Hej!

Fick tag i en vedklyv som var lite illa tilltagen så jag tänkt fixa upp.

Problemet är att fläktmotorn inte snurrar, eller själva axeln sitter fast.

Så jag har öppnat upp motorn och det ser lite knasigt ut.! Se bild nr 1 det borde ju bara var att knacka ut axeln nu men den är helt stumm.

Och det är en jula-klyv. Har mailat jula om om det fanns någon ny motor men utan framgång..

Mina mek-kunskaper är väl sådär

Mvh

• Stor viktskiva på en stång, gymutrustning, smutsgolv, träning, tyngdlyftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsmutsad arbetsbänk med demonterad elektrisk utrustning, fläkt och metallflänsar, på en verkstadsgolv.
    Skapa konto
  • Etikett på verktyg: "Log Splitter", specifikationer, Meec Tools logotyp, smutsig, sliten, tekniska data, tillverkad i Kina.
    Skapa konto
C
Anar jag att du håller på att försöka driva in kilen i lagret?

Metallisk yta med fästelement, cylindrisk pinne, sexkantshål, mönstrad botten. Markerad plats tyder på fokusintresse.
Skapa konto

Annars är det väl som man brukar säga - knacka hårdare, om den går sönder hade den ändå behövt bytas.

C cpalm skrev:
Anar jag att du håller på att försöka driva in kilen i lagret?

[bild]

Annars är det väl som man brukar säga - knacka hårdare, om den går sönder hade den ändå behövt bytas.
Jag tror att det är kilen som är boven. Hur fan får man ut den? Trodde de bara skulle vara ta en tång och fiska ut den.

C
Kloppe Kloppe skrev:
Hur fan får man ut den?
Först och främst måste du få bort hjulet som sitter runt kilen. Antar att det är någon sorts medbringare som driver pumpen(?) Svårt att se på bilden. Inte otroligt att det är lättare sagt än gjort. I synnerhet om kilförbandet havererat på något sätt. Är inte säkert att det är konstruerat för att enkelt kunna demonteras. Ser ut att sitta en tätning där också som man kanske helst inte vill förstöra.

Polygrip eller annat verktyg och tvinga axeln att snurra. Den släpper, och sen fungerar motorn.

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
Kilar brukar man kunna greppa och få ur med avbitartång eller hovtång, om man har en vass...

P Proffstyckaren skrev:
Polygrip eller annat verktyg och tvinga axeln att snurra. Den släpper, och sen fungerar motorn.
Så är det på min gamla klyv som stått stilla en längre tid utomhus. Rostar/kärvar lite och dåligt startmoment…

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kilar brukar man kunna greppa och få ur med avbitartång eller hovtång, om man har en vass...
Jodå tillslut fick loss den. Dock försvann den och har ej hittat den. Så projektet ligger på is än så länge 😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.