14 983 läst ·
66 svar
15k läst
66 svar
Växtligheter enskild väg
Här kanske finns något att åberopa?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggnadsverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/brand/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggnadsverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/brand/
Jag tror det syftas på Transportstyrelsens författningssamling (TSFS) 2021:122 5 kap 4 §. Måttet 4,5 m fri höjd anges där bara under "Allmänna råd"och är i och för sig alltså inte "lagstadgat", men man får väl ändå medge att det ger TS ett mycket starkt argument i diskussionen med den trädkramande grannen.
Kontrollera om detta täcks av Jordabalken. Där beskrivs dina rättigheter när grannes växtlighet tränger in på din tomt.
Normalt är denna skrivning ointressant för gemensamhetsanläggningar eftersom den reglerar relationen mellan fastigheter och deras ägare (den gäller också tomträtt och tomträttsinnehavare). Och fastighet är jord, inte gemensamhetsanläggning. D v s TS äger inte fastigheten där gren tränger in och orsakar olägenhet och därmed ger denna skrivning heller inte TS någon rätt att ta bort grenen.Imin Rudenlöv skrev:
TS ges istället rättighet som delägare av via gemensamhetsanläggningen, d v s genom anläggningslagen. Inrättande av gemensamhetsanläggningen innebär ju att anläggningssamfälligheten har ett härskande servitut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Jag hade ingen aning om att denna författning fanns för vägar. En BBR för vägar!J jimattsson skrev:Jag tror det syftas på Transportstyrelsens författningssamling (TSFS) 2021:122 5 kap 4 §. Måttet 4,5 m fri höjd anges där bara under "Allmänna råd"och är i och för sig alltså inte "lagstadgat", men man får väl ändå medge att det ger TS ett mycket starkt argument i diskussionen med den trädkramande grannen.
Men den berör ju precis som BBR inte hur vägar ska vara utan enbart hur de ska utformas vid ny- eller ombyggnation.
"Föreskrifterna behöver inte tillämpas påJ jimattsson skrev:Jag tror det syftas på Transportstyrelsens författningssamling (TSFS) 2021:122 5 kap 4 §. Måttet 4,5 m fri höjd anges där bara under "Allmänna råd"och är i och för sig alltså inte "lagstadgat", men man får väl ändå medge att det ger TS ett mycket starkt argument i diskussionen med den trädkramande grannen.
1. vägar som huvudsakligen är avsedda för skogsbruk,
2. vägar inom inhägnat område,
3. gång- eller cykelbanor som inte är belagda, eller
4. vägar där årsdygnstrafiken (ÅDT) beräknas understiga 125 fordon
under öppningsåret."
Så, om det är färre än 125 fordon per dygn som hälsar på TS m.fl så är det inget krav.