Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

ved inomhus

1. A
    Medlem · Stockhollm · 51 inlägg

alvaro.rubio

Medlem
    Hej,

vi brukar lämna ved inomhus åtminstone på vinter eftersom vi brukar åka ditt på helgerna. Huset är inte 100% vinterbonad men det går att vara där när huset är uppvärmt. Hursomhelst, jag tänkte på en sak. Hur gör ni för att slippa "skadeinsekter" i veden? Vi brukar ta in en "korg" på vintern så att veden är torr när vi kommer men sedan tänkte jag att det kan vara farligt med tanke på skadeinsekter som kan leva i veden och sedan ta in sig i husets trä.

Några tips?
    tack på förhand,
    Alvaro

2. A
    Medlem · Stockholms län · 10 194 inlägg

Avemo

Medlem
    Det finns inga insekter som kan överleva i torrt trä. Finns det insekter i eller på veden kommer dessa att dö när veden torkar. Möjligen kan de flyga runt inne ett tag innan de dör på fönsterbänken, men de kommer inte att äta på huset om det inte är något allvarligt fel.

Erik

3. K
    Medlem · 394 inlägg

kurt

Medlem
    Hur undviker du att dessa "farliga insekter" inte angriper huset direkt utifrån?

4. ulmus
    Medlem · skåne · 92 inlägg

ulmus

Medlem
    läste att det även ute kunde orsaka skada i naturen då det kan spridas typ almsjukan lättare då dess skadedjur göms i bl a ved och efter den läsningen så har jag helt skippat traditionell vedeldning och köper briketter i dess ställe som fungerar oerhört smidigt - me love helt enkelt och jag slipper problem med förvaring mm

5. I
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

inpe

Medlem
    Har veden fått torka ordentligt så skall det inte finnas djur i det, tänk dig alla andra som har sin ved inne, t.e.x vi har ett litet lager i stugan och vi har inte fått in ohyra i stugan.(däremot andra djur som finns i ett äldre torp som katten jagar för fullt). Samma gäller om man vill ha en avbarkad stamm i huset eller stugan skall man förvisa sig att stammen är så torr som möjligt kommer ej ihåg hur stor fuktigheten får vara som mest.
    Vet man med sig att man har almsjukan i sitt träd skall man kontakta miljökontoret i sin kommun och tala om detta, man får inte ta ner ett sjukt träd och transportera bort det till annan plats, men man kan ta ner det och bränna det på sin egen tomt kan man göra det, glöm bara inte bort att man skall sprita tvätta väldigt noga de verktyg man har använt till att fälla det träd.

6. ulmus
    Medlem · skåne · 92 inlägg

ulmus

Medlem
    almsjukan lär nog bli aktuellt för min del då grannen nog hade det på bägge sina träd och ja de står där som 2 lik fortfarande helt utan blad flera år senare...så tack för tipset..det ena av mina 4-a ser ut att ev blivit drabbat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.