Tjena Marcus! Haha, ja som sagt, tiden rusar när man har hus, barn, företag och annat. Man blir ju också snabbt påmind om brister i systemet när det blir femton minusgrader ute ...

När det gäller de 40 graderna vet jag inte riktigt, men efter att ha läst på en del om framledningstemperatur i golvvärmerör och rekommenderat antal maxgrader i trägolv (27 resp. 26-29 verkar vara standard), gissar jag att hans höftning baserar sig på ett snitt på diffen mellan vatten ut och faktisk värme i golven. Det skiljer en del vad jag kan förstå från system till system och hus till hus, och precis som för dig har jag sett folk på nätet som skickar ut allt mellan 25 och 55 grader från skåpet. Det som är intressant är ju vad man får i golven och huset.

Nu har jag höjt vredet i fördelarskåpet lite till. Nu står det på 37-38 grader på en höft. Återstår att se om det ger någon effekt, men det borde det ju. Jag såg förresten att jag skrev fel ovan. Det skulle stå att jag har närmare 30 i den övre termometern i skåpet och cirka 28 i den nedre, inte "närmare 40" i den övre.

Med cirka 28 grader ut får jag 21-22 i golven, så nu höjer jag successivt tills jag förhoppningsvis når cirka 25 i golven vilket borde bli avsevärt trevligare.

Det är som sagt två saker jag bollar: dels mina intervaller och systemets uppbyggnad samt funktion, dels för låg temperatur inne. Förhoppningsvis är innetempen inte svårare att lösa än att höja vredet mer i skåpet.

Drygt tre år senare bumpar jag igen för de som fortfarande lever och vill läsa. :)

Vi har aldrig fått bukt med problemet att det först kommer lite varmvatten, sedan blir vattnet ljummet eller småkallt, och sedan får man vänta en bra stund för att få mer varmt vatten. Flödet av varmvatten är ojämnt, och det blir heller inte särskilt varmt överhuvudtaget. Till sist tröttnade vi och ringde samma gäng som var här senast (och flyttade ner returen, flyttade en givare och förbättrade luftningen) där de har en kille som är duktig på vedanläggningar. Därför blir det nu en mindre varmvattenberedare monterad. Han sade att tappvarmvattenautomater var lite nyhetens behag när de kom, men tyvärr ofta medför just det att systemet blir trögrörligt och att man ofta inte får ett jämnt flöde av riktigt varmt vatten. De kommer till sin rätt och är som bäst när de matas med ett konstant flöde skållhett vatten (t.ex. i kommunala fjärrvärmeverk), men det går inte då vi matar vattnet genom PEX-slang i en kulvert. Vi sätter därför dit en VVB som får toppvärma vattnet från tanken in till TVA:n. Lite av en nödlösning, men avgjort billigare än att ta bort slavtank, TVA och montera en ny slavtank med slinga i som var alternativet. Något mellanting ser han inte.

Han tror inte att elkonsumtionen kommer gå upp särskilt mycket, och vi kommer fortfarande dra nytta av TVA:n och systemet i stort. En annan fördel är att vi också får mer utrymme för "panikduschar" och annat - även om man glömt eller inte hunnit elda en sen kväll kommer det finnas varmt vatten.

I övrigt har det inte hänt så mycket, men för ett par år sedan slog det mig att det skulle kunna vara en god idé att stänga av cirkulationspumpen över sommaren, då vi inte behöver golvvärme eller varmvatten till elementen på övervåningen. Jag prövade och då ökade vårt eldningsintervall från 5-6 dagar till 9-11. Mycket trevligt! :) Jag har också precis byggt ut mitt pannrum, så istället för att få in tre pallar ved bör jag kunna ha 10-15 pallar ved stående, som därmed kommer vara torrare och varmare vid eldning.

• Gilla
Majgårdarna och 2 till
  • Laddar…
VEDELDNING ÄR MILJÖOVÄNLIGT OCH HÄLSOOVÄNLIGT
Hälsar
Axelman

• Haha
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
Hälsar
Axelman
Människoliv överlag är miljöovänligt och hälsovådligt - leder ofelbart till döden inom några decennier.

Mvh

• Haha
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
Hälsar
Axelman
som typ alla fjärrvärmeverk då ?

axelman axelman skrev:
Hälsar
Axelman
Jag vet inte varför folk hamrar på om det där. Samma människor som gör saker som är betydligt mer miljöovänliga och hälsofarliga.
Är det något annat syfte som ligger bakom?
Skaffa mer makt åt de stora energibolagen? Underminera vår nationella förmåga att klara kriser? Skapa ett klassamhälle där arbetarklassen är ännu mer beroende av arbetsgivaren? Underminera ekonomin på landsbygden för att tvinga in folk till storstäderna och därmed driva upp boendekostnaderna ytterligare och själv tjäna pengar på det? Stort behov att få synas kombinerat med bristande kunskap?

Dåligt skött vedeldning är miljöovänlig och hälsovådlig men det är alla andra värmekällor också om de sköts fel.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.