Hej!
Fick tag i en vedklyv som var lite illa tilltagen så jag tänkt fixa upp.
Problemet är att fläktmotorn inte snurrar, eller själva axeln sitter fast.
Så jag har öppnat upp motorn och det ser lite knasigt ut.! Se bild nr 1 det borde ju bara var att knacka ut axeln nu men den är helt stumm.
Och det är en jula-klyv. Har mailat jula om om det fanns någon ny motor men utan framgång..
Mina mek-kunskaper är väl sådär
Mvh
Fick tag i en vedklyv som var lite illa tilltagen så jag tänkt fixa upp.
Problemet är att fläktmotorn inte snurrar, eller själva axeln sitter fast.
Så jag har öppnat upp motorn och det ser lite knasigt ut.! Se bild nr 1 det borde ju bara var att knacka ut axeln nu men den är helt stumm.
Och det är en jula-klyv. Har mailat jula om om det fanns någon ny motor men utan framgång..
Mina mek-kunskaper är väl sådär
Mvh
Jag tror att det är kilen som är boven. Hur fan får man ut den? Trodde de bara skulle vara ta en tång och fiska ut den.C cpalm skrev:
Först och främst måste du få bort hjulet som sitter runt kilen. Antar att det är någon sorts medbringare som driver pumpen(?) Svårt att se på bilden. Inte otroligt att det är lättare sagt än gjort. I synnerhet om kilförbandet havererat på något sätt. Är inte säkert att det är konstruerat för att enkelt kunna demonteras. Ser ut att sitta en tätning där också som man kanske helst inte vill förstöra.Kloppe skrev:
Polygrip eller annat verktyg och tvinga axeln att snurra. Den släpper, och sen fungerar motorn.
Produkter som diskuteras: "Polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Kilar brukar man kunna greppa och få ur med avbitartång eller hovtång, om man har en vass...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden