Unikt namn
Kanske är sidoskruven en säkrare pjäs.
Den här modellen tänkte jag på.
Röd vedklöv med sidoskruv placerad i ett lantligt miljö.
Blir det fel börjar vedträt rotera åt samma håll som skruven, och det går undan.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag har sett begagnade kapar här men inte så många i närområdet. Från 150 till 800 euro har jag sett dom. Vedkap = klapisirkkeli, även finlandssvenskar skriver ibland vedcirkel istället för vedkap, så man får söka på olika termer.

En axel + klinga såg jag för den som vill bygga själv men det vill jag inte i detta läge...

Denna är i samma kommun som mig men från bilderna har jag svårt att bedömma nåt om skicket eller konstruktionen... Men priset är ditåt vad jag känner för att ge. Men annars känner jag inte den är vidare intressant.

[länk]

På facebook hittade jaf denna för 300 också, men lite långt bort. Men gillade stuket, med hjul också.
[bild] [bild]

Marknaden nära mig verkar lite väl tom just nu således. Får se om det blir motorsågen ändå, det måste det bli om jag inte hittar nåt nära och i rätt pris.
Jag är en sån som gillar den här typen av vedkap med vagga. Tycker det är lättjobbat , i alla fall med klenare ved som man lätt lyfter för hand.
Viktigt att vaggan är vridstyv så träet går exakt rakt mot klingan. Annars går det tungt och klingan upplevs som slö.
Jag har sett konstruktioner där benen som bär vedrännan är i vinkeljärn och det funkar inte. Denna har fyrkantrör och blir då vridstyvare. Prova att ta i vedrännan i båda ändar och vrida den. I en styv konstruktion kan man stå i bakkant på stocken och skjuta vaggan mot klingan utan att stocken bryter snett i klingan.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Blir det fel börjar vedträt rotera åt samma håll som skruven, och det går undan.
En sån där har jag aldrig sätt förut, den där är ju som gjord för att vedträna ska fastna på skruven å börja rotera...

Min skruv sitter direkt på en 3kw 1400rpm motor så då vill man inte att nåt ska fastna på den

Sålde min vedkap och klyv förra sommaren då jag valt att köpa färdig ved istället. Tyckte grejerna bara stod och tog plats när de inte användes samtidigt som de kändes värt att betala lite extra för att slippa jobba.
Så gick priserna upp när elen drog iväg och samtidigt fick ja tillgång till skog.
Köpte mig en batteridriven elsåg (Husqvarna 120i) som jag nu börjat kapa med och det fungerar väldigt bra. Köpte ett extra batteri och då kan jag stå och såga längre än skallen orkar för en dag. Tyst och smidig såg, utan kladd, tankande osv och den sågar enligt mig lika bra som en normal motorsåg.
Var skeptisk att en batteridriven såg skulle va nåt att ha men nördade runt i forum och kollade massa videos på youtube på denna såg och ja måste säga att jag är imponerad av hur den jobbar.
Jag ska såga upp 4-5 kubik och har väl gjort ungefär hälften och tycker de gått väldigt smidigt så här långt.
En kap är ju så klart enkel att använda men då jag inte hade någon såg och först behövde köpa de så tycker jag att denna duger. Är man två så går de ganska fort när en står och sågar och en annan lyfter på nytt.
Och nu slipper ja en massa grejer som står i vägen :)

Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Något sånt här. Se bara till att den int går för långsamt och går att ställa in längden och att arbetshöjden inte är för låg kanske mest viktigt då det blir några Tim. Och att veden kan åka ned i en skottkärra el på ett bord så man inte måste böja sig ned till backen för o kasta vedenhttps://www.bonden.se/faxes/10175-f...n1E-uY_aP9Q5QnBMty2HSaI0nN5B0Zr8aAtF_EALw_wcB

K kortis skrev:
Något sånt här. Se bara till att den int går för långsamt och går att ställa in längden och att arbetshöjden inte är för låg kanske mest viktigt då det blir några Tim. Och att veden kan åka ned i en skottkärra el på ett bord så man inte måste böja sig ned till backen för o kasta veden[länk]
Morsan har en exakt likadan klyv och min skruv klyver mer än dubbelt så snabbt. Så om man vill få hög produktion utan att skaffa en svindyr vedprocessor så skulle jag säga att en skruvklyv är den mest passande maskinen. Alternativt en stående klyv där du kan ställa distansbrädor på tryckplattan så den börjar klyva direkt

D Djävulssnickarn skrev:
Morsan har en exakt likadan klyv och min skruv klyver mer än dubbelt så snabbt. Så om man vill få hög produktion utan att skaffa en svindyr vedprocessor så skulle jag säga att en skruvklyv är den mest passande maskinen. Alternativt en stående klyv där du kan ställa distansbrädor på tryckplattan så den börjar klyva direkt
Men i TS fall handlar det ju om ca 5m3 ved årligen och då är nog 5x1h med klyvyxan det mest passande, enkelt, snabbt, billigt, lättförvarat och oerhört säkert jämfört med skruvklyv.

Klyvning är inte ett problem jag har, all ved jag har klyvdes då den kapades i meterslängder. Det kan bli en sak att tänka på i framtiden... Men attk lyva med yxa är något jag finner ganska givande...

Kapning är det moment jag vill förbättra och helst slippa stå med motorsågen. Men som det ser ut nu med tidspressen och avsaknad av vedkap (den som såg bra ut ligger nära Åbo) blir det nog sågen och ryggont ännu i år. Jag funderade dock på att köpa en begagnad gersåg.... Det kunde slarva och gå, och en gersåg kan va bra å ha till annat.

