22 183 läst ·
68 svar
22k läst
68 svar
Vedklyv eller inte?
Vi kör med en Bala 70cm, 7ton. snabb och stannar aldrig. Klyver upp 30kbm per år och kände behov för en rejäl maskin (7000:- knappt beg.) Hade behovet varit 5-10 kbm hade jag varit öppen för billigare alternativ. Don efter behov 
Normalt är vi två när vi jobbar och jag inser att min högsta önskan vore en "automatisk staplare" eftersom det går fortare att klyva än att stapla
Normalt är vi två när vi jobbar och jag inser att min högsta önskan vore en "automatisk staplare" eftersom det går fortare att klyva än att stapla
Jaha, hur gick det, Inger? Köpte du en klyv?
Själv har jag varit i valet och kvalet mellan Clas Ohlsons (Vedklyv 5 t med justerbar klyvlängd 30-52 cm) och Biltemas (Vedklyv, 7 ton). Har testat Classes och tyckte den var helt OK, bra kraft även till vresig ved. Problemet är dock att anslaget stannar 19 cm före kniven, vilket medför en del problem om bitarna fortfarande hänger ihop.
Dessutom är dubbelkommandot klart bökigt.
Biltemas klyv däreomot vänder först vid 14cm, och det kan betyda en hel del.
Dubbelkommandot är här av typen 2 spakar upptill, man har alltså bättre arbetsställning och koll, inbillar jag mig. Övriga specifikationer är också klart överlägsna Clas Ohlsons klyv.
Men... Det jag hakar upp mig på - är hur klyvningen går till på Biltemas klyv. Det är ett anhåll i stål som ska glida på rambalken i stål (stål mot stål). Måste bli en hel del friktion och slitage och bös som fastnar undertill och på sidorna. Kan inte det man klyver också fastna i änden och förhindra återgången av kolven? En rätt så primitiv konstruktion tycker jag, jämfört med Classes, där det bara är en kolv som direkt trycks mot vedklabben. Precis som på alla proffsklyvar.
Någon som har synpunkter, kanske har kluvit med klyv typ Biltemas modell...?
Göran
Själv har jag varit i valet och kvalet mellan Clas Ohlsons (Vedklyv 5 t med justerbar klyvlängd 30-52 cm) och Biltemas (Vedklyv, 7 ton). Har testat Classes och tyckte den var helt OK, bra kraft även till vresig ved. Problemet är dock att anslaget stannar 19 cm före kniven, vilket medför en del problem om bitarna fortfarande hänger ihop.
Dessutom är dubbelkommandot klart bökigt.
Biltemas klyv däreomot vänder först vid 14cm, och det kan betyda en hel del.
Dubbelkommandot är här av typen 2 spakar upptill, man har alltså bättre arbetsställning och koll, inbillar jag mig. Övriga specifikationer är också klart överlägsna Clas Ohlsons klyv.
Men... Det jag hakar upp mig på - är hur klyvningen går till på Biltemas klyv. Det är ett anhåll i stål som ska glida på rambalken i stål (stål mot stål). Måste bli en hel del friktion och slitage och bös som fastnar undertill och på sidorna. Kan inte det man klyver också fastna i änden och förhindra återgången av kolven? En rätt så primitiv konstruktion tycker jag, jämfört med Classes, där det bara är en kolv som direkt trycks mot vedklabben. Precis som på alla proffsklyvar.
Någon som har synpunkter, kanske har kluvit med klyv typ Biltemas modell...?
Göran
Proffs klyvarna funkar som Biltemas. Går ju smörja för at minska friktioner. Beror nog på att påfrestningarna i kolven minskar ju. Nu tar ju denna "glidskena" upp sido/upp och ned rörelserna. Var inte och tittade och röstar på Biltemas
Ja, det lutar åt Biltema här också, efter att jag idag snackat med Clas O. som ju säljer båda typerna. Där hävdas det att anslagsdelen bara lätt glider över rambalken. Visst skrapar den bort färgen, men det är också allt. Vedbitarna vid klyvning går åt vart sitt håll, och inte ner mot kolven och glidstängerna som jag befarade. Proffsklyvarna (Faxe, Nema m.fl) ser visserligen ut mer som Rustas och Classes 5t gör, men där slutar likheterna. Fördelen med Biltemas bl.a., är att den blir kompaktare.
Nu lär Biltemas 7-tonsklyv vara slut i en hel del varuhus, enl. huvudkontoret. Väntas in i mitten av maj. Men finns i alla fall i Göteborg. Har fått grabben att åka dit och köpa en för säkerhets skull - vill inte bli utan.
Ha det!
