Det låter väl som en helt rimlig mängd att kapa i en häck vilket föreslogs av AndersS i #4 om jag inte missminner mig. Enkelt, snabbt, billigt om du bygger i trä, kanske starkare och smäckrare och lättare att flytta undan i fyrkantsrör om du kommer över sådana och är svetskunnig? lätt att uppgradera med en starkare motorsåg när behov att kapa grovt virke eller snabbare än vad den lilla Sthilen förmår.

N
DennisCA DennisCA skrev:
Jag ska snart börja såga upp årsveden för nästa vinter, jag har flera vedpenor med kluven metersved som jag brukar kapa till på sågbocken med min Stihl MS170a

I bakgrunden syns lite av veden
[bild]

Sågbocken:
[bild]

Jag börjar dock tycka det är en ganska arbetsdryg metod. En av de största orsakerna är väl motorsågen, MS170 är nog för klen för den här sortens arbete. Då man har färdigt kluvna meters bitar så känns det som det går sakta också för det går inte bra att stapla och såga flera i gången på bocken.

Jag har funderat om en vedkap vore en förbättring, jag nödkapade lite ved i vintras på bandsågen, det gick faktiskt väldigt bra men det är inte bra för bandsågen. Men jag tror en vedkap är närmare den upplevelsen, man får veden bättre stöttad och kan förmodligen kapa flera bitar på en gång i en sån på ett säkrare vis.

Det finns begagnade modeller här som där, jag kände på en ny i affären men den var inte förtroendeingivande.
På den tiden jag fortfarande eldade med ved (kökspanna med en åtgång på runt 15 m3/säsong) kapade jag allt med motorsåg och en sågbock som den på din bild. Ganska många år klöv jag allt med yxa. Höll på med det i runt 20 år. Sedan investerade jag i en vedklyv och oj vilken skillnad. Skulle jag fortsatt elda med ved hade jag definitivt köpt en vedkap också. Ångrar bara att jag inte gjorde det istället för att slita med motorsåg så många år.
Först fälla i skogen, kvista och kapa i längder, bära ut till väg, lasta på, köra hem, lasta av, kapa, klyva, bära in i vedbod. Mycket jobb var det men billig värme och varmvatten blev det.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Skaffa dig en vedkap, de är riktigt bra. Är lätta att hitta begagnade till bra pris. Dock kan klingorna va slöa men den sortens klingor är lätta att slipa själv
Dock så har jag märkt att det som tar mest tid i vedproduktionen är klyvning så därför har jag skaffat mig 2 klyvar, en vanlig 1 fas hydraulisk klyv å en gammal skruvklyv som kör på 3 fas. Skruvklyven klyver riktigt fort men är inte bra på klena bitar.
Med en vedkap med vass klinga och stark motor kapar du upp mycket på ett pass. Jag har 7.5kw på min, räcker bra

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Skaffa dig en vedkap, de är riktigt bra. Är lätta att hitta begagnade till bra pris. Dock kan klingorna va slöa men den sortens klingor är lätta att slipa själv
Dock så har jag märkt att det som tar mest tid i vedproduktionen är klyvning så därför har jag skaffat mig 2 klyvar, en vanlig 1 fas hydraulisk klyv å en gammal skruvklyv som kör på 3 fas. Skruvklyven klyver riktigt fort men är inte bra på klena bitar.
Med en vedkap med vass klinga och stark motor kapar du upp mycket på ett pass. Jag har 7.5kw på min, räcker bra
Det vill nog till att hitta en bra begagnad till vettigt pris, nu kostar en ny ordentlig vedkap över 20 000 SEK och det verkar lite häftigt för att producera 5m3 ved om året.

Min vedkap fick jag helt gratis, den hade defekt motor och skitslö klinga dock. Men med lite klingslipning å en fin 7.5kw Siemens motor från mitt lager så är den hur bra som helst.
Om man kollar på Facebook eller Blocket så ligger det många ute för under 1000kr. I många fall är motorn hel, men som sagt så behöver klingan ofta slipas

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Det vill nog till att hitta en bra begagnad till vettigt pris, nu kostar en ny ordentlig vedkap över 20 000 SEK och det verkar lite häftigt för att producera 5m3 ved om året.
Det tog tre sekunder att hitta denna dom ligger på blocket nu för 10% av det priset du anger..

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/faxe_vedkap/100461911

• Faxe vedkap till salu för 2300 kr, blå färgställning, med sågklinga synlig, på en gräsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Det tog tre sekunder att hitta denna dom ligger på blocket nu för 10% av det priset du anger..

[länk]
Det är nog inget opris för en Faxe men TS bor väl i Finland så du kanske får föreslå nått på närmare håll

Nissens
F fribygg skrev:
Det är nog inget opris för en Faxe men TS bor väl i Finland så du kanske får föreslå nått på närmare håll
Det kanske du kan hjälpa till med, jag är inget vidare på Finska språket.
Har svårt att tro att marknaderna skiljer sig speciellt mycket åt i jämförelse.

