Har äntligen gjort klart mätutrustningen för att logga temperaturer i värmesystemet och fått fram dom första kurvorna.

 
Och endast själva eldningen
 
Coolt,

Hur har du gjort?
Hur stor tank & panna?
 
Kul!

Sådana där kurvor har jag inte sett sedan jag pluggade regelerteknik på högskolan, och med de klassiska (men oönskade) överslängarna också!

Lite svårt att skilja endel av de olika kurvorna åt dock, eftersom de är så tunna att färgen inte framträder så tydligt.
 
lars ostman skrev:
Coolt,

Hur har du gjort?
Hur stor tank & panna?
Jag har ett hembyggt microprocessorkort med tempgivare kopplat till en PC. PC:n spar en rad i en text-fil varje minut. Sen har jag tagit fram kurvorna i Excell

Tank är 1500 liter + 500 liter tekniktank. Onödigt lite, ska komplettera med en 3 m3 oljetank i garaget.
 
ylven skrev:
Kul!

Sådana där kurvor har jag inte sett sedan jag pluggade regelerteknik på högskolan, och med de klassiska (men oönskade) överslängarna också!

Lite svårt att skilja endel av de olika kurvorna åt dock, eftersom de är så tunna att färgen inte framträder så tydligt.
Du kan få rådatat, Byt .doc mot .txt och öppna i Excell...
 
Snyggt Matss!

Varför svänger laddtemperaturen?
Vad har du för laddkoppling?
 
RoKe skrev:
Snyggt Matss!

Varför svänger laddtemperaturen?
Vad har du för laddkoppling?
Jag har Baxis Termovar. Har inte sett att det svänger innan jag hade en kurva över det. Men det är inte så konstigt. Laddkopplet "mäter" ju temperaturen på utgående vatten ur pannan och när det blir för hög temp blandar den i lite mer kallt. Men tempen fortsätter att stiga tills det hinner gå genom pannan. Då blir det kallare och ventilen stänger en aning. Sen börjar det om. Inom reglertekniken kallar man det dödtid om jag minns rätt.
 
Idag har jag eldat länge drygt 100 grader i tanken!
 
Matss skrev:
Idag har jag eldat länge drygt 100 grader i tanken!
Ja, fy tusan, det är inte kul när det kokar! Eller kör du med tryckkokare? ;D
 
Ja, tryckkokare ca 0,5 bar övertryck, ska nog upp i 110 grader innan det kokar riktigt...
 
Ja, till och med lite drygt det. Har faktiskt inte reflekterat över att kurvan är så pass brant kring 100-strecket.
kokaispruta03.gif
 
...och med denna insikt: varför håller man på och fjösar med syr-ventiler som öppnar vid 95 grader och panntermostater som slår av fläkten vid 90 grader etc. när risken för att en panna kokar vid 100 grader för en normalinstallation i ett 1 1/2-2-plans hus är nära nog 0?
 
Bra fråga.
 
Pannan kokar inte vid 100 grader men har man ett öppet expansionskärl som är anslutet på varmasidan så kokar det vid 100 grader, har själv testat det när laddomaten inte startade och det 100 gradiga vattnet kokade i exansionkärlet.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.