5 848 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
Vedeldad panna laddomat
Om cirkulationspumpen fungerar så är det nog att undersöka laddomaten som är nästa steg.A Andersthegreatest skrev:
Lyssna på cirkulationspumpen med en skruvmejsel mot örat och samtidigt slå av och på pumpen till laddomaten.
Om det finns en luftskruv på pumpen så lossa den för att se om pumpen snurrar.
Ja det verkar som att det kan vara termostaten inte öppnar riktigt. Det går att plocka väck och prov elda en gång utan så vet du att det är termostaten.A Andersthegreatest skrev:Ja pannan går på grund av detta upp i 100 grader och stänger av fläkten. Sen går det ett tag sen startar den om igen . Det blir massa start och stopp hela tiden och det var det inte innan. Jag har studerat hur laddomaten blandar in kallvatten och det känns som det går för sakta. Har också läst att det finns en bakventil som kan krångla.
Nej, då skulle temperaturen in i pannan vara högre. Jag tror mer på att pumpen inte går.
Nu har jag kollat, pumpen som sitter på laddomaten har en luftskruv på pumpens gavel, lossa den helt och kolla om axeln innanför pluggen snurrar. Det kommer bara några droppar vatten om inte pumpen är väldigt sliten.
En förutsättning att den snurrar är bla att rökgastermostaten skickar ström till pumpen.
En förutsättning att den snurrar är bla att rökgastermostaten skickar ström till pumpen.
Nej, om termostaten inte öppnar tilltäckligt som skulle det leda till en högre temperatur in till pannan än normalt. Om TS termometrar stämmer så är temperaturen lägre än normalt. Något som skulle kunna bero på att pumpen inte går och det enbart förekommer självcirkulation.
Tyckte han skrev att pannan går upp till 100 och fläkten stannar oftaD Daniel 109 skrev:
Ja, precis.
Hur går det?
Fortfarande ingen framgång. Har bytt termostaten mot en ny, men problemet kvarstår. Är det så att pumpen lagt av? Hur testar man om pumpen fungerar lättast?
Man kan ju börja med att lyssna på om den verkar gå. Man kan mäta om den får spänning fram. Men för att verkligen veta att den går lossar man pluggen på gaveln och verifierar att den snurrar.
Den står på 3 vilket den ska. Jag hör ju att det "dunkar" till i systemet när den slår till eller jag vrider ner den. Därför antog ag att pumpen gick. Ska kolla om den roterar ikväll.
När pannan laddar ser jag ju att tempen ökar på den termometer som går in i pannan på laddomaten.
När pannan laddar ser jag ju att tempen ökar på den termometer som går in i pannan på laddomaten.