Nissens Nissens skrev:
Det kanske du kan hjälpa till med, jag är inget vidare på Finska språket.
Har svårt att tro att marknaderna skiljer sig speciellt mycket åt i jämförelse.
Nä finska klarar jag inte, men du kanske kan leta fram nått lämpligt objekt på närhåll eller inkl frakt åt TS då svenska är ett ofta använt språk även i Finland.
Jag tror att marknaderna för begagnad utrustning för småskalig vedhantering och skogsbruk skiljer sig då det exporteras 40-50år gamla svenska skogsboggievagnar till Finland, tror att @heimlaga skaffat nått i Sverige så antingen är priset eller utbudet bättre här.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag ska snart börja såga upp årsveden för nästa vinter, jag har flera vedpenor med kluven metersved som jag brukar kapa till på sågbocken med min Stihl MS170a

I bakgrunden syns lite av veden
[bild]

Sågbocken:
[bild]

Jag börjar dock tycka det är en ganska arbetsdryg metod. En av de största orsakerna är väl motorsågen, MS170 är nog för klen för den här sortens arbete. Då man har färdigt kluvna meters bitar så känns det som det går sakta också för det går inte bra att stapla och såga flera i gången på bocken.

Jag har funderat om en vedkap vore en förbättring, jag nödkapade lite ved i vintras på bandsågen, det gick faktiskt väldigt bra men det är inte bra för bandsågen. Men jag tror en vedkap är närmare den upplevelsen, man får veden bättre stöttad och kan förmodligen kapa flera bitar på en gång i en sån på ett säkrare vis.

Det finns begagnade modeller här som där, jag kände på en ny i affären men den var inte förtroendeingivande.
Vedkap ett jäkla balt med motorsåg, ett alternativ är att montera elkedjesåg på sågbocken. Ska man köra mycket ved och är ung köpe en vedprocessor. En annan aspekt är oxå att motorsåg är nog värdens farligaste verktyg för ovana

Nissens
F fribygg skrev:
Nä finska klarar jag inte, men du kanske kan leta fram nått lämpligt objekt på närhåll eller inkl frakt åt TS då svenska är ett ofta använt språk även i Finland.
Jag tror att marknaderna för begagnad utrustning för småskalig vedhantering och skogsbruk skiljer sig då det exporteras 40-50år gamla svenska skogsboggievagnar till Finland, tror att @heimlaga skaffat nått i Sverige så antingen är priset eller utbudet bättre här.
Det är nog inte många i TS kategori som har skogsboggievagnar. :crysmile:

Du sade att det är svårt att hitta prisvärda vedkapar till bra pris, och att de kostar över 20 000kr. Jag visade att det är mycket lätt att hitta en bra vedkap till 10% av det priset.

Om det är som du säger så lönar det sig definitivt för TS att åka över till Sverige och hämta en.

Jag tror dock att du även har fel om att den Svenska marknaden skiljer sig så mycket från den Finska.

En riktig vedkap är definitivt en bra investering. :)

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Jag har sett begagnade kapar här men inte så många i närområdet. Från 150 till 800 euro har jag sett dom. Vedkap = klapisirkkeli, även finlandssvenskar skriver ibland vedcirkel istället för vedkap, så man får söka på olika termer.

En axel + klinga såg jag för den som vill bygga själv men det vill jag inte i detta läge...

Denna är i samma kommun som mig men från bilderna har jag svårt att bedömma nåt om skicket eller konstruktionen... Men priset är ditåt vad jag känner för att ge. Men annars känner jag inte den är vidare intressant.

https://www.findit.fi/sv/1791201.htm

På facebook hittade jaf denna för 300 också, men lite långt bort. Men gillade stuket, med hjul också.
273743660_4777787865650505_5278772160642230748_n.jpg 274468565_4789300701139170_2569368225206049131_n.jpg

Marknaden nära mig verkar lite väl tom just nu således. Får se om det blir motorsågen ändå, det måste det bli om jag inte hittar nåt nära och i rätt pris.

Redigerat:
Den ser ju riktigt fin ut, kanske värt att åka ändå?
Känns som en riktigt genomtänkt konstruktion. Kunde kanske ha en kåpa över remmen men i övrigt perfekt

Unikt namn
D Djävulssnickarn skrev:
en gammal skruvklyv som kör på 3 fas.
Är det en sån där du håller i vedträt och så kommer skruven upp ur bordet?
Farsan tappad ett finger till en sådan, men det kunde lika gärna blivit hela handen. Livsfarlig pjäs...

Nä skruven sitter på sidan å så håller du vedträt mot den.
Jag anser inte att den är så extremt farlig, skulle nog säga att vertikalfräsen är mycket värre. Gör man bara rätt så händer det inte så mycket. Kör som sagt bara stora knubbar i den så man får bra avstånd till skruven, de små kör jag i den hydrauliska

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.