Finns några ex
https://www.findit.fi/sv/1788496.htm
https://www.findit.fi/sv/1792306.htm
https://www.findit.fi/sv/1787654.htm

De lite längre liggande klyvarna är i allmänhet steglöst ställbara. Så där man man ställa längden. Jag klyver 0,5m ved med en klyv som öppnar upp till en dryg meter. Men ställd enligt min vedlängd. I min ungdom körde vi med en skruv på traktorn. Hydraulklyven känns som ett mycket säkrare alternativ. Trotts att dagens burar saknas.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Skruven utgår pga alla handskador, men men. Och så har jag för mig att jag skrev att klyven skulle vara justerbar och jag har alltid ett par brälappar på den liggande modellen men stående är säkert bra. Vedprocessor ska man absolut köpa om man är ung och planerar långt vedeldande och har god tillgång på träd, då kan man sälja och snabbt få ihop till verktyget,
Vill man ha jävligt hög produktion på ett billigt sätt så köper man en gammal handgiliotin

Det brukar mest dyka upp prylnördar och materiallirare i såna här trådar. Såna som aldrig egentligen arbetat med ved men köpt en massa dyra prylar till sitt garage.

4-5meter ved går utan problem med motorsåg på en förmiddag. Tror inte du tjänar nått spediellt på att köra med en vedkap. En Stihl Ms170 är ju en ganska liten såg mera för trädgårdsarbeten. Men det som syns på bilden är ganska klen ved (under 30cm i diameter?) så det borde gå med vilken såg som helst.

Vad du behöver är mera träning med sågen så börjar det löpa snabbare. Vedhantering handlar mest om logisitk. Själva sågandet tar inte länge, det är kedjan som ska arbeta.

Stockarna på bilden borde ta 2-3sekudunder per kapning med motorsåg. Två snitt per metersved om du ska ha 30-40cm längder. Du sparar kanske en sekund per snitt med vedkap, och sen tar det lika mycket tid att flytta vedträt inför nästa kapning. Med motorsåg flyttar du sågen vilket går snabbare. Summasumarum sparar du kanske en sekund per meterstock då du kör med vedkap. 3600stockar så har du tjänat in en timmes arbete, du kan gå ut och räkna hur många stockar det går på en meter ved.

Den verkliga hemligheten med motorsågande är en riktigt bra kedja. Kasta Oregonkedjan du köpt från Motonet eller likande och åk och hämta en kvalitetskedja. Husqvarna X-cut kedjor är helt överlägsna allt annat jag prövat, finns bland annat på Kone Nygård i Stenhaga.

• Gilla
BigB och 1 till
  • Laddar…
Min arbetsmetod

1. Plocka upp en träbit
2. Lägg i sågbocken
3. Såga den
4. flytta träbiten eftersom den blir ostabil och börjar vingla
5. Såga igen, försöker få till 30cm men veden är kapad enligt ögonmått så det kastar, det tar tid också att justera veden så man ska få ungefär passlig längd och så att den är så man kan såga den stabilt.

Fippligt från början till slut, själva sågningen är den enda biten där det går snabbt.

Jag kapar kanske en kubik innan jag inte orkar mera på en dag med detta system, ryggen men framför allt huvudet säger stop. Kedjans slöhet eller icke har jag aldrig upplevt som ett problem.

Att jag är vänsterhänt och står fel är väl ett annat problem, sågbocken tillverkades utgående från en högerhänt människa tror jag. Men det är mycket fiupplande med veden och det går inte att lägga flera vedbitar på en gång heller.

Tror jag ska kolla på ELU sågen i helg....

P.S. Jag har sågat egen ved såhär nu sen 2014 ungefär. Så jag har väl systemet så invant och buggfixat som det går.

Redigerat:
När jag rekommenderade vedkap förutsatte jag klart större volymer än det handlar om här.

DennisCA DennisCA skrev:
Min arbetsmetod

1. Plocka upp en träbit
2. Lägg i sågbocken
3. Såga den
4. flytta träbiten eftersom den blir ostabil och börjar vingla
5. Såga igen, försöker få till 30cm men veden är kapad enligt ögonmått så det kastar, det tar tid också att justera veden så man ska få ungefär passlig längd och så att den är så man kan såga den stabilt.

Fippligt från början till slut, själva sågningen är den enda biten där det går snabbt.

Jag kapar kanske en kubik innan jag inte orkar mera på en dag med detta system, ryggen men framför allt huvudet säger stop. Kedjans slöhet eller icke har jag aldrig upplevt som ett problem.

Att jag är vänsterhänt och står fel är väl ett annat problem, sågbocken tillverkades utgående från en högerhänt människa tror jag. Men det är mycket fiupplande med veden och det går inte att lägga flera vedbitar på en gång heller.

Tror jag ska kolla på ELU sågen i helg....

P.S. Jag har sågat egen ved såhär nu sen 2014 ungefär. Så jag har väl systemet så invant och buggfixat som det går.
Du behöver en sågbock som passar till längden du ska såga så du inte måste flytta veden. Jag brukar nog bara kasta upp den och kapa den som den råkar hamna, flyttar aldrig på den mellan kapningarna. Sen skuffar jag bara bort dom kapade bitarna frammåt och åt sidorna tills det blir så mycket så att det är i vägen.

Borde väl inte rekommendera det då det är lite farligt men lägger alltid själv foten på stocken så den hålls stilla. Har inte tålamod att stå och fippla med ved som inte vill hållas stilla. Ska man göra det så se till att ha ordentliga sågstövlar åtminstone.

Sågbock med uppkapad ved bredvid, i en ladaöppning på en gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Walle_skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.