Höll precis på att kacka ner mig, skulle tända i pannan och tyckte röken inte va som vanligt. Inget sug neråt liksom. Stängde luckan när det va varmt och tänkte kika lågan i glaset vid sotningsluckan. Precis när jag tittar poffar det till vid sotningsluckan och det kommer rök. Stänger ner och sen poffar det och kommer rök vid röret efter pannan upp till skorstenen. Känns som för högt tryck. Stopp i skorstenen? Nån som varit med om detta?
 
K Knoxx skrev:
Höll precis på att kacka ner mig, skulle tända i pannan och tyckte röken inte va som vanligt. Inget sug neråt liksom. Stängde luckan när det va varmt och tänkte kika lågan i glaset vid sotningsluckan. Precis när jag tittar poffar det till vid sotningsluckan och det kommer rök. Stänger ner och sen poffar det och kommer rök vid röret efter pannan upp till skorstenen. Känns som för högt tryck. Stopp i skorstenen? Nån som varit med om detta?
När jag får bakpuffar så är det dags att sota ur pannan. Rök ur röret efter pannan kan även jag få i ngr sekunder innan draget har tagit fart. Lite otätt bara.
 
john68 john68 skrev:
När jag får bakpuffar så är det dags att sota ur pannan. Rök ur röret efter pannan kan även jag få i ngr sekunder innan draget har tagit fart. Lite otätt bara.
Ok så det är ingen fara? Var nära att trycka in brandsläckaren:) har suttit och spanat på den i en timme nu. Inga mer puffar och röktempen är nere i 100grader. Antar veden kommer pyra tills den är slut. Är andra året jag är med vedpanna så är inte van med det.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Det puffar när inte det finns drag av luft i pannan öppna lite på rökgasspjället, puffarna blir det när veden gasas och rökgaserna tänder i grytan, det ska vara lagom drag ut. precis när det börjar puffa så gaser veden och om du kan de hur lågorna ser ut . så är dom blå. Det innebär att tempen på gaserna är ca 800 C och gaserna tänds. Du ska har en termometer i rökröret ut och dom ska vara cirka 2010-240 C. då är det rätt drag i pannan, så elda med spjällen för rökgastempen och tänk inte på hur det ser ut i grytan, då är det bästa verkningsgraden
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.