detduvill skrev:
Till Inger m.fl.

Så har man då sent omsider kommit igång med vedklyvningen. Ska i och för sig inte elda med veden på ett antal år, så det är ju lugnt.

Fick hem Biltemas 7-tonsklyv i förrgår och körde den några timmar igår. Blev den gamla eken, med parasitsjukdom som fick bli testobjekt.

Tycker att den är strålande bra på alla punkter:  :) :) :) :) :)

1) Separata manöverspakar, istället för jobbig lösning med intryckt strömbrytarknapp samtidigt med drag i spak. Här har man överblick och det känns mycket bekvämare.

2) Genom ovanstående konstruktion kan motorn vara på konstant, måste inte stängas av mellan varje vedträ, som med Clas Ohlsons m.fl. Hade min på i säkert en timme i sträck utan problem.

3) Behövs inte vridas upp någon luftskruv ett antal varv, här finns inbyggd ventil.

4) Klyvkraften och effekten är övertygande: 7 ton och 2900W resp.

5) Den klyver fram till 14cm från klyvkniven, mot 19cm på Classes, Rustas m.fl. Tycker väl att den gärna kunde fått klyva en bit till.

- Det enda smolket i bägaren för min del,  är att returfjädern måste vara kass. Det tog upp mot 20 sekunder (!) för klyven att återgå till startposition efter klyvning av 50cm trä, mot angivna 5sek.  >:(  Men ser detta som en "force majeure", efter utbyte så ska nog allt rulla på.

Göran

Ps. De bifogade citaten i Ubbes inlägg, är inte mina.
Sorry ang citatet :-[

Stämmer uppgifterna om moteffekt på Biltemas hemsida ?
2,9kW 230V, funkar det med 10A säkring ?

Hur funkar tryckknappen på motorn ?
Startar man motorn med en knapptryckning och stoppar motorn med ytterligare en knapptryckning ?

drar den 2,9kw så går en 10A säkring ju hmm
2300w(2,3kw) klara man sig på en 10A säkring.
får ha minst en 13A säkring

@ Ubbe!

Vet inte om uppgifterna om effekten stämmer, men stark är den i alla fall! Har inte haft någon brunnen säkring än. Har 10A. Kan vara så att den bara högst tillfälligt konsumerar hela watten, när det är som kämpigast för klyven.

Man startar klyven med en strömbrytare på motorn, sen är den i gång hela tiden tills man stänger av den på samma ställe. Man behöver alltså inte pilla på strömbrytaren samtidigt som man klyver - skönt.  :)

Göran

Funkar antagligen bra med 2,9kW sålänge man använder tröga säkringar. Det blir ju väldigt korta stunder som motorn går på max.
Det som i slutändan avgör hur mycket effekt som behövs är ju hur tryckbegränsaren är justerad. Är trycket lite lågt ställt kommer man aldrig att nå motorn märkström.

F.n att jag inte uppmärksammade att det vara större motor och annan tvåhandsfattning innan jag köpte min leksaksklyv :'(

Hej, Inger!

Nä, jag har inte reklamerat än. Kanske slipper jag det, för det verkar mera vara fråga om ett glapp, någonstans, som jag kanske kan fixa själv när andan faller på. Som du märkte är denna tingest inget man bara tar med sig hit och dit, som om det var ett paraply. Så behöver jag inte, så får den vara kvar hemma. Vi får se.

Tror du kommer få stor glädje av klyven, för det är väldigt mycket vedklyv för pengarna. Var först på väg att köpa en för 9000:-, innan jag fick nys om denna. Tycker bara lite synd om de svenska företag som förlorar så många köpare, för att kineserna kan tillverka grejer så billigt. Men det är en annan historia.

Ha det bra.  :)

Göran

2900 W vid 230 V motsvarar knappt 13 A. En 10 A trög diazedsäkring klarar 14 A i två timmar, så det går nog att klyva med.
Idag får vanliga enfasuttag säkras 16 A, under förutsättning att kabelarean är minst 2,5 mm².

Klyven jag använder drivs med 3*400 V, rullar på hjul och kräver två man för att rullas upp på släpkärran. Men bra är den.

Vad är det för returfjäder ni funderar över? Finns det verkligen klyvar som inte har dubbelverkande cylinder?

apersson850 skrev:
Vad är det för returfjäder ni funderar över? Finns det verkligen klyvar som inte har dubbelverkande cylinder?
De billiga klyvar som säljs på Ö&B, Rusta, CO, Biltema, Jula, Granngården mfl har enkelverkande cylinder och returfjäder.

