Hahaha, 324 personer! Värdesiffror, much? Bra jobbat med statistiken där era små charlataner till epidemiologer [1]. Påminner mig om skämtet om hur man vet att en nationalekonom har humor? Jo, hen använder decimaler.

[1] "Why Most Published Research Findings Are False", Ioannidis, J (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1182327/)

• Gilla
SweetTerrain och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Hahaha, 324 personer! Värdesiffror, much? Bra jobbat med statistiken där era små charlataner till epidemiologer [1]. Påminner mig om skämtet om hur man vet att en nationalekonom har humor? Jo, hen använder decimaler.

[1] "Why Most Published Research Findings Are False", Ioannidis, J ([länk])
Notera även att det rör sig om 324 personer i Umeå, Stockholm och Göteborg. Studien har utförts på personer i Umeå.

Det finns en citat man behöver ha i bakhuvudet när man läser den här typen av artikel:
There are two types of people in this world:
  1. Those who can extrapolate from incomplete data

T Polos skrev:
Nej ett par cigg dödar ingen heller :thinking:
Om du röker 10 cigg om året så tror jag du klarar det med.

Problemet med sådana här utredningar är när du bestämmer dig vad du vill hitta och sedan letar efter "fakta" som stöder din hypotes.

Vi kommer alla att dö. Vi vet alla att det finns tusen faktorer som påverkar om vi dör tidigare än vi kanske bör.

Stress/motion/vänner/ekonomi/mat/arbete/intressen/.... partiklar/trafik/vedeldning.

Man kan ta vilken faktor som helst och den kommer att påverka din livslängd.

/ATW

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
"There are two types of people in this world:
1Those who can extrapolate from incomplete data."

Och vilken är den andra typen då ??? :D:D

/Mats

En korrelationstudie säger inget om samband. Den kan i bästa fall säga "det här borde man forska vidare i".
En vanlig situation är två variabler påvisar en stark korrelation utan att det finns något samband mellan dem, utan sambandet finns med en tredje variabel.

• Gilla
Flipbed och 4 till
  • Laddar…
C
S senmathal skrev:
"There are two types of people in this world:
1Those who can extrapolate from incomplete data."

Och vilken är den andra typen då ??? :D:D

/Mats
ja, det är dem typen du tillhör... ;)

• Gilla
  • Haha
Koltus och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det är anmärkningsvärt att nuvarande regering ger direktiv till myndigheter (Boverket) att göra regelverk på grundval av korrelationsstudier med det underlaget i Umeå.

Det är inte ok i min värld.
Efter att ha gått igenom bakgrund etc verkar det vara en hel del kampanjande från organisationer, tex branschorg som säljer nytt, som bedrivits intensivt i media.

Låt er inte luras, ta reda på fakta.

• Gilla
KrSp och 1 till
  • Laddar…
L Lillkorpen skrev:
Vad är den ökade dödligheten på olika slags ljus som vi tänder inomhus. Det kom en studie för några år sedan som jämställde brännandet av ljus med passiv rökning vad gällde hälsorisker.
Ja, speciellt paraffinljus som ju är det vanligaste idag, det fick mej att övergå till stearinljus som var mycket bättre på alla sätt.

Jag tror som flera andra att denna undersökning är "beställd" av de som förlorar på att folk eldar, men helt oavsett så eldar jag bara i köldtopparna ändå, och jag tror inte det ger nåt märkbar skillnad, speciellt som att eldstaden skapar ett undertryck i huset.

..Apropå statistik så vet ni väl att gaständare är extremt cancerframkallande ? nästan alla som får lungcancer brukar ha en tändare i fickan, så det är statistiskt bevisat! joråsaatt..

• Gilla
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
A
På tal om eldning så kan jag påminna om att ni som är emot Boverkets nya regler om nytillverkade vedspisar bör bli medlemmar i vedspisupproret.

https://www.facebook.com/groups/168881020391832/

Det är viktigt att vi är många för att detta ska hävas.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Varför är ni emot något som är bra för närmiljön och folkhälsan? Gillar ni Donald Trump också?

useless useless skrev:
Varför är ni emot något som är bra för närmiljön och folkhälsan? Gillar ni Donald Trump också?
vi har vårat egna problem

A
useless useless skrev:
Nä vi är partipolitiskt obundna och är nytillverkning av vedspisar med ett nypris på 16-25000 inkl frakt bättre för miljön än återvinning? Skillnaden på nya och gamla är oerhört liten. Vissa gamla är redan, produktutvecklade med ökat sekundärluftintag men inte CE märkta. Vi har inget emot att de ställer krav på nytillverkade produkter vem vill lägga så mycket pengar på något som inte klarar det de lovar men man Kan inte lägga retroaktiva krav på gamla produkter.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
harry73
Ann Tiljann skrev:
Skillnaden på nya och gamla är oerhört liten. Vissa gamla är redan, produktutvecklade med ökat sekundärluftintag men inte CE märkta.
Men hur ska man då göra skillnaden mellan bra gamla vedspisar och dåliga, om producenten inte gjorde CE märkning?

Jag tycker att det är bra att gamla vedspisar fasas ut, och eftersom de nästan inte slits, ska man då förbjuda användningen efter ett tag

A
harry73 harry73 skrev:
Men hur ska man då göra skillnaden mellan bra gamla vedspisar och dåliga, om producenten inte gjorde CE märkning?

Jag tycker att det är bra att gamla vedspisar fasas ut, och eftersom de nästan inte slits, ska man då förbjuda användningen efter ett tag
vad är det som är dåligt? Oftast är dålig förbränning på grund av dålig ved. Öppna spisar som släpper ut allt I skorstenen och med usel verkningsgrad och bara strålningsvärme är undantagna. De borde väl krävt kassett I dem då, där hade det verkligen gjort nytta. Norska tester har visat att antika vedspisar fungerar bra. Det här är också en ekonomisk fråga vid strömavbrott är de nya väldigt dyra samt ett kulturarv.

Vi kämpar för vedspisar inte vedpannor.

A
Ann Tiljann skrev:
vad är det som är dåligt? Oftast är dålig förbränning på grund av dålig ved. Öppna spisar som släpper ut allt I skorstenen och med usel verkningsgrad och bara strålningsvärme är undantagna. De borde väl krävt kassett I dem då, där hade det verkligen gjort nytta. Norska tester har visat att antika vedspisar fungerar bra. Det här är också en ekonomisk fråga vid strömavbrott är de nya väldigt dyra samt ett kulturarv.

Vi kämpar för vedspisar inte vedpannor.
Och de dåliga nytillverkade som funnits som det blir högre tillverkningskrav på har ingenting med de antika att göra alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.