bjs skrev:
Hur kommer du fram till detta?

Om jag fäller ett träd, och låter de ligga på backen i 5 år då ruttnar de upp, men om jag lägger upp de från marken så torkar de först. Hört talas om syrefällning?
Varierar inte det där lite grann med träslag? Min erfarenhet är i alla fall att björk är en riktig färskvara där man kan se en påtaglig försämring om en stock har legat ett år eller så.

Hittade förresten en mycket bra och sammanfattad omvandlingstabell här mellan olika vedmått.

Redigerat:
bjs skrev:
Hur kommer du fram till detta?

Om jag fäller ett träd, och låter de ligga på backen i 5 år då ruttnar de upp, men om jag lägger upp de från marken så torkar de först. Hört talas om syrefällning?
Tja så blev det då med kompisens björkar som legat upplagt i luften 2 år, Han trodde dom skulle torka men så länge barken är kvar gör den inte det..

Jodå syrefällning sågar man bara ut trädet på våren men lämnar kvar kvistarna så lövet suger ut vätan..

Dessa stockarna är avbarkade. Det kanske påverkar.

Mvh

stefan

Nu vill jag på intet sätt märka ord men det kan vara bra även för andra att veta att det heter syrfällning och inget annat. Det räcker gott med att låta träden ligga ett par tre veckor för att lövverk/barr ska göra sitt.

stew skrev:

Mvh

stefan
Virke med barken på torkar inte utan börjar ruttna, dessutom så skall man aldrig lägga stockarna direkt på marken om man tänkt ha dom där ett tag för då kommer svampen i stockarna med mark kontakt.
Sen finns det en hel vetenskap hur man skall torka virket, t.ex. tyngre lövträ skall torkas långsamt för annars så kan fukten stängas in i mitten av virket och bara det yttre torkar.
Dock så torkar barkad gran ganska bra så länge den inte ligger direkt på backen, och helst så skall du skydda den från regn m.m.

Ja. EN vetenskap var namnet :)
Ska jag låta veden ligga ute ett tag utan att vara täckt, innan jag tar in det i till sin plats under tak (ett stort välventilerat garage?).
Kommer lägga ut lastpallar på marken, så att veden kommer upp en bit.

stew skrev:
Ja. EN vetenskap var namnet :)
Ska jag låta veden ligga ute ett tag utan att vara täckt, innan jag tar in det i till sin plats under tak (ett stort välventilerat garage?).
Kommer lägga ut lastpallar på marken, så att veden kommer upp en bit.
Lägg gärna två pallar på varann så att det blir ordentligt med luft under, sen kan du lägga över någon gammal takplåt ovanpå eller liknande men täck inte för sidorna.

Jag var väldigt sen med min ved förra året.. och staplade upp det mesta ute på en liten kulle ganska öppet..(vid denna tiden förra året) jag lade 2 telestolpar och på det pallar.. ca 5m och la 2 travar på 2 m högt och sedan bara ett plåttak som gick ca 30 cm utanför.. det var tort och fint redan i januari.. Jag staplade ca 3 kbm inne i pannrummat.. det torkade aldrig.. inte förrän jag staplade det som kuber.. 5 vedträn åt ena hållet och sedan5 i kkryss.. och det torkade jätte bra.. Men min känsla är att får veden ligga ute.. i ett ganska vindpinat lägen med bara ett tag lite luftigt ovanpå.. så torkar det ganska bra även senhöst vinter.. men optimalt så e ju det bäst tork fram till modsommar.. sen e luftfuktigheten för stor..

P.s. Jag gjorde åt ca 8 kbm mellen slutet okt. - aprils början.. eldade första gången igår.. sedan början av april.. Solen har fixat det tills nu.. men nu har det varit för många regndagar i rad.... *ler* D.S.

stew skrev:

Mvh

stefan
Japp i allra högsta grad. Avbarkat virke torkar under tak..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.