Hej. Jag har hamnat i en knipa. Vi vill stoppa in en kamin i vår öppna spis. Vi har tagit till oss av alla steg och regler som vi behöver. Men nu till problemet... Runt vår murstock vilar en träram som takstolarna är anslutna till. Och enligt dagens regler för att få elda igen måste vi flytta trät 50mm från murstocken. Skulle man kunna byta ut ramen som vilar på murstocken mot brand skyddad stålbalk?

Stålbalken leder nog mer värme.

Enligt sotaren handlar det om att inte trät ska kunna själv antända om murstocken skulle bli för varm. Stålet själv antänder inte och innan montering så är den brand skydds målad motsvarande tre lager gips (hög brand klass)

Allan Lindeman Allan Lindeman skrev:
Enligt sotaren handlar det om att inte trät ska kunna själv antända om murstocken skulle bli för varm. Stålet själv antänder inte och innan montering så är den brand skydds målad motsvarande tre lager gips (hög brand klass)
Det måste finnas betydligt enklare och billigare sätt att lösa detta. En stålbalk är svindyr bara den. Kapning och uppsättning är ännu dyrare. Men det dyaste av allt är nog ändå brandskyddsmålning, enligt min erfarenhet.
Det måste väl gå att sätta en ny träram, eventuellt gipsklädd, lite längre ifrån murstocken. Som bärs upp av något, så det inte behövs annat än vanliga träreglar. Men även limträ känns ju som ett bättre alternativ än stål.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det måste finnas betydligt enklare och billigare sätt att lösa detta. En stålbalk är svindyr bara den. Kapning och uppsättning är ännu dyrare. Men det dyaste av allt är nog ändå brandskyddsmålning, enligt min erfarenhet.
Det måste väl gå att sätta en ny träram, eventuellt gipsklädd, lite längre ifrån murstocken. Som bärs upp av något, så det inte behövs annat än vanliga träreglar. Men även limträ känns ju som ett bättre alternativ än stål.
Behövs lite foton för att se problemet

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Allt med stål och målning har jag kontakter runt så det är löst. Men jag ska skicka lite bilder och rita upp hur det ser ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.