Jag kan bara säga att jag lider med dig Monro.
När man läser alla dessa trådar så blir man ju igentligen jäkligt rädd. Hur många "galna grannar" finns det ute i vårt avlånga land. Vet inte om det är brist på hjärna eller sysselsättning, men ett alternativ vore kanske att skaffa sig en hobby, så kunde de ängna all sin fritid åt den, och sköta sig själv istället för att terrorisera sina grannar.

Kämpa på och lycka till Monro!!
 
Det tråkiga med sådana idioter du nämner är att de förstår bara maktspråk kanaliserat genom våld eller hot om våld. Enda sättet skulle då vara att på något sätt sänka sig till dennes nivå, men det är det aldrig värt. Hoppas anmälningarna ger utdelning!
 
I natt var grannen i farten igen. Drog om syftlinan, som markerar gränsen, in en bit på vår tomt så det skulle se ut som staketet ligger på hans! Trots en väl synlig käpp från lantmäteriet. Den vågar han sig inte på. Jag var lite förutseende där, visste att han skulle försöka något. När lantmätaren letat upp järnröret som markerar gränsen fick jag en pinne av honom att sticka ner i röret för att markera med eftersom röret ligger en halv meter ner. Sedan gjöt jag en platta över röret med hål för pinnen. Om man drar upp pinnen för att flytta den går det bara att få ned den där den ska vara. Vilket grannen försökte en natt men misslyckades.
 
K
Att folk bara orkar. Bedrövligt. Lider med er.
 
Även de billigare videokamerorna från Sony har väl "nattläge" där man kan filma i nästan helt mörker? Köp en sådan och rikta mot staketet och låt den stå på och filma under natten.

Sedan kan jag bara säga att jag lider med er! Vi måste ha haft tur som kommit till ett ställe med bara underbara grannar runt om oss!
 
Jag håller med BiFuel. Skaffa ett par billiga videokameror och försök att dokumentera hans infall och polisanmäl allt som händer.

Förr eller senare så måste polisen troligen göra något.
 
ush!

Själv har man svärföräldrarna som grannar...jag har kameror :-)

finns billiga attrapper som kan vara nog så avskräckande.
 
Tänk på en sak bara när det gäller kameror. De får inte lov att kunna dokumentera någonting alls utanför din tomt. I så fall måste du ha tillstånd från Länsstyrelsen, vilket i stort sett bara är att glömma i det här fallet. Väljer du att bara bevaka din egen tomt, måste du sätta upp varningsskyltar som talar om att området är videoövervakat.
 
Jag har monterat ett par kameraatrapper ( Kjell & Co ) riktade mot staketet. Sedan har han hållit sig i styr.
 
Skall också sätta upp några dito av bättre modell. Tror också det är effektivt. Glöm inte att även sätta en stor skylt vid ingången där det står att du har tomten kameraövervakad. Sätter även skräck i presumtiva inbrottare skulle jag tro. ;)
 
korsriddaren skrev:
Tänk på en sak bara när det gäller kameror. De får inte lov att kunna dokumentera någonting alls utanför din tomt. I så fall måste du ha tillstånd från Länsstyrelsen, vilket i stort sett bara är att glömma i det här fallet. Väljer du att bara bevaka din egen tomt, måste du sätta upp varningsskyltar som talar om att området är videoövervakat.
Det stämmer med fastmonterade kameror, men den smarte, sätter upp kamerorna så de inte syns, och när något hänt så visar man bara det tidsintervallet och hävdat att man själv filmade händelsen. För det är helt lagligt att själv filma händelser även om de inte inträffar på sin egen mark.

Dessutom så har man ju fribevisprövning i sverige så även om övervakningen är olaglig så kan filmen användas mot grannen, men man får själv vara bered på en del böter med övervakningskameror som man inte har tillstånd för.

- M
 
Jo jag vet också att man kan kringgå lagen, men det är väl inte att rekommendera?!

Gladh skrev:
Det stämmer med fastmonterade kameror, men den smarte, sätter upp kamerorna så de inte syns, och när något hänt så visar man bara det tidsintervallet och hävdat att man själv filmade händelsen. För det är helt lagligt att själv filma händelser även om de inte inträffar på sin egen mark.

Dessutom så har man ju fribevisprövning i sverige så även om övervakningen är olaglig så kan filmen användas mot grannen, men man får själv vara bered på en del böter med övervakningskameror som man inte har tillstånd för.

- M
 
Jag kan också intyga att kameror är effektivt. Fast frågan är om inte skyltarna är väl så effektiva, i kombination med attrapper.

Nu har jag ju inte mina kameror (riktiga !) primärt för grannarna, men det är en bra "bieffekt". Jag har ju inte helt normala grannar heller, även om beteendet i mina grannars fall snarast beror på ålder och sjukdom. I ditt fall - till skillnad från mina grannar - verkar ju grannen egentligen veta att han gör något han inte får, och bör därför ha lite respekt för att bli filmad.
 
Redigerat:
korsriddaren skrev:
Jo jag vet också att man kan kringgå lagen, men det är väl inte att rekommendera?!
Ont skall med ont fördrivas....
 
Polisen tog upp det hela, kallade grannen till förhör (ofredande) . Nu är det lungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.