Själva cylindern med returfjäder ligger i oljetanken på dessa.
Pump och ventil är gjuten i ett stycke..

Är det någon som kollat om motorerna går att koppla om till 3-fas istället ?
Kollade elschemat till den Biltema-klyven med 2,9kW motor och där ser det ut att kunna vara en 3-fas kopplingsplint

Inger skrev:

Vad har du ställt tingesten på? Det duger ju inte med vilket bord som helst... Jag har funderat på att lägga några lastpallar på varandra för att få upp den i en bättre arbetshöjd.
Finns det "klyvarbord" som klarar den vikten och samtidigt är stabila? Vi hade faktiskt tänkt ha den uppställd inne i garaget över vintern, så att vi lätt kan klyva för stora klabbar...
Faktiskt har jag den stående direkt på marken utan något speciellt bord, bara en styv träskiva så att den inte trycks ner i jorden. Sen ser jag till att jag har gott om klabbar omkring mig innan jag sätter mig ner(!) på en låg pall och börjar klyva.  8-)
Detta passar mig, eftersom jag har dålig rygg och inte gillar att lyfta upp klabbar till ståhöjd hela tiden. Att ha den i garaget motsvarar var jag tänkte ha den i vinter - i pannrummet. Perfekt till att klyva upp lite extra smått, för att få riktig fart på brasan. När den inte används är det bara att ställa upp den på högkant. Tar minimalt med plats.

När den står på högkant, kan man också passa på att kolla oljenivån. Oljepluggen med stickan, ska ha varit helt inskruvad när man läser av, detta står inte i manualen utan det har jag fått reda på från annat håll.

Som jag skivit förut så har inte haft några problem med proppen, utan det är en vanlig röd 10A och inget annat. Och har säkert haft den på 1 timme åt gången utan avstängning emellanåt. Nos problemas.  :)

Göran

Ps. Jag har inte monterat dom medföljande skyddsplåtarna, tror dom är överflödiga. Dessutom är dom i vägen om man vill ställa den på högkant. Kolla bultar och muttrar att dom sitter ordentligt då och då, är ett annat råd.

Utbytesinlägg... Postade en fråga förut, så ett svar nu...

Angående Biltemas minsting:

Har en, funkar bra, FÖRUTOM den värdelösa oergonomiska tvågreppskommandot (två kommandon hade varit okej, men de är dessutom otroligt o-ergo)

SÅ det blir ändring på det. Råkar vara maskintekniker, så de blir inget större bekymmer att flytta båda funktioner (elmotor och kolvrörelse) till en och samma spakrörelse.

Spaken kommer ner, startar motorn, kommer ner ytterligare och sätter kolven i rörelse. Automatisk återfjädring och avstängning vid släpp.

Någon nämde skavning av dojja mot balk... nej då, det finns glidplast.

Ytterligare trim... det har kommenterars mycket om hastighet. Då dessa maskiner är hydrauliska domkrafter, finns det ställskruvar för att reglera returflöde. Prova att trimma in dessa. Finns säkert även på pumpsidan; har inte tittat.

Köpte en klyv på rusta för 3 år sedan.
5 ton, max 52 cm ved. Har kört ca 80 kubik med den nu.
Fungerar över förväntan! Billigt funkar det också :)

Tumstocken skrev:
Utbytesinlägg... Postade en fråga förut, så ett svar nu...

Angående Biltemas minsting:

Har en, funkar bra, FÖRUTOM den värdelösa oergonomiska tvågreppskommandot (två kommandon hade varit okej, men de är dessutom otroligt o-ergo)

SÅ det blir ändring på det. Råkar vara maskintekniker, så de blir inget större bekymmer att flytta båda funktioner (elmotor och kolvrörelse) till en och samma spakrörelse.

Spaken kommer ner, startar motorn, kommer ner ytterligare och sätter kolven i rörelse. Automatisk återfjädring och avstängning vid släpp.
Vi väntar med spänning på en komplett byggbeskrivning och "trimguide" ;) :)

detduvill skrev:
När den står på högkant, kan man också passa på att kolla oljenivån. Oljepluggen med stickan, ska ha varit helt inskruvad när man läser av, detta står inte i manualen utan det har jag fått reda på från annat håll.
Om sen inte oljestickan räcker ner till oljan så är det ju bara att köpa en längre oljesticka. ;)

Majgårdarna
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.