Äsch då, åter till ”ritbordet igen då”!

Mvh

Såhär sitter den nu. Tolkar det som lägsta hastighet?

• Transformator monterad med ledningar, etikett med spänning och specifikationer synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På din bild kan man se en kondensator, fungerar den som den ska?

• Gilla
Güero
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
På din bild kan man se en kondensator, fungerar den som den ska?
Har inte med farten att göra, bara starten och driften. Att få veta vilken spänning fläkten få med den kopplingen är att mäta. Sen mäta på dom andra stiften på trafon

I en tråd på skogsforum görs en annan bedömning vilka symtom som kan uppstå vid en kass kondensator.
På transformatorn står hur många volt respektive stift ger.

• Gilla
Güero
  • Laddar…
Ja jag blir inte kloka på mätningarna. Mätte vid fläkten och en tråd fick jag ~120 volt fast det fluktuerande hej vilt. På den andra fick jag 360volt 🙃

Kabeln som satt på 2 på trafo skall väl nu flyttas till 7 om du vill höja spänningen till fläkt

H Håbbe01 skrev:
Kabeln som satt på 2 på trafo skall väl nu flyttas till 7 om du vill höja spänningen till fläkt
Siffrorna på ritningen stämmer inte med trafon i min panna.

G Güero skrev:
Siffrorna på ritningen stämmer inte med trafon i min panna.
Men det står på trafon vilka spänningar som stiften har. Vilka stift sitter dom på nu, den ena sitter på noll och ska vara där, den andra på en med spänningen.

J jonaserik skrev:
Men det står på trafon vilka spänningar som stiften har. Vilka stift sitter dom på nu, den ena sitter på noll och ska vara där, den andra på en med spänningen.
Då resonerar jag som så att kabeln som sitter på stift 4 ska flyttas. Kan det vara rätt?

Flyttas den till 7 så blir det högre spänning

G Güero skrev:
Då resonerar jag som så att kabeln som sitter på stift 4 ska flyttas. Kan det vara rätt?
Nu är det svårt att se hur den sitter, men fytta den från tex 4:an ( syns inte vad volten är ) till 12 ( 185 V ) till att börja med, då blir mer fart på fläkten. blir det för hög fart, ändra till stift 9 ( 160 V ) du får prova dig fram.

H Håbbe01 skrev:
Flyttas den till 7 så blir det högre spänning
Och förhoppningsvis högre fart på fläkten. Eller större lågor när den brinner...

J jonaserik skrev:
Nu är det svårt att se hur den sitter, men fytta den från tex 4:an ( syns inte vad volten är ) till 12 ( 185 V ) till att börja med, då blir mer fart på fläkten. blir det för hög fart, ändra till stift 9 ( 160 V ) du får prova dig fram.
Tror det ska stå 116. Ja ska testa när jag vågar. Tack för tipsen. Återkommer

G Güero skrev:
Tror det ska stå 116. Ja ska testa när jag vågar. Tack för tipsen. Återkommer
GLÖM inte att bryta strömmen till pannan då. det är oisolerade tampar där.

• Gilla
Güero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.