Jag tycker att det känns bra, skön ståhöjd och det var lite vad jag var ute efter - Brukar lyfta upp ena änden så jag klyver rakt ned i kärran på fyrhjulingen dessutom.
Brukar även lägga virket mot kniven annars blir den lite svår att sikta med då klabben flyttar sig när armen slår.

I övrigt så har den allt jag vill ha: Snabbhet, ståhöjd, prisvärd, kraftig nog och tyst.

Lite minus skulle vara att jag inte tror att den är så stark som den sägs vara, men den har enbart strejkat på något skruvat, blött med grenar i - Då kan man få ta om igen.

Tvågreppshandtaget har jag spänt med en snodd så den alltid är på och man kan hålla en hand på klabben och en drar i spaken - Idiotiskt jag vet, men det snabbar på något så otroligt att kunna hålla virket rätt men en hand.
Nätsladden är kort, riktigt kort, och plastig.
Nödstoppen känns plastig men ändå lik det man ser på de flesta billiga maskiner.
Skall man flytta den ofta på mjuk mark duger inte hjulen till mycket.
Smalt mellan hjulen och endast ett ben i ena änden gör att den bör stå hyfsat plant då den är topptung på grund av svänghjulen.

Så lite kinakänsla helt klart men den gör det den skall och jag är mycket nöjd, främst över hastigheten. Det skall gå fort att klyva!
 
P
Jag har kontaktat egrillen angående timco men de finns inte i lager och jag har inte fått svar än om de får in fler i lager, och får de inte några fler så funderar jag starkt på att köpa den stående AL-KO klyven.
Vad tror ni?, gör jag ett bra köp?
 
Kollade min faktura - Den köptes från Lakkapaa.com för 4490:- i Maj 2018. Frakt kom till på 390Sek så totalt 4880Sek.

Kikade på deras hemsida och den finns inte kvar i utbudet tyvärr...
 
mickesrx skrev:
Jag har kontaktat egrillen angående timco men de finns inte i lager och jag har inte fått svar än om de får in fler i lager, och får de inte några fler så funderar jag starkt på att köpa den stående AL-KO klyven.
Vad tror ni?, gör jag ett bra köp?
Al-kos klyv är väldigt lik scheppach från jula. Det verkar vara en brandad kinaklyv som säljs som flera märken med lite olika motoralternativ.

Jag skulle satsa på atika från hornbach eller biltemas klyv som är fulare men ser stabil ut.

https://www.hornbach.se/shop/Vedklyv-ATIKA-ASP-8-N-2-8ton/10165497/artikel-detaljer.html
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/vedklyvar/vedklyv-8-ton-2000042854
 
Fairlane
mickesrx skrev:
Jag har kontaktat egrillen angående timco men de finns inte i lager och jag har inte fått svar än om de får in fler i lager, och får de inte några fler så funderar jag starkt på att köpa den stående AL-KO klyven.
Vad tror ni?, gör jag ett bra köp?
Du har också TIMCO N 7T som är på väg in. Jag har ingen personlig erfarenhet, men 47 cm/sekund är ju rätt snabbt i sammanhanget. Två recensioner, en som var nöjd och en till som var nöjd, men tyckte fjädern var lite seg i -19. Kör man när det är lite varmare fungerar den kanske bättre?!
De andra som du funderar på går på 3fas, men det har du säkert koll på. Tänkte bara nämna det så du inte köper en sådan om du saknar trefasuttag och inte är sugen på att montera det.

Själv kör jag på en långsam från Clas Ohlson, som väl motsvarar din gamla från Jula, fast på 5 ton (om man nu kan lite på de siffrorna). Inte så snabb, men liksom du är jag jag positivt överraskad vad den klarar av. När stockarna börjar bli rejält tunga att lyfta upp så klyver den ändå, vilket räcker för mig.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
H
Någon som testat Biltema klyven på 8t? Ser faktiskt hyffsat rejäl ut av bilderna att döma...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du har också TIMCO N 7T som är på väg in. Jag har ingen personlig erfarenhet, men 47 cm/sekund är ju rätt snabbt i sammanhanget. Två recensioner, en som var nöjd och en till som var nöjd, men tyckte fjädern var lite seg i -19. Kör man när det är lite varmare fungerar den kanske bättre?!
De andra som du funderar på går på 3fas, men det har du säkert koll på. Tänkte bara nämna det så du inte köper en sådan om du saknar trefasuttag och inte är sugen på att montera det.

