J justusandersson skrev:
Antingen placeras den avväxlande limträbalken i rät vinkel i förhållande till högbenen
Skulle man kunna tänka sig något i den här stilen?

Schablonbild som visar en enkel takkonstruktion med lutande takstol och krokigt bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Absolut. Det viktigaste är att limträbalken blir ordentligt infäst i stödbenen.

• Gilla
snoddas2
  • Laddar…
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Jag byggde övervåningen på vårat Älvsbyhus i vintras. Jag kapade ett stödben och växlade av med en limträbalk. Kommer tyvärr inte ihåg vilken dimension och hittar inga bilder på utförandet. Men såhär blev resultatet. Sängen är 200x105cm

[bild] [bild] [bild]
Snyggt med mahåååny i inredningen. Har du byggt allt med mdf? Är mahååånyn limmad eller kört dyckert? Mycket fin lösning

L Laths skrev:
Snyggt med mahåååny i inredningen. Har du byggt allt med mdf? Är mahååånyn limmad eller kört dyckert? Mycket fin lösning
Tack!
Bilderna kanske ljuger lite för det är inte Mahogny utan ek i sängen. Köpte fanérade mdfskivor och monterade med lim och skruv. Skruvarna är försänkta och pluggade.
Resten är byggt i vanlig mdf.

Såhär blev det tillslut, tror inte att det rör sig åt något håll, limträbalken är 6 meter och går ända ut i gaveln.

• Limträbalk installerad i takkonstruktion på vind med isolering och trästöttor synliga.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad 6 meter lång limträbalk i taket på en vind med isolering och trästomme.
    Skapa konto
  • Ombyggnaden av en vind med en 6 meter lång limträbalk som stöd, omgiven av isoleringsmaterial och träreglar.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Gjorde likadant som "Mahogny" för att låsa fast snedsträvan, tack för bilden , stödbenen på vardera sida och överramen är dubblade...

Nu kan isoleringen fortsätta

• Interiör av byggprojekt med dubblade stödben och snedsträvor i trä samt pågående isoleringsarbete.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag ju varken byggnadsingenjör eller konstruktör så ni får väl ta mina inlägg med en nypa salt...
Jag satte en stående planka på varje sida av takstolen precis innanför sängen och kapade snedsträvan där.
Limträbalken köpte jag på Byggmax och monterade själv..
Vi har två likadana rum mitt emot varandra så en takstol är kapad på båda sidor.
Hittade en bild på både Limträbalken (ej färdigmonterad) och kapningen av snedsträvan. [bild]

På golvet rakt under limträbalken satte jag en regel mellan stödbenen och sen stående reglar på båda sidor under balken samt en till för att få öppningen för sängen 2m.
hej kan jag fråga om saken som är lika på din bild ...kan man lägga vanlig regler under i stället på limträbalken...och en fråga till har du förstärkas överrarm

K kiddunka skrev:
Såhär blev det tillslut, tror inte att det rör sig åt något håll, limträbalken är 6 meter och går ända ut i gaveln.
Kan jag fråga dig om flyttning av stödben i takstol ?

Nu är jag ju varken byggnadsingenjör eller konstruktör så ni får väl ta mina inlägg med en nypa salt...
Jag satte en stående planka på varje sida av takstolen precis innanför sängen och kapade snedsträvan där.
Limträbalken köpte jag på Byggmax och monterade själv..
Vi har två likadana rum mitt emot varandra så en takstol är kapad på båda sidor.
Hittade en bild på både Limträbalken (ej färdigmonterad) och kapningen av snedsträvan. [bild]

På golvet rakt under limträbalken satte jag en regel mellan stödbenen och sen stående reglar på båda sidor under balken samt en till för att få öppningen för sängen 2m.
Hej har du mer bilder , jag undrar göra lika sånna ....vad har för dimension på limträ

G Garo1 skrev:
Hej har du mer bilder , jag undrar göra lika sånna ....vad har för dimension på limträ
Hittar tyvärr inga fler bilder. Jag kommer inte ihåg vilken dimension jag hade på balken och nu kommer jag inte åt att mäta den....

Hittar tyvärr inga fler bilder. Jag kommer inte ihåg vilken dimension jag hade på balken och nu kommer jag inte åt att mäta den....
tack så mycket mvh R.J.

Hej, vi försöker oss på detta just nu. Du har inte märkt att det börjat svikta någonstans? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.