3 305 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vedbod i uppvärmd verkstad
Vet inte ifall denna hamnar i rätt kategori...
Har en verkstad (två våningar) på platta. När vi flyttade in var det 'bara' isolering, innertak osv kvar. Stommen, fasaden och yttertak gjorda dvs. De sista 3 metrarna har använts (och används fortfarande) som vedbod med två årsfack som sträcker sig ända upp i taket. I 'vedbodarna' finns ventilationsfönster som man kan ställa på glänt, två stycken (ett på 'nedre våningen' och ett på 'övre') samt två riktigt glesa dörrar.
Nu till min fråga: Nu när jag skall isolera och börja använda verkstaden uppvärmd, tror ni då att det blir problem med fukt i vedboden? Hade tänkt mig 20cm isolering mellan den uppvärmda delen och 'vedboden'. Är detta kanske en jättedum ide? På insidan av vedbodens vägg som ligger mot verkstadsväggen är det förutom panel uppspikad plåt (förmodligen bara för syns skull och att det inte skall slinka in allt för mycket skräp från veden i springor osv.
Min första tanke var att det på ca 50kubik ved går en enorm mängd vatten och att lite värme säkert kommer slippra ut till vedbodelen och därefter orsaka fuktskador.
Vad tror ni? Är ventilationen tillräcklig och/eller bör jag ha en diffspärr på väggen inne i verkstaden? (det kanske jag skall ha på alla väggarna i verkstaden?)
Har en verkstad (två våningar) på platta. När vi flyttade in var det 'bara' isolering, innertak osv kvar. Stommen, fasaden och yttertak gjorda dvs. De sista 3 metrarna har använts (och används fortfarande) som vedbod med två årsfack som sträcker sig ända upp i taket. I 'vedbodarna' finns ventilationsfönster som man kan ställa på glänt, två stycken (ett på 'nedre våningen' och ett på 'övre') samt två riktigt glesa dörrar.
Nu till min fråga: Nu när jag skall isolera och börja använda verkstaden uppvärmd, tror ni då att det blir problem med fukt i vedboden? Hade tänkt mig 20cm isolering mellan den uppvärmda delen och 'vedboden'. Är detta kanske en jättedum ide? På insidan av vedbodens vägg som ligger mot verkstadsväggen är det förutom panel uppspikad plåt (förmodligen bara för syns skull och att det inte skall slinka in allt för mycket skräp från veden i springor osv.
Min första tanke var att det på ca 50kubik ved går en enorm mängd vatten och att lite värme säkert kommer slippra ut till vedbodelen och därefter orsaka fuktskador.
Vad tror ni? Är ventilationen tillräcklig och/eller bör jag ha en diffspärr på väggen inne i verkstaden? (det kanske jag skall ha på alla väggarna i verkstaden?)
Ah, tack för svaret!
Då kan jag 'lugnt' börja slå upp råspånten.
Japp, jo det hade jag tänkt göra. Tack ändå!
Klicka här för att svara