Själv kör jag på en långsam från Clas Ohlson, som väl motsvarar din gamla från Jula, fast på 5 ton (om man nu kan lite på de siffrorna). Inte så snabb, men liksom du är jag jag positivt överraskad vad den klarar av. När stockarna börjar bli rejält tunga att lyfta upp så klyver den ändå, vilket räcker för mig.
Det där är ju i princip samma maskin, med lite förbättrade skydd, annat handtag men i övrigt så!! Rätt prislapp kan jag tycka... inte kört i -19 ännu som en recension nämnde så kan inte uttala mig om den funktionen. Gissar att detta där är en senare förbättrad version - Varför hittade jag inte den där när jag sökte på vedklyv på deras hemsida!?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mats-S
slacker slacker skrev:
[media]
Tips från köket, ställ den på en bänk istället så att inga kluvna vedbitar ramlar ner på backen. Har man lite grövre trän så kan man ju få ut typ 6-8 bitar av en stock, många ryggböj om dom går i backen hela tiden :)

Gillar träbiten som han klyver på videon, snabbväxande rak kvistfri torr tall ... vore kul att se maskinen ta en vrångbjörk istället ... :cool:
 
Redigerat:
Fairlane
slacker slacker skrev:
Det där är ju i princip samma maskin, med lite förbättrade skydd, annat handtag men i övrigt så!! Rätt prislapp kan jag tycka... inte kört i -19 ännu som en recension nämnde så kan inte uttala mig om den funktionen. Gissar att detta där är en senare förbättrad version - Varför hittade jag inte den där när jag sökte på vedklyv på deras hemsida!?
Jag gissar att det är samma också, men med skydd. Jag tror att man ändrat regelverket förra året eller i år för innan dessa fanns inte dessa burar på några av maskinerna jag kollade på och nu finsn de överallt. Clas Ohlsons modell utgick rätt länge innan den kom med bur. Sen behöver man ju inte montera den om man inte vill. I mitt fall så har jag rätt många bitar som är klart större i diameter än buren... lite intressant att det står 10t i Youtube-videons namn,. men 7t på klyven. :)

Själv bor jag i Stockholm, så om det mot all förmodan blir -19 någon dag så sitter jag inne och eldar snarare än går ut och klyver.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Själv bor jag i Stockholm, så om det mot all förmodan blir -19 någon dag så sitter jag inne och eldar snarare än går ut och klyver.
Precis så! :D
Och jag tror det står 7 ton på min...
Säger det igen - Jag är nöjd med min, utan bur!
 
Jag kör med Vimmerbyklyven, fast äldre än den på bild.
Blå och gul vedklyv av märket Vimmerbyklyven med fyrkniv och trefasmotor.
Trefas, fyrkniv och ställbar slaglängd. Bra skit, även om man får vara försiktig med vad annat som är igång om man likt jag har 16 A-huvudsäkringar...

Faxes är väl annars den vanligaste i det segmentet.
 
Mats-S John Smith skrev:
Gillar träbiten som han klyver på videon, snabbväxande rak kvistfri torr tall ... vore kul att se maskinen ta en vrångbjörk istället ... :cool:
Reflekterade också över valet av ved.. Såg så lättkluvet ut att det formodligen hade gått fortare att dela med yxa än maskin.
 
P
Efter många funderingar hit och dit så blev det en klyv från Jula, HL 730, den tar väldigt lite plats och det är en fördel för jag har inte så plats, sen så tyckte jag att det är bra med att köpa där jag bor med tanke på reservdelar och sen är det bra att gynna orten :) har kört hela eftermiddagen idag och den fungerar bra, går tyst och fint och den står stadigt och jag tog största klabben jag har och den tog den utan problem så nog räcker de 7 ton den tar, hydrauliken är inbyggd bakom en plåt som går att skruva loss, ergonomin är bra och klabben står stadigt och fasvändare finns, det är bara en sak som jag inte får att fungera, man ska kunna ändra om höjden på kniven men den fungerar inte, så jag tog loss kåpan och kollade och tog loss stången och då var det två lösa muttrar inne i röret och gängen på de två muttrarna är för stora så jag vet inte varför de är där för de gör ingen nytta med att vara lösa inne i röret, det hör röret sitter fast med en saxpinne men den här stången är lös inuti röret och när man vrider åt den här muttern på utsidan så ska ju kniven inte gå högre upp än där man stannade kniven och sen stängde av motorn.
Vet nån här vad som kan vara fel?, det lustiga är att den som står på jula är exakt likadan när det gäller den här stången som har med hur högt upp kniven går upp innan den stannar, muttrarna är lösa inuti den stången också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.