1 883 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Vedeldarporr
Sida 1 av 2
Coolt,
Hur har du gjort?
Hur stor tank & panna?
Hur har du gjort?
Hur stor tank & panna?
Kul!
Sådana där kurvor har jag inte sett sedan jag pluggade regelerteknik på högskolan, och med de klassiska (men oönskade) överslängarna också!
Lite svårt att skilja endel av de olika kurvorna åt dock, eftersom de är så tunna att färgen inte framträder så tydligt.
Sådana där kurvor har jag inte sett sedan jag pluggade regelerteknik på högskolan, och med de klassiska (men oönskade) överslängarna också!
Lite svårt att skilja endel av de olika kurvorna åt dock, eftersom de är så tunna att färgen inte framträder så tydligt.
Jag har ett hembyggt microprocessorkort med tempgivare kopplat till en PC. PC:n spar en rad i en text-fil varje minut. Sen har jag tagit fram kurvorna i Excelllars ostman skrev:
Tank är 1500 liter + 500 liter tekniktank. Onödigt lite, ska komplettera med en 3 m3 oljetank i garaget.
Du kan få rådatat, Byt .doc mot .txt och öppna i Excell...ylven skrev:
Jag har Baxis Termovar. Har inte sett att det svänger innan jag hade en kurva över det. Men det är inte så konstigt. Laddkopplet "mäter" ju temperaturen på utgående vatten ur pannan och när det blir för hög temp blandar den i lite mer kallt. Men tempen fortsätter att stiga tills det hinner gå genom pannan. Då blir det kallare och ventilen stänger en aning. Sen börjar det om. Inom reglertekniken kallar man det dödtid om jag minns rätt.RoKe skrev:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Ja, till och med lite drygt det. Har faktiskt inte reflekterat över att kurvan är så pass brant kring 100-strecket.


Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
...och med denna insikt: varför håller man på och fjösar med syr-ventiler som öppnar vid 95 grader och panntermostater som slår av fläkten vid 90 grader etc. när risken för att en panna kokar vid 100 grader för en normalinstallation i ett 1 1/2-2-plans hus är nära nog 0?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Pannan kokar inte vid 100 grader men har man ett öppet expansionskärl som är anslutet på varmasidan så kokar det vid 100 grader, har själv testat det när laddomaten inte startade och det 100 gradiga vattnet kokade i exansionkärlet.
/Peter
/Peter