600kr/säck ger 450kr/m3. Tror inte det är nämnvärt billigare än pellets..

jensaro skrev:
600kr/säck ger 450kr/m3. Tror inte det är nämnvärt billigare än pellets..
för kapad och kluven björkved hemkörd så är det ganska bra pris faktiskt enligt mig, visst var det billigare att köpa stock och göra allt själv men då jag inte är(var) stor eldare så kändes det inte värt allt arbete speciellt inte om jag skulle räkna arbetstiden som åtgick.

men drömmen om en stor ved anläggning finns kvar dock kanske när grabben är större och man har lite mer tid över

Vet bara att hos mig går det 9pall pellets, alt ca 30 löskubik ved... Ganska samma pengar mao.

D09
Någon som har bild på konstruktion där man tippar ved direkt i en ränna ner i källaren?

Tänker att man får ha en isolerad lucka som man fäller ut och sedan stärker upp med mothåll när man tippar veden i rännan eller hur har ni för konstruktioner / eller vad har ni sett för coola lösningar?

En lucka ledad i nederkant, med kedjor som stopp utåt på sidorna. Klä insidan med masonite eller marinplyfa.
Isolera som vanligt, och gör allt som en fals, så när man stänger så passar den isolerade delen precis in i väggen.
Ev sätta tätningslist mot väggen.
Ska vara ca 2dm bredare än skottkärran så det är lätt att köra till.

Tänk på hur en isolerad vindslucka ser ut, fast "rättvänd" för vedinkast.
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...rappor-racken/vindstrappor/664000/vindstrappa

Sen kan man ha en binge innanför, tex en pall med pallkragar, eller ännuhellre en utskuren IBC så skiten stannar kvar.
Bör väl få in 5-6 skottkärror i den, så 1.5-2v eldning.

• Gilla
D09
  • Laddar…
omv.peter skrev:
@ saabdea mycket intressant :wow:
Vad är det som baltransportören inte tål?
Den är för klen för ved egentligen, men vi har kört X00 kubik med den, kostade 600:- i inköp. Botten på "rännan" tål inte att veden flyger ned från vedmaskinen, så bottnen är inte jämn längre, medbringarna ger sig, man får rikta dom imellanåt när man kör, får gå över den en sväng med svetsen så funkar den nog ett tag till. Medbringarna belastas på undersidan istället för på översidan som dom gör med balar.

• Gilla
omv.peter
  • Laddar…
kulle
jensaro skrev:
Vet bara att hos mig går det 9pall pellets, alt ca 30 löskubik ved... Ganska samma pengar mao.
I skåne är priserna så här
Pellets 9x2200 = 19800:-
Ved 30x400 = 12000:-

En skillnad på 7800:- är ju rätt så mycket

Det var dyr pellets..

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Min kollega ger 1995kr per pall för pellets och då är det i Västmanland. Han hämtar själv med lastbil.

D09
Tror det vilar en förbannelse över min vedbod ;)

Den vägrar o bli full :0

Fick det till 11-12 m3 staplat iaf :)
Sen har man 4-5 travat så lite hinner man nog elda i vinter ändå

Men jäklar va trögt o klyva när det legat ute i solen :/

Några tips på hur man klyver torkade klabbar som blivit stenhårda.. Yxa?

Redigerat:
Kraftigare klyv???:D

• Gilla
analog och 1 till
  • Laddar…
Japp, man bygger sig en "redbull" som trycker ~14 ton då kan man även ta klabbarna på tvären om de är för långa :D :D

• Gilla
D09
  • Laddar…
Min klyv lär trycka 21 ton det räcker i alla fall till.

• Gilla
rca1959 och 2 till
  • Laddar…
D09
smurfen72 skrev:
Min klyv lär trycka 21 ton det räcker i alla fall till.
Jag hade blivit ( bliiiir ) mobbad för min 5tons klyv om jag varit skogsägare med andra ord he he

Redbull lät bra, ska se om jag kan klyva/ fälla ett träd med klyven efter det =D

• Gilla
omv.peter
  • Laddar…
Jag brukar klyva det mesta med en haki pilke och den trycker 5 ton tror jag men när jag har grov ved så kommer 21 tonarn till användning men har bergvärme nu så det blir inte mycket kapat numera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.