14 980 läst ·
66 svar
15k läst
66 svar
Växtligheter enskild väg
"Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna..." Jordabalken 3 kap, $ 2. Passar till ungefär hälften av alla frågor här. 😎
Grannen med träden kan inte säga nej till att ta bort grenarna. Det är å andra sidan inte alls grannens ansvar att göra det, så jag förstår om han/hon inte är så intresserad.
Den som har rätt att ta bort grenarna är GA, dvs ni måste alla vara överens. Om du och din kompis som påverkas av detta skulle ta ner grenarna på eget bevåg, vem är det som lider skada? Ingen, skulle jag vilja säga. Tvärtom, om syftet med GA är väg så har jag svårt att se något problem med att underhålla den.
Men gå du och fråga grannen om du får ta ner grenarna, så kommer detta vara ett ickeproblem. Om det är mycket för dig och kostar pengar, prata med alla delägare om ni kan dela på det. Om det inte går bra, är det dags att ansöka om att bilda förening. Det är ganska enkelt och kostar inte mycket, och då är det majoritetsbeslut som gäller. Hur många delägare är ni? Fler än 3-4 så brukar en förening ändå vara smidigast.
På tal om att på eget bevåg underhålla samfällighetens väg. Jag har en granne som utnyttjar min skogsväg för att komma till sitt torp. Han har på eget bevåg röjt grenar och grusat flera ggr, så den är bättre än den var innan. Jag har ännnu inte stämt honom till ting för denna olovliga verksamhet! 😎
Grannen med träden kan inte säga nej till att ta bort grenarna. Det är å andra sidan inte alls grannens ansvar att göra det, så jag förstår om han/hon inte är så intresserad.
Den som har rätt att ta bort grenarna är GA, dvs ni måste alla vara överens. Om du och din kompis som påverkas av detta skulle ta ner grenarna på eget bevåg, vem är det som lider skada? Ingen, skulle jag vilja säga. Tvärtom, om syftet med GA är väg så har jag svårt att se något problem med att underhålla den.
Men gå du och fråga grannen om du får ta ner grenarna, så kommer detta vara ett ickeproblem. Om det är mycket för dig och kostar pengar, prata med alla delägare om ni kan dela på det. Om det inte går bra, är det dags att ansöka om att bilda förening. Det är ganska enkelt och kostar inte mycket, och då är det majoritetsbeslut som gäller. Hur många delägare är ni? Fler än 3-4 så brukar en förening ändå vara smidigast.
På tal om att på eget bevåg underhålla samfällighetens väg. Jag har en granne som utnyttjar min skogsväg för att komma till sitt torp. Han har på eget bevåg röjt grenar och grusat flera ggr, så den är bättre än den var innan. Jag har ännnu inte stämt honom till ting för denna olovliga verksamhet! 😎
Jag har självklart pratat med grannen flera gånger och har inte heller några problem att ta bort det själv om jag fått. Problemet är snarare att de tycker de är fint. De själva behöver inte köra på den delen av vägen utan det är bara jag och en annan granne som får lida. De få gångerna jag fått de gå ut o klippa har de bara gjort minimala beskärningar som knappt syns. De har även visat tecken på irritation när jag drar upp detta problem så som sagt handlar de om att de helt enkelt vill att det växer som det gör.M -MH- skrev:"Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna..." Jordabalken 3 kap, $ 2. Passar till ungefär hälften av alla frågor här. 😎
Redigerat:
Jag hade också blivit irriterad om du hade försökt tvinga mig att underhålla vägen utanför min tomt. Gör det själv, grina inte så mycket på grannen.V Vross skrev:
Det faktum att du tjatat på att grannen skall klippa grenarna tyder på att du inte helt förstått vems ansvar det är.
Fast i ärlighetens namn säger ju TS att problemet är att han "inte får".M -MH- skrev:
Vore jag TS skulle jag vänligt men bestämt tala om för grannen att jag kommer att ta bort grenarna men att han har chansen att göra det själv om han vill. Grannen måste fås att förstå att hur fint det än är går det inte att ha grenar som blockerar användandet av en väg som man har rätt att använda.V Vross skrev:
Måste jag ha missat. TS har tjatat på att grannen skall göra det, och TS säger att grannen tycker det ser fint ut som det är. TS verkar inte ha frågat om TS själv kunde ta ner grenarna, som jag tolkar det.Alfredo skrev:
Oavsett, så behöver inte TS fråga grannen.
Det är dock lämpligt att kommunicera med grannen i ärendet.
Man har ett ansvar för vägens standard när man har en enskild väg och kan hållas ansvarig för skador som uppstår när standarden inte följs.V Vross skrev:
Vi fick som exempel att vi kan hållas ansvariga vid en dikeskörning om det ligger ett hinder typ stor stenbumling i diket som orsakar skador som inte förväntas. Eller om det bildas ett potthål i vägbanan som skadar passerande.
Det är vid dessa tillfällen som det är bra att ha vägen försäkrad, (man får en dylik försäkring genom medlemskap i revriks)
Att någon nånsin kommer att kräva ersättning från en enskild väghållare håller jag dock osannolikt då processen kan vara lång och svår samt få har nog koll på att man kan kräva ersättning.
Om du kör sönder grannens träd med ditt fordon så täcks det av din trafikförsäkring.
Vägens fullbredd skall vara helt fri från hinder upp till 4,5 meter! Detta för att underlätta för Räddningstjänsten med flera andra!
Lagstadgat!
Lagstadgat!
Vilken lag syftar du på nu?