M
Det jag menar är att statistiken verkar ju inte stå i relation till utsläppen från eldningen.

• Gilla
DanneH
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Negativt men positivt svar! :) Det gillar vi, men hur kan det vara? Nu har jag inte läst allt i detaljer men är det annat träslag?
Jag är skeptisk till grundfrågan...

Men om man bara jämför olika metoder att elda så är nog pellets "bättre" stabilare bränsle lika torrt samma storlek osv.
Modern kontrollerad förbränning.

Ska vi inte ta och förbjuda soffsittning medans vi är i farten, ganska säker att det förkortar liv.

/ATW

• Gilla
Byggare Arne och 1 till
  • Laddar…
hsd
S snowjim skrev:
Negativt men positivt svar! :) Det gillar vi, men hur kan det vara? Nu har jag inte läst allt i detaljer men är det annat träslag?
Som en alcotest ;)

• Gilla
krille_kofot
  • Laddar…
I Boverkets rapport finns några tabeller med testresultat från SP.

Tabell med emissionsfaktorer för olika värmesystem enligt Boverkets rapport, inkluderar värden för verkningsgrad och emissioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
I Boverkets rapport finns några tabeller med testresultat från SP.

[bild]
Punkt 6 är helt fantastisk :-)

• Gilla
dargoball
  • Laddar…
Om du jämför pellets och ved så är pelletseldningen betydligt renare.

Med andra ord handlar det mest om att man borde ge bidrag att skrota ut all gammal skit som fortfarande finns kvar ute i stugorna. Då är problemet löst.

Verkar ju vara en faktor tio på ohälsosamma ämnen mellan gammalt och nytt. Sedan minskar vedeldning generellt.

I övrigt säger jag som andra, många är emot vedeldning då den symboliserar oberoende och är svår att beskatta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.