Hej på er

Jag har en Värmebaronen vedolux 37 med ackumulatortankar 1500 liter.
Vi är relativt nyinflyttade och jag har en del funderingar.

1. Jag upplever att skiktingen i tankarna inte fungerar optimalt. Det tar mig 3st fulla pannor att komma upp i 80 grader på samtliga mätare (uppe och nere)
Vad kan detta bero på? Trasig termostat i laddomat?

2. Jag upplever att pannrummet blir igensotat på nolltid. Bifogade bilder är 2 veckor efter en grundlig städning. Ska det se ut såhär? Och om jag behöver täta mellan stos och rökrör hur gör jag?

3. När yttertemperaturen gick från runt nollan till -5 försvann det riktigt heta vattnet i kranarna inne. Samtidigt förändrades den ena cirkulationspumpens ljud, den låter numera inte lika ansträngd men det känns som att den går när man lägger handen på den. Kan den vara trasig?

4. Rökgasfläkten låter krig och katastrof och fläktens kontaktstycke har någon gång i tiden gått varmt i anslutningen mot pannan. Kostar det verkligen 4000:- för en motsvarande fläkt?

Förutsättningar
165kvm 2-plan timmerstomme med kutterspån som isolering, byggår 1923.
2st slingor med varsin cirkpump, en för tappvatten och en för värme.
Kulvert från pannhus till bostadshus ca 20 meter, oklar isolering på denna.

Mvh
Vedoluxamatör

• Industriell miljö, rörledningar och ventiler, metalliskt rör vertikalt, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannor och kopparledningar i ett pannrum. Industrimätare, säkerhetsventiler och kopplingar synliga.
    Skapa konto
Vi har tänkt ta ut en rörmokare som ska få byta hydropressen, men det besöket blir nog dyrt om ha /hon ska behöva titta på allt jag listat ang. Pannan också.

Inväntar med spänning era erfarenheter

Om fläkten är kass så kan det förklara varför du behöver 3 inlägg innan man kommer upp i bra temp.

Den gör det den ska, men den har nog inte långt kvar

nr1 ju kallare ute dess högre förbrukning och det tar mer tid och ved att ladda ackumulatörer (jämfört med varmare dagar). Mer värme förbrukas medan du eldar :)

Bumpar min egen tråd.
Precis erfarenhetshanterat en kokande panna!
Temperaturskyddet som ska slå ifrån pannans rökgasfläkt m.m fungerar uppenbarligen inte.

Min första reaktion var att strypa elden och öppna alla kranar på högsta värme.
Sagt och gjort så slog jag av rökgasfläkt och stängde alla spjäll.
Skitdumt skulle det visa sig då laddomaten inte fungerar utan rökgasfläkten.
Det kokade än mer påtagligt och panik uppstår.

Fick öppna påfyllning och övertrycksventil på fullt för att kyla ner hela alltet, för att sedan dra igång rökgasfläkt och med den laddomaten och värma upp hela alltet igen.

Vad vill jag ha sagt med detta?
Jag efterlyser helt enkelt tips på hur man hanterar en kokande panna.
Erfarenheter?

Redigerat:
Följdfråga då:
Nu när pannan brunnit ut, varför stänger inte övertrycksventilen? Fortsätter strila och sänker trycket i systemet.

Trots alla svar och tips i tråden så ringde jag ut en rörmokare :rofl:

Ventilen bytt och det går att elda igen.
Det visade sig att ena cirkulationspumpen hade givit upp, 2st avluftningsventiler var trasiga och laddomatpumpen kämpar rätt hårt i sin tillvaro.

Nu är i alla fall prylarna beställda.

• Gilla
Högtigolv och 1 till
  • Laddar…
Trist att du inte fått så många svar! Jag har ingen egen erfarenhet men är intresserad av vedeldning som värmekälla framgent! Kämpa på!

Jag misstänker varför det sotar igen så fort inne i pannrummet. Detta är alltså tätningen mellan rökrör och skorstensrör.

Någon som har tips på värmebeständig tätningsmassa?

• Bild på en HVAC-installation med fokus på rörmokarens fogskum eller tätning.
    Skapa konto
  • Närbild, suddig, reflektion, ljuskälla, metallyta, oklar kontext, möjligtvis en lampa eller industriell utrustning.
    Skapa konto
  • Gilla
Högtigolv
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Jag misstänker varför det sotar igen så fort inne i pannrummet. Detta är alltså tätningen mellan rökrör och skorstensrör.

Någon som har tips på värmebeständig tätningsmassa?
Biltema har brandmassa för 79:90kr tål 1500grader

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Biltema har brandmassa för 79:90kr tål 1500grader
Tack för bra tips!

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
1. Jag upplever att skiktingen i tankarna inte fungerar optimalt. Det tar mig 3st fulla pannor att komma upp i 80 grader på samtliga mätare (uppe och nere)
Vad kan detta bero på? Trasig termostat i laddomat?
Det är enbart pannans effekt som avgör hur snart du får upp temperaturen i tanken. Skicktning och termostat påverkar inte detta , men det är en fråga som då och då kommer upp på forumet.
Om skicktningen är dålig, dvs att varmt och kallt vatten blandas om för mycket så får du snabbare en låg temperatur i hela tanken men så småningom kommer du få full temperatur när all ved brunnit upp. Mängden laddad energi ska vara samma ändå.
En trasig termostat märks främst som att pannan går upp i kokning utan att ladda tanken.
Erat problem är istället att pannan avger för lite energi i förhållande till mängden istoppad ved. De andra punkterna är mer relevanta.
Något gör att pannan inte brinner så bra som den borde.

Om någon annan med en Vedolux 37 får problem med rökgasfläkten och inte heller vill betala 4200:- + frakt för en ny så är det 2st kullager i som heter 608z och kostar ca 50kr/styck. :)

• Gilla
Högtigolv och 2 till
  • Laddar…
Tack för en fin tråd!
känner igen det mesta av det du beskriver.
skall plocka isär min fläkt och byta lager.
Tack ännu en gång!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.