Hejsan, har en fråga ang grund till ett växthus. Förra gången jag la in en tråd i ämnet fick jag bra respons, men nu har jag/vi flyttat och fått lite andra förutsättningar som jag undrar om jag kan utnyttja..
Det är som så att vi tänkt bygga mot väggen till vår fd lada/loge och i dagsläget finns där en stenläggning/uteplats. Kan man nyttja det markarbetet som gjort innan på något vis..?
Idag har det tagit sig igenom lite ogräs i skarvarna mellan stenarna (några modell kraftiga rötter). Men själva stenläggningen är det eg inget fel på, verkar välpackat under.. slätt (rinner av, bildar inga pölar)
Kan man tex (min tanke, spånar lite..) plocka bort stenarna där man ska ha huset..rensa upp/bort ogräset..peta ner ett extra dräneringsrör (hoppas det ligger grus under sanden..).. lägga en ogräsduk.. bygga en ram av leca (alt gjuta?) och på med sand och stengolvet tillbaka? och så bygga växthuset på "ramen"?
Kommer det stå stadigt tro? Eller ska man ha ner ett par plintar ist?
Eller är det bara gräva upp allt under befintliga stenläggningen idag och göra om rubb?
Några tips och råd?
Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
PS - Tyvärr har jag inte bilden på "stenläggningen/växthusstället" på denna dator, men lägger till en från andra datorn senare.
Det är som så att vi tänkt bygga mot väggen till vår fd lada/loge och i dagsläget finns där en stenläggning/uteplats. Kan man nyttja det markarbetet som gjort innan på något vis..?
Idag har det tagit sig igenom lite ogräs i skarvarna mellan stenarna (några modell kraftiga rötter). Men själva stenläggningen är det eg inget fel på, verkar välpackat under.. slätt (rinner av, bildar inga pölar)
Kan man tex (min tanke, spånar lite..) plocka bort stenarna där man ska ha huset..rensa upp/bort ogräset..peta ner ett extra dräneringsrör (hoppas det ligger grus under sanden..).. lägga en ogräsduk.. bygga en ram av leca (alt gjuta?) och på med sand och stengolvet tillbaka? och så bygga växthuset på "ramen"?
Kommer det stå stadigt tro? Eller ska man ha ner ett par plintar ist?
Eller är det bara gräva upp allt under befintliga stenläggningen idag och göra om rubb?
Några tips och råd?
Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
PS - Tyvärr har jag inte bilden på "stenläggningen/växthusstället" på denna dator, men lägger till en från andra datorn senare.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Ska växterna växer i jord i marknivå eller i plantlådor?
Det känns surt att ta bort en fin fungerande stenläggning. Växthus är inte så tunga så det kan vila direkt på stenläggningen. Bara vinden skulle kunna rubba det om det nu blåser hårt i hörnan.
Ett alternativ är att mura upp en ram omkring 50-80 cm och sätta växthuset direkt på så ger ramen tyngd nog. Det finns faktisk mycket snygga växthus som är tänkta att sättas på murade grunder. Känns som mindre arbete än att riva upp allting.
Sedan har du ett bra arbetsgolv inuti direkt.
Det känns surt att ta bort en fin fungerande stenläggning. Växthus är inte så tunga så det kan vila direkt på stenläggningen. Bara vinden skulle kunna rubba det om det nu blåser hårt i hörnan.
Ett alternativ är att mura upp en ram omkring 50-80 cm och sätta växthuset direkt på så ger ramen tyngd nog. Det finns faktisk mycket snygga växthus som är tänkta att sättas på murade grunder. Känns som mindre arbete än att riva upp allting.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Ta bort katten först
Jo, därför jag tänkte att jag kan återanvända lite av den (arbetet kring den om inte annat). Jag vill ju gärna ha bort allt ogräs som kommit via fogarna (därav idén att plocka bort stenarna och lägga duk - och sen tillbaka med stenarna och foga om).Thomas_Blekinge skrev:Ska växterna växer i jord i marknivå eller i plantlådor?
Själva ramen av block (tanken var leca) hade också känts bra att få ner en bit (10cm ?) men det kanske eg inte är nödvändigt?
Det är dock inte ett aliminium växthus som ska upp, det här kommer byggas med trästomme/delvis vägg och färdiga fönster. Så det blir nog lite tyngd.. (taket blir dock kanalplast)..
Det är ett ganska blåsigt ställe, så man vill veta att det står stadigt
Som du ser på bilden är det, till vänster, en balkong (bara att vi inte hann lägga golvet innan vintern).. växthuset kommer inte gå in där utan sluta utanför.. (finns några till tankar om just vårt växthus allmänt här: Vår vackra lilla skånegård och jag... )
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
Det är plåt och putsad (tror jag) stensockel.. och ja den/skarven hamnar mitt i.. vilket jag har varit lite skeptisk mot (inte att fasaden blir dålig, utan att fukt ska smyga sig in i väggen).. men det blir nog nästa fråga (annat delforum).. hehe ..måste ju börja med grundenPlutus skrev:
Och... nej.. de ska inte vara väldigt fuktiga!.. bra ventilation är jätteviktigt i ett växthus (många har för dåligt..).. för plantorna får lätt mögel/svamp/sjukdomar och ohyra om det är för fuktigt.. plantorna.. de gillar framförallt värme och ljus ..sen lite lagomt med fukt
..MEN dessvärre blir det ju lätt väldigt fuktigt i ett växthus pga allt vattnande och instängd fukt (det kommer man inte ifrån helt ju)..
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Släpp tanken på duk under plattorna. Ogräs växer inte från underifrån utan från frön som har letat sig ned i fogarna. Duk är ganska meningslös och överreklamerad.
Okej, så rensning av fogarna o ny sand räcker?Thomas_Blekinge skrev:
Men du tror man alltså kan bygga ett växthus uppepå stenläggningen egentligen? ..bara sådär.. :x
*lät ju för lätt haha* ..hade jag inte tänkt på.. (eller jag hade ju hoppats att jag kunde nyttja situationen till min fördel..dvs slippa göra allt underarbete igen..då det verkar vara bra ju)
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Jag skulle göra det men jag är så lat att jag gör inget i onödsan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden