Funderar på att bygga en ved- och verktygsbod med snedtak och som byggs intill fasaden. Har bl.a. kollat på nedanstående från Skånska.

Hur anlägger man en enkel grund för boden att stå på? Är det enklare att bara köpa eget material och bygga ihop något liknande själv eller tjänar man på att köpa en färdig?

https://www.skanskabyggvaror.se/stugor-och-forrad/forrad/leif-416886
 
Gjut i betong — du kommer att tacka dig själv många gånger om efteråt.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Gjut i betong — du kommer att tacka dig själv många gånger om efteråt.
Fixar man det själv?
 
Det enda du tjänar på att köpa en färdig sats är tid.
Allt annat blir sämre.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Gjut i betong — du kommer att tacka dig själv många gånger om efteråt.
Blir det inte problematiskt att gjuta betong om förrådet ska stå mot befintlig byggnad? Hur gjuter man "ihop" den nya betongen med den gamla t.ex.? Känns som det kan ge upphov till skador, eller?

är det inte enklare att gräva ur 1dm och fylla med grus, sen på med decablock som "piltar"?
 
B
Betong är rätt bra under ett förråd. Lite overkill för vedbod kanske. En kompromiss kan ju vara trädgårdsplattor. Lämplig konstruktion beror ju lite på hur mycket tid o pengar du har, och dina krav på finish.

Gräv bort matgjord, grusa upp och gjut en platta typ 7cm tjock med lite armering så blir det bra. Lägger du 1 cm cellplast, eller en tjock kartong mellan nya plattan mot huset så slipper du problem. Låt det vara 2 helt fristående konstruktioner så slipper du mycket problem. Så hade jag gjort.

Väggar o tak hade jag byggt själv istället för byggsats. Fristående från husrt. Jag brukar titta på konstruktioner från Skanskabyggvaror o liknande som inspiration, men välja dimension på virket själv. Det brukar ofta vara ganska klena dimensioner upplever jag det som.
 
R Rutgero skrev:
Blir det inte problematiskt att gjuta betong om förrådet ska stå mot befintlig byggnad? Hur gjuter man "ihop" den nya betongen med den gamla t.ex.? Känns som det kan ge upphov till skador, eller?

är det inte enklare att gräva ur 1dm och fylla med grus, sen på med decablock som "piltar"?
Anledningen till att jag rekommenderar betong är för att du skrev att du även skulle ha boden som verktygsbod. Min erfarenhet är att den sortens användningsområde ganska snabbt har en tendens att breda ut sig och gripa omkring sig som vilket parkslide som helst.

Ett betonggolv gjuter du själv; bra tillfälle att testa dessutom :giggle:

Är du alldeles, alldeles säker på att det bara ska användas till ved, så visst kan du ha andra golv; förslagsvis vanligt grus (gräv dän matjorden först och stampa till sen med hyrd vibrator) eller liknande. Ställ då själva boden på plintar.

Men grunden/golvet är ju det som är svårast att ändra i efterhand.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Anledningen till att jag rekommenderar betong är för att du skrev att du även skulle ha boden som verktygsbod. Min erfarenhet är att den sortens användningsområde ganska snabbt har en tendens att breda ut sig och gripa omkring sig som vilket parkslide som helst.

Ett betonggolv gjuter du själv; bra tillfälle att testa dessutom :giggle:

Är du alldeles, alldeles säker på att det bara ska användas till ved, så visst kan du ha andra golv; förslagsvis vanligt grus (gräv dän matjorden först och stampa till sen med hyrd vibrator) eller liknande. Ställ då själva boden på plintar.

Men grunden/golvet är ju det som är svårast att ändra i efterhand.
Jag var nog bar otydlig :) Med verktyg menas lite trädgårdsverktyg, som kratta, snöskyffel och sånt. Elektronikverktygen är i garaget:)
 
Tomture61
Ved skapar massa skräp , att då ha grus / makadam som golv , nää .
Trädgårdsplattor blir lättstädat , betongplintar för byggnaden , lastpallar till veden (y)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
R Rutgero skrev:
Jag var nog bar otydlig :) Med verktyg menas lite trädgårdsverktyg, som kratta, snöskyffel och sånt. Elektronikverktygen är i garaget:)
Så säger de alla…
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.