Nu lär Biltemas 7-tonsklyv vara slut i en hel del varuhus, enl. huvudkontoret. Väntas in i mitten av maj. Men finns i alla fall i Göteborg. Har fått grabben att åka dit och köpa en för säkerhets skull - vill inte bli utan.
Ha det!
Produkter som diskuteras: "skrapar färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag blir snabbare med köpet, men inte med utprovningen kanske.
Kan inte komma ner till Göteborg och hämta klyven förrän nästa vecka nån gång, så grabben får ha klyven i sin lilla lght så länge - tur att klyveländet är så kompakt. ;D
Lovar dock att skriva ner mina åsikter om klyven när jag väl fått testa den lite.
Må så gott!
Göran
Kan inte komma ner till Göteborg och hämta klyven förrän nästa vecka nån gång, så grabben får ha klyven i sin lilla lght så länge - tur att klyveländet är så kompakt. ;D
Lovar dock att skriva ner mina åsikter om klyven när jag väl fått testa den lite.
Må så gott!
Göran
Jag köpte en likadan fast på Granngården och det sitter en "glidplast" mellan anhållet och rambalken. Har inte haft några problem med att det kärvar pga skräp och färgen är inte bortsliten än. Någon risk för "skärning" finns inte - spån/bark/snö smörjer också...detduvill skrev:Men... Det jag hakar upp mig på - är hur klyvningen går till på Biltemas klyv. Det är ett anhåll i stål som ska glida på rambalken i stål (stål mot stål). Måste bli en hel del friktion och slitage och bös som fastnar undertill och på sidorna. Kan inte det man klyver också fastna i änden och förhindra återgången av kolven? En rätt så primitiv konstruktion tycker jag, jämfört med Classes, där det bara är en kolv som direkt trycks mot vedklabben. Precis som på alla proffsklyvar.
Någon som har synpunkter, kanske har kluvit med klyv typ Biltemas modell...?
Göran
Glidplasten ser inte så förtroendeingivande ut så risken finns nog att den slits ut eller försvinner på annat sätt.
Fördelen med detta är som det konstaterats tidigare i tråden att påfrestningarna på cylinder blir mindre. Dessutom blir klyven kortare och tar mindre plats.
EN dålig sak är avluftningsskruven, en vingmutter som sitter i cylindertoppen. Ser ut som det bara är en tidsfråga innan den bryts av.
En annan dålig sak är att anhållet är lite halkigt. Krokiga och/eller snedkapade bitar halkar av. Tänkte "dubba" anhållet med några "svetskluttar"
Upptäckte också att den är väldigt känslig för lutning. Lutar den framåt började den gå dåligt/ryckigt sista biten, troligen pga oljebrist i pumpen och dessutom börjde kolvstångstätningen läcka olja.
När jag lutade klyven lite bakåt försvann detta.
Den går långsamt....men hastigheten blir lite högre, framförallt på returen när oljan blivit varm.
Enkla bitar klyver jag snabbare med yxan.
Nu är årets ved färdigkluven men till nästa år måste den modifieras så den går att köra mer rationellt.
* Klyvskäret måste byggas ut till att göra 4 bitar/slag mot dagens 2
* Dubbelkommandot ska byggas bort. Det ska räcka med ett handgrepp för att starta motor och påverka ventilen. Den ska sedan gå av sig själv till ändstoppet och där slå av själv, dvs stanna motorn och frigöra ventilen för återgång av cylindern.
Jag vill alltså kunna lägga dit ett vedträ, starta klyven och göra något annat tills den är klar.
Har lite ideer att suga på till nästa år
Visst är det skönt att ha veden färdigkluven så man kan ägna sig åt något roligare ;D
Du menar alltså att du har köpt en maskin som är för långsam (=klen), så att du inte bara skall ta bort säkerhetsdetaljer som tvåhandskommando, utan dessutom se till att kolven inte kan stanna förrän den har gått ända fram till klyvkniven...? Eftersom du vill ägna din uppmärksamhet åt något annat under tiden?Ubbe skrev:[quote author=detduvill link=1142197330/30#39 date=1145947381]
...Den går långsamt....men hastigheten blir lite högre, framförallt på returen när oljan blivit varm...
...* Dubbelkommandot ska byggas bort. Det ska räcka med ett handgrepp för att starta motor och påverka ventilen. Den ska sedan gå av sig själv till ändstoppet och där slå av själv, dvs stanna motorn och frigöra ventilen för återgång av cylindern.
Jag vill alltså kunna lägga dit ett vedträ, starta klyven och göra något annat tills den är klar...
Jag tycker inte att det verkar speciellt genomtänkt rent säkerhetsmässigt!
