Det är i huset längsled som jag har det nu. Blir svårt att placera det på annat sätt med tanke på kanaldragningarna.F fribygg skrev:
Jag kan placera som det står nu, men det hade varit optimalt om jag kunde få in det en bit till.
Är det för stort projekt så får det vara.
Tänker mest om det finns något rimligt sätt att växla av staget
Att låta räkna på och bygga om takstolen är en affär på kanske 10 000kr, att låta en ventmontör flytta aggregatet nån halvmeter i längsled innan det flyttas mot yttervägg kan uppskattas kosta 2 min extra tid dvs max 20 kr om timkostnaden är 600kr.H Henrik Vamos skrev:Det är i huset längsled som jag har det nu. Blir svårt att placera det på annat sätt med tanke på kanaldragningarna.
Jag kan placera som det står nu, men det hade varit optimalt om jag kunde få in det en bit till.
Är det för stort projekt så får det vara.
Tänker mest om det finns något rimligt sätt att växla av staget
Aha nu förstår jag vad du menar.F fribygg skrev:
Jo det går bra att flytta aggregatet längsled men det går inte in mellan takstolarna.
Vi har ca 950mm mellan takstolarna. Aggregatet bygger 1000mm tyvärr.
Nej, på bredden ca 500mm
Men då får jag inte ihop kanalanslutningarna.
Är själv ventmontör så jag har bra koll på aggregatmontaget och hur jag ska bygga med lågt tryckfall. Därav kan jag inte vrida det 90 grader.
Det står helt ok som det står nu och jag löser kanalmontaget.
Men det hade tagit mindre plats om jag kunde växla av takstolen. Där tar dock min kunskap slut.
Men då får jag inte ihop kanalanslutningarna.
Är själv ventmontör så jag har bra koll på aggregatmontaget och hur jag ska bygga med lågt tryckfall. Därav kan jag inte vrida det 90 grader.
Det står helt ok som det står nu och jag löser kanalmontaget.
Men det hade tagit mindre plats om jag kunde växla av takstolen. Där tar dock min kunskap slut.
Som du ser är staget endast avsett att ta draglaster. Du kan ersätta detta med en vajer om du vill.
Mitt tips är att sätta en avveckling under takstolen typ en stående 45x 195 till 2st takstolar på var sida om den du vill ta bort staget på.
Mitt tips är att sätta en avveckling under takstolen typ en stående 45x 195 till 2st takstolar på var sida om den du vill ta bort staget på.
Klicka här för att svara