytterligare en ack på 500 l
    där med 95L förrådsberedare i. Ingen shuntstyrning ut till radiatorerna, utan manuell shunt.
    Gör av med ca 30-40kubikmeter staplad blandved om året.

    Har kikat på effecta Woody 35kw med lambda och baxi excellent 40 med lambda.

    Hur får man till en fungerande vedpanneinstallation ? Vill ju försöka minimera eldandet så långt det går.
    Effekt på pannan? ackvolym ? kulvertstyrning ? shuntstyrning ? öppen expansion osv osv ??

    Nånstans i installationen skulle jag även vilja ha möjlighet att värma garaget med pannan, typ aerotemper.

    MVH/Emil
     
  2. D
    Medlem · Nivå 18
    Vad har du för panna nu?

    Effekten är i sammanhanget inte särskilt viktig. Det du vill ha är en stor tankvolym så att värmen håller länge och en storvedvolym i pannan så att det inte behövs många inlägg.
    Sluten expansion kräver större och dyrare kärl. Men man kan ha kärlen var man vill och man riskerar inte syresättning i systemet.
    Någon typ an shuntstyrning är lika bra att installera. Jag skulle rekomendera utegivare och radiatortermostater.
     
  3. S
    Medlem Nivå 2
    Kör en Diom från -89 som jag tror är på 20-25kw. Tittar man på baxi excellent 40 så är vedvolymen på
    170l. Tycker jag sett nån tumregel till ackvolym på ca 18xeldstadsvolymen vilket ger 3060L.
    Men har även sett att man räknar 10-12L/kvm bostadsyta vilket blir 125X12=1500L

    Jo en shuntstyrning för radiatorkretsen är ju ett måste, gärna som styrs på både inne och utetemp.
     
  4. D
    Medlem · Nivå 18
    Volymen är ju mer beroende av energiåtgången än husets yta.

    Diom har tillverkat en helel olika pannor. Det säger mig ingenting med ett märke och årsmodell.
     
  5. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9

    Modell? :)
    Och bild?
     
  6. S
    Medlem Nivå 2
  7. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Lite tips.

    En tank kan aldrig bli för stor så satsa på en så stor som du har råd och plats med.
    Eftersom tanken laddas uppifrån och den skiktas så är det bara den uppvärmda ytan som har förluster.
    Välj sedan en lämplig panna att ladda den med.

    Det kan vara rätt skönt att kunna slänga in ett fullt vedinlägg fast inte tanken är helt tom.


    Undvik de färdigisolerade tankarna.
    Isolera själv och bygg in.
     
    • Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 2
    Har försökt sikta mellan 2-3kbm, frågan är då bara vad jag ska ha för panna som du säger. Har räknat lite baklänges och huset verkar dra 9-10kw när det är som kallast.

    Man vill ju inte elda ihjäl sig. Hade hoppats de skulle räcka med 1 eldning/dag normal vinterdrift(ca -5 till -20) och två gånger/dag när det är som kallast. Vilken storlek på panna behöver jag för att hålla efter låt oss säga en 3kbm tank, när huset drar 10kw?!
    Är ju ett begränsat antal ggr/dygn man kan elda vid heltidsarbete.

    Finns säkert nån som är bättre än mig på att räkna

    Har tittat litegrann på Baxi Excellent 40 med 170l vedvolym.
     
  9. S
    Medlem Nivå 2
    Har fått tag på en 4kbm acktank med dubbla slingor för vv.

    Siktat in mig antingen på en Effecta lambda 60 eller en Baxi excellent 50 lambda.

    Sen är väl frågan hur jag gör med kulverten in till huset. Har ju bara en 2-rörs kulvert in till huset. Skulle gärna skippa acktanken inne i huset och shunta i pannrummet. Gräva om kulvert i nuläget är inte aktuellt.
    På nått sätt ska ju varmvattnet beredas...


    Är det nån som kör med kulvertstyrning och satsladdar tekniktank??
     
    • Laddar…
  10. N
    Medlem Nivå 6
    Jag gör så, har 4000 liter i garaget där pannan står och en 500 liters tank i huset där shuntar till golvvärme och radiatorer är kopplade. Bereder tappvarmvatten med värmeväxlare.
    Enda nackdelen som jag kan komma på (förutom kostnad då) är att shuntarna har lite svårt att hinna stänga tillräckligt snabbt när det plötsligt kommer mycket varmare vatten in i tanken. I praktiken inget man märker dock.
     
  11. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Har du s.k. kulvertstyrning mellan garage och hus då?

    Nybyggarns variant känns spontant som det bästa alternativet.
    Men om TS inte vill ha en tank i huset och inte har möjlighet till att byta kulvert just nu så är en fristående elektrisk VVB i huset ett alternativ.

    Ändras förutsättningarna senare för flerpipig kulvertinstallation, så kan man sätta husets elberedare i serie med någon form av varmvattenberedning från 4000-literstanken. Denna lösning har jag själv. Svinnet från det som min 35-liters elberedare behöver stötta är nog jämförbart med svinnet från en VVC.
     
  12. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
  13. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för synpunkter!

    Lutar åt att behålla acktanken inne och satsladda den via en "kulvertstyrning 31" jag har liggandes. Får känslan av att en del värme kommer gå till spillo i huvudtanken med satsladdning, när ht börjar komma ned i temp. Kanske mest bara blir när det är stilleståndsförluster, typ vår sommar?!

    Svårt att utnyttja energin när tempen börjar krypa under 50-60 gr i toppen på ht?!
     
  14. S
    Medlem Nivå 2
    Har läst tråden och velar som tusan nu.

    Angående tändluckan, kan man stoppa vedutrymmet fullt och tända via lilla luckan då? Annars får man fylla litegrann, tända på och "slutfylla" när det har tagit sig om man är utan tändlucka??
     
  15. H
    Bannad · Nivå 10
    Fabrkat på shuntar ??
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: