Hej gott folk!
Jag ska ge mig på projektet att bygga ett enkelt staket till vår baksida. Det ska vara liggande ribbor enligt föreningens regler. Jag är nybörjare på att snickra men tycker det är kul och lär mig gärna saker jag inte kan.
På bilderna har jag ritat ut hur staketet är tänkt att gå. Det är alltså tre längder jag ska bygga. 5m (röd) - 10m (blå) - 5m (röd) som går i ett ”U”. Ändan av båda kortsidorna ska fästas i hus.
Nu till mina frågor:
Tack på förhand!
Jag ska ge mig på projektet att bygga ett enkelt staket till vår baksida. Det ska vara liggande ribbor enligt föreningens regler. Jag är nybörjare på att snickra men tycker det är kul och lär mig gärna saker jag inte kan.
På bilderna har jag ritat ut hur staketet är tänkt att gå. Det är alltså tre längder jag ska bygga. 5m (röd) - 10m (blå) - 5m (röd) som går i ett ”U”. Ändan av båda kortsidorna ska fästas i hus.
Nu till mina frågor:
- Vilken typ av markfäste man ska använda till stolparna?
- Hur många stolpar behöver jag per sektion?
- Vad behöver jag tänka på inför ett sånt här bygge?
- Finns det några tips och tricks som kan vara bra att veta?
Tack på förhand!
Välkommen till forumet. Gällande markinfästning beror valet vilka krav du har på utförandet och hur länge du vill staketet ska hålla. Är tveksam till stolpspjut man slår ner i marken, det blir en tillfälligare infästning jämfört med betongplint. Om infästningen är för klen kan staketet behöva sidostöttor på sikt. Om jag bodde granne hade jag krävt betongplint för ett slarvigt byggt staket försämrar även värdet på angränsande bostad. Gällande betongplint finns det olika alternativ, om du inte vill börja gjuta kan färdig med plattjärn fungera bra. Plattjärnen ska alltid sättas så skruvhålen är på staketets in- och utsida. En lämplig längd mellan stolpar i detta fall är c/c cirka 166cm det kommer se lagom ut och räcker konstruktionsmässigt.
Klicka här för att svara