4 965 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Vedklyv (enfas) som inte orkar
Hej!
Vi har en 7t vedklyv från Jula som tappat orken. Den är ca 10 år gammal. Maken har bytt oljan och den såg inte kul ut, både mörk, smutsig och lite mjölkig. Nu har han kört den ett tag med den nya oljan men orken finns fortfarande inte i den. Det klarar de flesta klabbar men de lite kraftigare har den bekymmer med eller klarar inte alls. Det gjorde den tidigare. Någon som har ett råd? Något man kan prova själv? Helst nåt som inte kostar skjortan såklart för då kan man lika gärna köpa en ny.
Vi har en 7t vedklyv från Jula som tappat orken. Den är ca 10 år gammal. Maken har bytt oljan och den såg inte kul ut, både mörk, smutsig och lite mjölkig. Nu har han kört den ett tag med den nya oljan men orken finns fortfarande inte i den. Det klarar de flesta klabbar men de lite kraftigare har den bekymmer med eller klarar inte alls. Det gjorde den tidigare. Någon som har ett råd? Något man kan prova själv? Helst nåt som inte kostar skjortan såklart för då kan man lika gärna köpa en ny.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Ett bra allmänt råd är att man underhåller saker innan de börjar krångla eller gå sönder, då är det tyvärr oftast försent. Mjölkig olja beror nästan alltid på att vatten tagit sig in i oljan och det är aldrig bra för varken smörjning, rostskydd eller funktion. Kör man länge med vattenbemängd olja skadar man ytor och lager.
Fungerar motorn normalt är det troligen för stort spel i hydrauldelen pga slitage så att oljan läcker förbi på fel ställen och inte kan bygga upp tillräckligt tryck, men detta är mina allmänna amatörgissningar.
I övrigt kan jag tyvärr mycket lite om vedklyvar, så vi får hoppas klyvmästarna kliver in i tråden.
Fungerar motorn normalt är det troligen för stort spel i hydrauldelen pga slitage så att oljan läcker förbi på fel ställen och inte kan bygga upp tillräckligt tryck, men detta är mina allmänna amatörgissningar.
I övrigt kan jag tyvärr mycket lite om vedklyvar, så vi får hoppas klyvmästarna kliver in i tråden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Snurrar motorn men den orkar inte?
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Då kan det vara hydraulpumpen, överströmmningsventilen (överbelastningsskyddet) fram/back ventilen eller att kolvtätningen är sliten/skadad/rostskadad.
Protte
Protte
Klicka här för att svara