Du menar alltså att du har köpt en maskin som är för långsam (=klen), så att du inte bara skall ta bort säkerhetsdetaljer som tvåhandskommando, utan dessutom se till att kolven inte kan stanna förrän den har gått ända fram till klyvkniven...? Eftersom du vill ägna din uppmärksamhet åt något annat under tiden?mattiasp skrev:[quote author=Ubbe link=1142197330/30#45 date=1146224862][quote author=detduvill link=1142197330/30#39 date=1145947381]
...Den går långsamt....men hastigheten blir lite högre, framförallt på returen när oljan blivit varm...
...* Dubbelkommandot ska byggas bort. Det ska räcka med ett handgrepp för att starta motor och påverka ventilen. Den ska sedan gå av sig själv till ändstoppet och där slå av själv, dvs stanna motorn och frigöra ventilen för återgång av cylindern.
Jag vill alltså kunna lägga dit ett vedträ, starta klyven och göra något annat tills den är klar...
Jag tycker inte att det verkar speciellt genomtänkt rent säkerhetsmässigt![/quote]
Riktigt så tokig är jag inte :
Självklart ska den gå att stoppa med ett handgrepp, men jag vill inte stå och hålla i handtaget och knappen tills den nått ändlaget. Räcker alltså med att ta bort "återfjädringen" på spaken.
Det återstår att se hur det blir i slutändan...
Till Inger m.fl.
Så har man då sent omsider kommit igång med vedklyvningen. Ska i och för sig inte elda med veden på ett antal år, så det är ju lugnt.
Fick hem Biltemas 7-tonsklyv i förrgår och körde den några timmar igår. Blev den gamla eken, med parasitsjukdom som fick bli testobjekt.
Tycker att den är strålande bra på alla punkter:

1) Separata manöverspakar, istället för jobbig lösning med intryckt strömbrytarknapp samtidigt med drag i spak. Här har man överblick och det känns mycket bekvämare.
2) Genom ovanstående konstruktion kan motorn vara på konstant, måste inte stängas av mellan varje vedträ, som med Clas Ohlsons m.fl. Hade min på i säkert en timme i sträck utan problem.
3) Behövs inte vridas upp någon luftskruv ett antal varv, här finns inbyggd ventil.
4) Klyvkraften och effekten är övertygande: 7 ton och 2900W resp.
5) Den klyver fram till 14cm från klyvkniven, mot 19cm på Classes, Rustas m.fl. Tycker väl att den gärna kunde fått klyva en bit till.
- Det enda smolket i bägaren för min del, är att returfjädern måste vara kass. Det tog upp mot 20 sekunder (!) för klyven att återgå till startposition efter klyvning av 50cm trä, mot angivna 5sek. >
Men ser detta som en "force majeure", efter utbyte så ska nog allt rulla på.
Göran
Ps. De bifogade citaten i Ubbes inlägg, är inte mina.
Så har man då sent omsider kommit igång med vedklyvningen. Ska i och för sig inte elda med veden på ett antal år, så det är ju lugnt.
Fick hem Biltemas 7-tonsklyv i förrgår och körde den några timmar igår. Blev den gamla eken, med parasitsjukdom som fick bli testobjekt.
Tycker att den är strålande bra på alla punkter:
1) Separata manöverspakar, istället för jobbig lösning med intryckt strömbrytarknapp samtidigt med drag i spak. Här har man överblick och det känns mycket bekvämare.
2) Genom ovanstående konstruktion kan motorn vara på konstant, måste inte stängas av mellan varje vedträ, som med Clas Ohlsons m.fl. Hade min på i säkert en timme i sträck utan problem.
3) Behövs inte vridas upp någon luftskruv ett antal varv, här finns inbyggd ventil.
4) Klyvkraften och effekten är övertygande: 7 ton och 2900W resp.
5) Den klyver fram till 14cm från klyvkniven, mot 19cm på Classes, Rustas m.fl. Tycker väl att den gärna kunde fått klyva en bit till.
- Det enda smolket i bägaren för min del, är att returfjädern måste vara kass. Det tog upp mot 20 sekunder (!) för klyven att återgå till startposition efter klyvning av 50cm trä, mot angivna 5sek. >
Göran
Ps. De bifogade citaten i Ubbes inlägg, är inte mina.
Vi är tre som delar på en Faxe klyv (3fas) som tar 70 cm bitar...funkar utmärkt...klyver 25meter varje år...eldar bara med ved...den tar alla vresiga kubbar utan problem...hjälpe en granne som hade en budgetklyv...vi ägnade MKT tid åt att slå loss kubbar som klyven inte klarade...tog massa tid å var MKT irriterande...han lånade min sen...


