A Andersthegreatest skrev:
Bara funderar lite. Har en vedpanna och 3st 500l tankar. Jag tycker att det har börjat bli för stor skillnad mellan de olika temperaturerna (skikten) i tankarna. De övre står på 75 mellan på 30 och den i botten står på knappt 30.
Kan det vara laddomaten som inte fungerar riktigt och kan man göra något åt den isf?
Dessa 3 klockor säger inget om tempen i tankarna

P Putte 9497 skrev:
Dessa 3 klockor säger inget om tempen i tankarna
Nej det vet jag. Mest för att visa vilken laddomat.

Provade att kolla om pumpen roterade och det gjorde den givetvis.
Nästa steg blir då kanske att undersöka om backventilen fungerar.
Sitter innanför bottenpluggen.

Redigerat:
Nu blev jag osäker om en defekt backventilen på laddomaten verkligen kan orsaka de felsymtom som du beskriver. Någon annan kanske kan ge ett bättre svar än jag om det.
Kolla om pumphjulet till cirkulationspumpen på laddomaten sitter fast på sin axel. Det kanske inte är ett så vanligt fel men har hänt att pumhjulet har lossnat från sin axel.

Den står på 3 vilket den ska. Jag hör ju att det "dunkar" till i systemet när den slår till eller jag vrider ner den. Därför antog ag att pumpen gick.

Jag brukar vrida på vredet till rökkastermostaten fram och tillbaka några gånger för att höra att det verkligen ”smäller till” i laddomatens backventil samtidigt som pumpen startar. Det är ett bra sätt att kolla att pumpen funkar. Jag tror även denna manöver är bra för att motionera och hjälpa till att hålla backventilen ren och tät.

Jag skulle tro, utan att veta, att din backventil i laddomaten inte håller riktigt tätt(?) och att det är det som är upphovet till dina problem.
Har du tagit bort backventilen och rengjort den och kollat så att den ser tät och fin ut?

Blodsoppen
Hur har det gått med ditt problem?

Ska kolla backventilen, efter det är nog bara det kvar. Annars blir det nog att köpa en ny laddomat. Är det något man ska tänka på med backventilen?

Ska kolla backventilen, efter det är nog bara det kvar. Annars blir det nog att köpa en ny laddomat. Är det något man ska tänka på med backventilen?
Om du inte redan har kollat att pumphjulet sitter fast på axeln så är det läge att göra det när du ändå har stängt ventiler och tömt laddomaten på vatten.
Jag tycker det är bättre att söka vad som är fel på laddomaten än att köpa en ny.
Det är också viktigt att laddomatens cirkulationspump får ström när panna kommer upp i temperatur.

Redigerat:
L L A Axelsson skrev:
Om du inte redan har kollat att pumphjulet sitter fast på axeln så är det läge att göra det när du ändå har stängt ventiler och tömt laddomaten på vatten.
Jag tycker det är bättre att söka vad som är fel på laddomaten än att köpa en ny.
Det är också viktigt att laddomatens cirkulationspump får ström när panna kommer upp i temperatur.
Jag har testat med att hålla in en liten mejsel och pumpen startar och jag känner i hålet att axeln roterar.när jag vrider ner laddtermostaten på pannan.

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Jag har testat med att hålla in en liten mejsel och pumpen startar och jag känner i hålet att axeln roterar.när jag vrider ner laddtermostaten på pannan.
För att se om pumphjulet sitter fast på axeln så lossar du själva pumpmotorn från laddomaten, sitter fast med två insexskruvar.

• Gilla
Andersthegreatest
  • Laddar…
Jag hade samma problem som du. Hade bytt termostaten ungefär ett halvår innan, då den också kokade emellanåt. Men för en dryg månad sen återkom problemet. Jag testade nu nya termostaten i kokande vatten, och den fungerade. Ringde försäljaren, som trodde det berodde på rost/smuts vid brickan som stänger och öppnar av termostaten. Jag gjorde ren brickan med stålborste, och gjorde rent sätet med en vass skruvmejsel. Sedan dess har det funkat.

• Gilla
roke
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
För att se om pumphjulet sitter fast på axeln så lossar du själva pumpmotorn från laddomaten, sitter fast med två insexskruvar.
Nu har jag haft nere pumpen och den går fint. Har även haft nere backventilen och det ser också ut som det ska. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska testa härnäst.

Läste lite från början av tråden, du har en diff på temp, topp 75 C och botten 30 C , delta är då ca 45 C . När du eldar med en panna tex. ca 25 kW så blir det ett flöde av ca 7 - 10 liter max från panna till tank/ar. Tar du då ut returen från alla tankar med 30 C samtidigt så tar det lååång tid att värma på. En panna kan inte ge mer än vad den är stämplad för.

EDIT Det är per minut. Du måste få upp returtempen så pannan orkar lyfta tempen, prova med att börja
elda när ankarna är ca 50 C i botten, det kan bli att elda oftare. Då kommer flödet att öka och tankarna
strömmas genom snabbare och bli jämnvarma. mot slutet så kommer tempen i topp att öka med.

Redigerat:
Varför skulle det fungera bättre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.